Vätternrundan och limmade tubdäck ?

Tubdäck på vättern

Hej Tommy
Inga problem med tub, jag har cyklat två omgångar på tubdäck och inte haft någon punktering. Se till så att du har fräscha och köp 23mm då de är lite mer dämpade och håller lite bättre. Har kört på Vittori Rally 23 senaste året och är supernöjd.
Ett tips är att ha med sig två st relativt nya, det tar faktiskt inte så långtid att byta om du skulle få punktering. Tänkte i år köra på kanttråd för första gången.

Lycka till

Anders - utsidan.se
 
Finns det någon som har erfarenhet av att cykla Vätternrundan med limmade tubdäck ?
Jag har en ca 13-15 år gammal Peugeot-racer som jag ska lämna in för genomgång inför nämnda lopp.
Bakre växeln är mindre bra, bakaxeln är kan ha fått sig en knäck, däcken behöver bytas och sedan vanlig service om inget annat dyker upp... Någon som har en aning om vad det hela kan kosta och är det värt det ? Som sagt, den börjar få "några" år på nacken...
 
Tubdäck på vättern

Hej
Jag bytte från limmade tub till kanttråd med kevlar-
kord efter senaste "regnrundan" för en sju-åtta år sen. Det regnade och var tre-fyra grader och efter en punktering var det omöjligt att få däcket att ligga
still på fälgen trots besök hos lokale cykel-reparatören. Ventilen hade olika vinklar vid varje gång
jag stannade och kollade. Det var lite obehagligt i nedförs-backarna. Jag fick en punka till på samma hjul.
Efter bytet till kanttrådsdäck har jag aldrig haft några problem med punkteringar.
mvh / janne
 
Inga problem med tubdäck

Jag har använt tubdäck i över 15 år och aldrig haft några större problem med att däcken glider omkring på fälgen.
Som de flesta tubdäcksanvändare säkert redan vet så måste limmet få torka länge ( skulle tro att det behövs minst en 10 timmar... själv så brukar jag räkna med ett dygn innan jag litar helt på limmningen)för att fästa ordentligt.
Får man punktering i fält så brukar limresterna på fälgen vara tillräckliga för att hålla det nya däcket på plats bara man är lite försiktig vid kurvtagning... Att applicera nytt lim i fält eller hemma är det sista jag skulle göra ifall man behöver cykla på en gång.

Lycka till!
/
Hasse
 
Byta tubdäck i fält

Grejen är väl också att dom reservdäck man har med sig skall vara begagnade = limrester på dom. Detta för att dom skall häfta ihop med limresterna på fälgen. Alltså - när du köper nya däck, limma på dom hemma och använd dom gamla nyss avmonterade (hela) som reserv.

/Lars-Olof som inte kört tub sedan -82 typ.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...