Pulka Paris Expedition el liknande?

Finurligt tänkt på flera sätt.

Däremot tror jag att "hjulstommarna" på bältet skapar en för lång momentarm. Med lite last kommer de troligtvis att "vrida ut" den del av bältet som de är fästade vid. Plattan på insidan kunde ha varit en betydligt längre platta av ngn styv med samtidigt böjlig plast för att motverka detta.

/Mats
 
Anser också att det blir för mycket bryt i skakelfästena. Mycket finurligt kittat! Skulle borra nytt hål närmare höften för att motverka vridningen.
 
kanske kydex kunde funka? finns ju mellan 2-3mm tjock och den är ju ganska stabil och ej sprickbenägen. vet dock inte hur den funkar i extrem kyla. väntar med spänning på dina lösningar då jag själv är i full färd att mecka med en egen pulka och dragsystem. Alltid kul att sno lite ideer : )
 
Då har man firat jul hemma i Halmstad med familj samt varit en sväng uppe i Funäsdalen med omnejd för skidåkning i pist/off pist, topptur på fjället och isklättring på några enkla fall. Nu tillbaka i Oslo och dags att ta tag i Paris-pulka-projektet.

Det blev 8mm gummi-cord som jag hittade i min lokala Fiskebutik för 17 kr metern. Ett gammalt kvastskaft (dia 24) uppkapad i 100 mm längder x10 (drog på lite linolja-terpentin-blandning som jag hade hemma). Öljetter från Biltema för att göra hålen mer hållbara samt ge dem mjuka kanter. Lite knep-å-knåp så var lastsäkringen fixad. Allt med pulkan kan nu hanteras och kopplas med handskar på. Skal testas IRL så snart som möjligt. Riktigt alla lösningar kan jag inte hävda vara helt mina egna, lite inspiration har jag fått från nätet. Har inte stenkoll på mina utlägg men allt som allt borde man kunna hamna på under 1000-lappen för denna pulkalösning.
 

Bilagor

  • Pulk_alla.jpg
    Pulk_alla.jpg
    106.2 KB · Visningar: 3,593
Du hittar då och hittar på många vackra patent. Pass på där metall är skruvat i pulkan. Det är väldigt bra plast i de här men får du anstymmelse till sprickbildning måste du ha en plan B. Jag hade förstärkt min plastpulka med ett helt formknackat stålbeslag i framkant men pulkan sprack i brytpunkterna. Trä eller plywood skulle kunna vara ett bra material att tryckavlasta med.
 
Nu har jag testat pulkan på ett par turer, senast denna helg då jag och en kompis gick en övernattningar i Nordmarka (såg en fin Hermelin bl.a.).
Allt funkar tillfredställande. Möjligtvis kan man skaffa bättre "kulleder" eftersom jag vid ett tillfälle lyckats vrida den ur led (Biltemakvalitet). Gick i och för sig bra att montera på den igen och jag har alltid en extra kulled (samt klappsprintar) med mig.
Angående "coldspot" och "lång momentarm" vid möbelhjulen/ infästningen i selen så har jag inte gjort ngn förändring ännu. "Coldspotten" blev inte kall vid -10 grader iallafall. Och vi hade inte så mkt last i pulkan, typ 15-20 kg (var bara en övernattning med tarp) så "momentarmen" pallade trycket med marginal utan några problem.
Att gå med klassisk stil gick bra men ville man åka fortare (vilket man sällan gör med pulka?) så var det helt klart bäst att skate:a. Vid skate:ning rör man höfterna på ett sätt som fick pulkan att svänga med fint bakom sig (tack vare kullederna och de kryssade skaklarna) utan ryck.
 

Bilagor

  • Tur å sur.jpg
    Tur å sur.jpg
    159.1 KB · Visningar: 2,162
Jag har en sån där Parispulka, drar den original, alltså bara ett grovt snöre. Selen har jag gjort av några spännband och bältet till en gammal ramryggsäck. Inga skruvar, bara sytt, påminner om Fjellpulken originalsele.

Enda riktiga turen den gjort är en vecka i Kebnekaiseområdet, eftersom jag har en Fjellpulke som jag brukar använda annars. Viktigaste moddningen jag saknar är att förstärka glidskenorna undertill, dom tål ytterst lite sten och grus eftersom plasten är så tunn och mjuk.
 
Dagens tips!

Först och främst vill jag tacka för ett utmärkt bygge!
Ska själv tillverka egna men med glasfiber-rör och kolfiberstrumpa.


PVC-rör kan lätt bli sköra vid kallt klimat och fördom som behöver lite starkare rör (som för mig som snowkitar) man med fördel dra på en kolfiberstrumpa som man penslar epoxy på.
För att få det att sitta samt att det ska bli en fin yta på rören lindar man eltejp (med limsidan utåt) med överlapp på hela röret. Tejpen tas sedan bort när det torkat.

Rören blir styvare, mer hållbara och kolfiber är snyggt :)

https://carbix.nordicshops.com/category.html/kolfiberstrumpor

Återkommer mer resultatet :)
 
Svagheter

Intressant se hur man kan utveckal en "plastpulka".
När man läser inläggen kan man ana att det finns en del svagheter som är svåra komma förbi, en är bla främre delen där man skall fästa skaklarna. Det är väl ganska klart att pulkan inte är direkt konstruerad för att tåla större belastningar tex med en vikt på 20-30 kg under längre tid, fjällterräng osv.
Har någon testat med att förstärka "fronten" med tex glasfiber-epoxy. Det borde hålla rätt bra eller blir det bara så att flyttar ev brottytan bakåt?
Alla typer av förstärkningar betyder naturligtvis att det blir viktökning men man måste ju kunna lita på att pulkan håller för den tur jag skall göra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3
Freud Skriande behov av en pulka! Turskidåkning 67

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...