Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!!

Hej hopp!

Hoppas på att få lite hjälp av er!
Jag ska ut och cykla i sommar, men vet inte vilken kärra som jag ska använda mig av.
B.O.B eller Packtrack???
Eller finns det fler som fungerar bra?
Väskor? vad ska man använda, klarar man sig med endast kärra, eller ska man endas ha väskor?
Vill ha massa tipps om allt möjligt som gäller långfärdscykling!

Tack Tack!

Erik
free_heel@spray.se
 
Kärra räcker

Om du inte har planerat att ta med extremt mycket packning räcker en kärra och en styrväska antagligen gott och väl. Det verkar inte så smart att tynga ned cykeln ytterligare med väskor.

Jag har provat Packtrack på några turer och den fungerar utmärkt; rullar bra och inverkar inte särskilt mycket på balansen.

/Ulf
 
Tänk kvalite/långsiktigt!

Hej! Kul med fler lång-cyklister. Tittar sjålv efter en c-vagn men att ge råd utan att provat alla alternativ är vanskligt specielt då Packster:s sajt saknar relevanta fakta om mått & vikt etc (http://www.packtrack.h.se/) . I mitt tycke är B.O.B.Yak(Y) (http://www.bobtrailers.com/) en bättre kostruktion än Packtrack:en(P). Med en "fackverks"-svetsad ram i CrMo-stål tål den mer, och det går att surra packningen hårdare än P. Detta är viktigt då underlaget försämras/farten ökar. Hjulbasen för ett ekipage med Y är kortare, och därför lättare att vända/manövrera i trånga utrymmen/låga farter. Den största fördelen med Y är dock infästningen i cykeln! Efter att den medföljande snabbkopplingen satts dit går den att kopplas lika snabbt. Att ha fästpunkten i navet är idealet då det ger en låg tygndpunkt=stabilt uppförand. Har alldrig gillat ide´n att fästa något tungt i sadelstolpen(och om Kropp hade använt en Y istället för P så hade han nog haft mindre bekymmer. Halvvägs till Himalaya gick tydligen sadelstolpen av!). P är visserligen fällbar men att ta isär Y går snabbt och skillnaden i mått fällda är troligtvis liten. Uppgiven rek. packvikt är 30kg för Y och 40kg för P. Då har dock Y:s tillverkare tänkt att den skall användas av MTB-åkare(jag) i skogen. Två små fördelar har dock P: större hjul och en rad tillbehör(barnstolar etc.). Det finns två alternativ som du bör titta närmre på: B.O.B.Coz och KoolStop Wilderbeast(http://koolstop.com/trailers/beast.html)(ev. även deras PackMule. Gjord för att ta 6 väskor i två rader bakom cykeln: http://koolstop.com/trailers/mule.html). Coz:s ram är av enklare stållegering(HiTen) men är helt isär tagbar och får plats i den låsbara plastlådan som är last utrymmet! Priset är dock lägre än B. Wilderbeasten är glord i CrMo och även den fällbar. Den är packar mer än BOBarna men väger det dubbla. Kul detalj är möjligheten att sätta c-väskor på gaffeln som fäster i cykelns baknav. Kolla in denna sajt för fler alt. och länkar till tillverkare/ återförsäljare: http://encycleopedia.com/encProduct.cfm?issID=5&catID=5&page=cat. Tänk dock vad du har för behov i framtiden och se till att ändå sprida ut packningen på hela cykeln så att inte bakhjulet tar stryk(minst 36 ekrar). Lycka till! och se till att skriva och berätta(jobbar själv i sommar)eller om du har frågor.MVH. Peter
 
Väskor

Mitt tips är att hålla sig till enbart väskor om det inte är en enorm vikt/volym som skall med. Det blir ett smidigare ekipage med mer "fartresurser". Jag grundar detta på erfarenheter på kamrater som använt kärror av olika modeller där jag cyklat i cirklar runt dem :).

Gå in på http://www.globetrotter.de och köp ett Ortlieb kit. De har alltid fungerat bra för mig och håller grym kvalitet. Dessutom skall de ha kredit för det enkla upphängnings systemet som gör att sakerna sitter fast men ändå går att lossa på en sekund.

Jag använder styrväska, lowriders, bakväskor och en eller två packkorvar, funkar kanon.

Syns på vägarna i sommar!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Långcykling 1
mattias_altin Behöver du hotell för Vätternrundan? Långcykling 0
krusbjorn Behöver tips vid köp av begagnat Långcykling 5
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
nobbbe Behöver ett tips Långcykling 2
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
x-treme Behöver tipps!!! Långcykling 7
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.