Olja och smörja

Hej! Här kommer mina tips angående rengöring av kedjor och oljor. Jag kan tillägga att jag har en treeking-cykel (för bla touring).

Jag brukar smita in på en tvätthall vid nån mack och med mig har jag följande - avfettningsmedel (milt och miljömärkt) t ex Turtle och en tandborste och lite papper. En glasspinne kan vara bra att ha för att pilla bort det som sitter mellan dreven.Svampar hittar man alltid, om man vill ha det.

Sedan låter jag cykeln torka och tar på en syntetisk droppolja från "Finish Line" som heter "Cross Country" (för extremt väder och långa cykeldistanser) och som är "våt", lite kladdig, och som därför sitter ordent-ligt även om det blir fuktigt.

Är det bra väder (torrt, varmt, soligt) kan en "torrare" olja som inte drar till sig sand osv, vara att rekom-mendera. Använder då en droppolja med teflon från "Pedros" som heter "Extra dry chain lube".

Riktiga oljor till cykeln kostar lite mer än annan smörja, som man kan köpa billigt, men är väl investerade pengar - tro mig! Köp dem gärna på riktiga cykelaffärer!

Använd droppolja - sprayen kan hamna lite var som helst på cykeln och dunstar bort på 0-tid!!

Till sist två varningar! Använd inte Gripens smörjolja till cykeln - den osar nåt så in i den och drar till sig mycket skit, liksom klisterolja gör!

Använd INTE matolja att smörja kedjan och dreven med!! Jag hällde på olivolja och jag fick ett himla jobb att få bort den - det fastnade fullt med skit, så det blev som en tjock, svart smet och cykeln blev nedskvätt!!Trodde att jag skulle få lämna in den för rengöring, men det löste sig (fyndigt, va) till slut.


*****Tack för mig!*******
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Olja till skivbromsar Långcykling 2
skiman SMÖRJA IN STJÄRTEN Långcykling 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...