Utväxling

Hej

Jag funderar på att köpa en ny cykel. Något åt touring-hållet. Vilken utväxling bör cykeln ha? Jag ska cykla mycket landsväg och lite lite grusväg. Mest utan packning.

MVH
Örjan
 
Utväxling handlar dels om lättaste/tyngsta växel, dels om "avståndet" mellan växlarna.

En cykel åt touringhållet har idag ofta tre kransar fram och då är det inga problem med lättaste utväxling. Gällande tyngsta utväxling måste du jämföra med det du är van med idag så du inte blir besviken med den nya cykeln.

Om avståndet mellan växlarna kan jag bara säga jag själv inte skulle trivas utan mina nio växlar på samma omfång som Shimanos växelnav Inter-3 och Inter-4 har 3 respektive 4 växlar! http://www.shimano-europe.com/cycling
 
Det är just det med de tyngre växlarna som jar är orolig för. Jag vet att 44 / 11 och 26" är för lågt. Jag vill ha 28" och säkert 11 på minsta kransen bak. Är 50 eller 52 vettigt fram?

Örjan
 
Jag cyklar med 52 / 13 (dvs samma som 44 / 11) på 622-hjul och tycker det är tillräckligt. Med ett normalt cykla-fort-varvtal (90 pedalvarv/minut) går då cykeln i 46 km/h (8,5 meter/pedalvarv * 90 pedalvarv/minut * 60 minuter/timme). Det är väldigt mycket snabbare än de knappa 30 km/h jag brukar snitta på landsväg.

Om du inte cyklar fortare än vad jag gör ska du nog hellre vänja dig med att cykla "på lite högre varvtal". Som kuriosa kan jag ju nämna att den klassiska tioväxlade Crescenten på 80-talet hade utväxlingen 50 / 14.
 
Skaffa en utväxling du trivs med

En normal träningracer har drev 52/42 och kransar 13-23. Men om du tycker 52/13 är fel så skaffa en mer tävlingsbetonad krans. 11-19 är ett sådant extremt alternativ. Med tre drev fram är det bara riktigt branta backar med tung packning som är svårt.

Själv tycker jag 52-13 är lagom som tyngsta växel med en kadens på 90 vid 45 km/h. Men det är klart, toppfarten blir lite begränsad, de flesta klarar inte trampa fortare än 130 varv/minut så räkna inte med att köra fortare än 70 km/h om det inte är nedförsbacke...
/Olof
 
På min ombyggda MTB har jag problemet att de utväxlingar där jag oftast vill ligga och trampa ligger i skarven mellan mellersta och stora drevet. Jag använder inte gärna minsta klingan med mellandrevet och inte heller de tre största klingorna tillsammans med stora drevet (8-delat). Därför blir överlappningen inte så stor. Det är lite jobbigt att behöva växla drev och kanske 3-4 klingor för att få aningen högre eller lägre utväxling. Så ett tips är: välj utväxling så att du inte får det på det viset.

MVH

Peter Ask
 
O möjligt, undvik 11 bak.
Tag hellre en storlek större fram och en strolek större bak.
Det sliter mindre på kedja och kuggar ju större karns du har.
På en 11:a greppar kedjan i så få kuggar att påfrestningen
på dessa blir bycket stor = större slitage.
MVH
Anders
 
Utväxling på touringcykel

Varför ska du köpa en touringcykel, om du inte ska cykla med packning? Under min touringcykelkarriär cyklade jag med c:a 20 kg packning och klarade norska Vestlandets vägar (Trollstigen, Stalheimskleva och Örn-veien tex) med minsta utväxlingen 30 - 30, dvs 27".
Högsta utväxlingen jag hade var 50 - 14; det var inte ofta jag kände behov av högre utväxling. Steget mellan de olika växlarna får inte vara för stort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pad Ändra utväxling på shimano Nexus? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.