Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ledsen om jag skapar dålig stämning här, men om jag kan låta bli att köpa skinn från rocka av etiska skäl tycker jag att du kan sätta den där saken från mänsklighetens baksida i ett skruvstäd, ta din tyngsta slägga och sen förstör du den så mycket du bara kan. Sen tar du och slänger slidan i öppna brasan. Hoppas min åsikt i denna fråga är tydlig
Förstår vad du menar, men tyvärr är det inte min så jag vågar inte göra det.
Själv vill jag verkligen inte ha den i min ägo. Det var en gammal man som visade den för mig och undrade om jag visste om den var värd något bland samlare.
Ändra: Du visste att man inte ska köpa rockaskinn av etiska skäl, ändå frågade du om var man kan köpa det, märkligt...
 
Förstår vad du menar, men tyvärr är det inte min så jag vågar inte göra det.
Själv vill jag verkligen inte ha den i min ägo. Det var en gammal man som visade den för mig och undrade om jag visste om den var värd något bland samlare.
Ändra: Du visste att man inte ska köpa rockaskinn av etiska skäl, ändå frågade du om var man kan köpa det, märkligt...

Ingen är perfekt, jag är det sannerligen inte. Jag var inte påläst på just rockaskinn, men jag kan ju inte säga annat än att jag på egen hand borde kunnat lista ut den aspekten med lilltån. Ibland behöver man goda råd, och då gäller det att vara man och mogen nog att lyssna och följa dem. Bra att det inte var din kniv. Mitt råd till dig i detta fall är att inte hjälpa till med att få ut den på marknaden. Med största sannolikhet kommer den i slutändan att bidra till att spä på en redan vilseledd människas våldsbejakande, och det är sannerligen inte vad världen behöver just nu.
 
Fast med risk för att fastna i en ändlös diskussion med de politiskt korrekta så är det väl trots allt så att man måste beakta den historiska aspekten?

Med det tankesättet skulle inte museer eller samlare kunna hantera vare sig 2-a världskrigsmaterial/vapen, persiska, mongoliska, kinesiska, egyptiska eller för den delen romerska dito ;).

~Paul~
 
Fast med risk för att fastna i en ändlös diskussion med de politiskt korrekta så är det väl trots allt så att man måste beakta den historiska aspekten?

Med det tankesättet skulle inte museer eller samlare kunna hantera vare sig 2-a världskrigsmaterial/vapen, persiska, mongoliska, kinesiska, egyptiska eller för den delen romerska dito ;).

~Paul~

Jag tänkte nog att det kortet skulle komma. Jag väljer att inte gå in i denna diskussion, i detta forum åtminstone. Jag har en känsla av att vi här har diametralt motsatta positioner utan större sannolikhet att mötas i en varm kram. Jag föreslår att vi istället återgår till det vi har gemensamt
 
Jag tänkte nog att det kortet skulle komma. Jag väljer att inte gå in i denna diskussion, i detta forum åtminstone. Jag har en känsla av att vi här har diametralt motsatta positioner utan större sannolikhet att mötas i en varm kram. Jag föreslår att vi istället återgår till det vi har gemensamt

Ursäkta att jag kränkte dig med ett snart 80-årigt samlarföremål.
Om någon moderator vill så plocka bort mina inlägg och bilder.
 
Ursäkta att jag kränkte dig med ett snart 80-årigt samlarföremål.
Om någon moderator vill så plocka bort mina inlägg och bilder.

Igen, meningslöst att diskutera detta vidare. Jag tycker detta ”samlarföremål” representerar krafter som i allra högsta grad är aktiva idag, och därmed farligt och bör hanteras därefter. Vill man ha in det på ett museum som en symbol för en av många historiska ondskor är man fri att lämna den på lämpligt ställe. Andra tycker annorlunda. Låt oss dock diskutera ideologier annorstädes. Ok?
 
Igen, meningslöst att diskutera detta vidare. Jag tycker detta ”samlarföremål” representerar krafter som i allra högsta grad är aktiva idag, och därmed farligt och bör hanteras därefter. Vill man ha in det på ett museum som en symbol för en av många historiska ondskor är man fri att lämna den på lämpligt ställe. Andra tycker annorlunda. Låt oss dock diskutera ideologier annorstädes. Ok?
Inga problem, så absolut ok :)
 
Jag föreslår att vi istället återgår till det vi har gemensamt
Du har förstås helt rätt :). Vi glömmer allt.

I stället så kommer här två bilder på en fällis som jag återigen är lite kluven inför. Det är den kända EKA 311 med tillägget CS (Carbon Steel), närmare sagt Sandvik 1775. Känd är den för att den mycket ofta delades ut i reklamsyfte bland diverse företagsanställda, varav Televerket är det mest kända.

Kniven är på många sätt sympatisk men det jag skulle vilja ändra på är greppets utformning och storlek, samt eventuellt förse detsamma med ett fånglinehål. Ansatsen kunde som vanligt varit något mindre ;).

Kniven har en ganska delikat slipfas som trots kolstålet är ganska känslig för vridningar och bändningar. Jag misstänker att hårdheten är ganska låg, kanske runt 56 RC-grader.

Eftersom bladet är så pass känsligt så är det förhållandevis svårt att få tag i ett exemplar som är helt intakt. Också kniven i bild ankom med en viss eggdeformation i form av avvikning på två ställen och dessutom en spets som tillika eggen var aningens böjd. Som tur är så gick det att rädda bladet utan större ansträngning (tack vare det mjuka stålet).
 

Bilagor

  • EKA Swede 311CS, 2.jpg
    EKA Swede 311CS, 2.jpg
    28.5 KB · Visningar: 326
  • EKA Swede 311CS, 1.jpg
    EKA Swede 311CS, 1.jpg
    36 KB · Visningar: 336
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 326
dePaul;820780) I stället så kommer här två bilder på en fällis som jag återigen är lite kluven inför. [/QUOTE sa:
Är väldigt svag för de svenska gamla fällisarna, väldigt charmiga!
Själv kämpar jag vidare med två projekt där jag tänkte vara noga, för en gångs skull. Det ena, att sätta ihop en kwaiken av en stor gammal fil, hade viss framgång igår då jag lyckades mjuka upp stålet medelst grillen samtidigt som jag gjorde årets första kycklingspett :) Har precis börjat sätta grundformen mha vinkelslip. Väldigt roligt att försöka lära sig om hur stål fungerar
 

Bilagor

  • 8373CE3C-8CAE-4693-9DC7-FEBEEFEECFB2.jpg
    8373CE3C-8CAE-4693-9DC7-FEBEEFEECFB2.jpg
    51.6 KB · Visningar: 352
Fint kapat, för att vara med vinkelslip.

Haha, svårt att veta hur man ska ta det där, men ”tack” :)
Det är ju första gången jag gör detta på riktigt, men jag skulle säga att man kommer rätt långt med bara en vinkelslip. Dock inte hela vägen, naturligtvis
 

Bilagor

  • 3479F25F-C1A5-4A9D-938F-90BCD79961AC.jpg
    3479F25F-C1A5-4A9D-938F-90BCD79961AC.jpg
    95.5 KB · Visningar: 295

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.