Det kuggar över!!!

Har precis bytt kedja, dock ej drev. Den minsta kransen bak tenderar att ideligen kugga över. Givetvis driver detta mig till vansinne så jag tänkte att här måste finnas mången luttrad cyklist som kan ge ett gott råd.

Byta kransar bak? - Dyrt
Fila - Vanskligt
Förbättra inställningarna - Proffsigt

Vilken lösningsväg skall jag välja? Skall jag kassera hela cykeln?

Tack!
 
AJ AJ KYLSPRAY!

Detta är inte bra, men det finns kanske bot.

För det första har du rätt kedja, det finns Shimano HG och IG. Köp inget sämre än HG eller IG70.

Börja med att tvätta av kedja och drev ORDENTLIGT med lacknafta eller fotogen EJ!!!!! AVFETTNING!!!!
Avfettning är FÖRDÄRV att tvätta sådant som ska återsmörjas/infettas, när det kommer vatten på avfettningsrester förtvålar det och oljan rinner av.

När det är gjort blås allt torrt med tryckluft och låt sedan torka inomhus ett par timmar.
Smörj sedan med något tunnflytande EJ rostlösare typ 5-56 eller WD40 USCH för sån skit. Glöm inte lederna i växlarna. Torka av överflödig olja efter ett tag.
Ställ sedan in "ändlägena" på växlarna, det finns 2 skruvar för detta på varje växel.
Ställ kedjan på största allternativt minsta drevet fram och sedan bak, du ser att växeln rör sig när du skruvar på "skruven". Har du tur är det bara detta som är felet.

När du sedan justerar bakväxeln på vajern ska kedjan kunna vandra lätt uppochner från minsta till största drevet.
Ställ kedjan på 4 största drevet, nu ska kedjan ligga "nära" 3 största drevet.
Finjustera utifrån detta så allt funkar utan rassel.
Kedjan ska nästan röra vid 3 drevet, då brukar det vara bra.

Nu ska allt funka, om inte blir det till att byta alla bakkransarna.

Tänk på att tvätta och smörja drivpaketet OFTA, helst varje vecka.
När växlarna börjar kärva, justera inte utan tvätta och smörj först, det brukar räcka!
Byt kedja efter 100 mil så slipper du också problem.

Solomannen
 
Byt krans!

Det finns antagligen bara en sak att göra: Byt krans. En usliten kedja sliter enormt på kransen. Och för att inte byta krans varje gång du byter kedja finns det garanterat bara en sak att göra: Byt kedja var 100:de mil (om du kör mest i skogen) eller var 200:de mil (om du kör mest på landsväg).

Hälsningar
Nisse
 
Ny kedja på sliten krans fungerar aldrig (om inte kedjan bytes flitigt enligt ovan).

Måste bara få påpeka att det låter lite konstigt att du slitit minsta kransen mest. Ett efterklokt tips är att försöka slita kransarna jämnare.

Tänk på att inte cykla på för tung utväxling i onödan. Människan, likaväl som en motor, har ett optimalt varvtal vid olika ansträngningsgrad - det är ju därför man har många växlar på cykeln för att alltid kunna ligga på rätt varvtal.
 
Byt krans

Byt krans. Kedja och krans tenderar att vara lika slitna om man inte byter kedja ofta. Om man sedan bara byter kedja när det är utslitet så kommer avståndet mellan länkarna i den nya kedjan vara kortare än avståndet mellan kuggarna på den gamla slitna kransen, därav överkuggningen.
 
Köp en SCO verldsmestar cyckel istället.
Dessa går över stock och sten och levereras vanligen i metallic lack.
Levererades på sin storhetstid 3 växlad med torpedo väljare och navväxel.
Snabb som en hare och stark som en oxe.

Denna, Ove är cykeln du skall införskaffa!
 
Vänta med kransbytet?

Om du vill vänta med kransbytet kan en billig kedja vara en temporär lösning. Dyra kedjor är hårda för att hålla längre. Det blir då problem om man sätter en ny kedja på ett slitet drev. En billig "no name" kedja är i mjukare material så att den anpassar sig mera efter kransen. Men som sagt den permanenta lösningen är att byta krans och kedja samtidigt.

Anders V
 
Tackar

Man tackar för alla svar och tips på denna tråd. Det mest troliga ärn nog att jag byter krans. Speciellt tack till apa2 för hans goda råd...öh . Jag har sett hans cykel. Denär väl inte den bästa reklampelaren för SCO som har existerat kanske, så jag tror att jag hoppar det tipset.
 
Min erfarenhet är att det blir bättre efter 20-30 mil, när den nya kedjan har
hunnit sträcka ut sig lite. Kanske anpassar sig kejdans och kuggarnas form
till varandra när de slits tillsammans. Jag har också experimenterat med att
sträcka kedjan genom att korta den. Verkade bli lite bättre.
Beror väl också på hur slitna kransarna är kan jag tro.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.