Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Pengar är inget problem :)
Precis som MAW säger så skulle jag satsa på en handbyggd kniv.

Den knivmakare som MAW föreslår är en bra början ;). Har kikat på hans alster och fastnat för en annan kandidat som jag tror skulle hamna i närheten av vad du söker. Dock krävs vissa modifieringar!

På bild nr. 1 ser du hur kniven ser ut i originalutförande. Bild nr. 2 visar hur jag skulle vilja att kniven såg ut.

Eftersom det handlar om en custom så är jag säker på att Manchev (knivmakaren) kan tillmötesgå dina krav. Personligen skulle jag dessutom vilja ändra färgen på greppet. En naturträfärgad Canvas Micarta är alltid snygg ;).

Ett flatslipat blad är det mest allrounda av dem alla. Det funkar hyfsat till täljning och utmärkt till "allt annat".

P.S. Bladet bör förstås vara tillverkat i rostfritt stål som är både hyfsat slagsegt och slitstarkt.
 

Bilagor

  • DSC_0600-1024x768.jpg
    DSC_0600-1024x768.jpg
    52 KB · Visningar: 379
  • DSC_0600-1024x768, 2.jpg
    DSC_0600-1024x768, 2.jpg
    51.8 KB · Visningar: 374
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 383
Senast ändrad:
Ja den är lite stor och för långt fram. Annars gillar jag en minimal slipchoil. Är praktisk och stör inte funktionen. Och nu kommer Paul att säga motsatsen ;)

Jag tycker det är rätt snyggt, men blir galen de (iofs väldigt få) ggr man ska skära en tunn lina eller liknande som fastnar där. Den borde isf vara ”vässad” som ex.vis en dykarknivs linkapare
 
En annan knivmakare, förlåt knivSMED.

http://mozolicknives.com/
Den där är ganska nära idealet :). Personligen kan jag vara utan "kabelskalaren" och utformningen av eggslutet.

Bilderna visar en annan kniv som kan vara intressant i sammanhanget.

Som vanligt så finns det rum för förbättringar. Bild nr. 1 visar originalutförandet, bild nr. 2 visar de ändringar som jag skulle vilja se:
 

Bilagor

  • Hunter- W5 and Ironwood.jpg
    Hunter- W5 and Ironwood.jpg
    25.6 KB · Visningar: 353
  • Hunter- W5 and Ironwood, 2.jpg
    Hunter- W5 and Ironwood, 2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 345
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 345
Eller kanske ännu hellre med avrundad kant i bladet för bekvämare grepp:
 

Bilagor

  • Hunter- W5 and Ironwood, 3.jpg
    Hunter- W5 and Ironwood, 3.jpg
    25.4 KB · Visningar: 374
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 354
Ja, bättre. En invändning är att eggen hamnar lite långt från centrum/längdsaxeln på greppet. Kan ge lite känsla av wobblande vid t ex täljning.
Förstår hur du tänker. Det är dock en optisk synvilla.

Drar man ett 90-graders sträck från där bladryggen slutar i riktning mot eggen så hamnar man exakt i början på hälen! 🙄

-Paul-
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.