Långfärd med CyclePro, Crescent el. motsv.?

Vilka märken bör man undvika/är att föredra för en långfärdscykel?

Jag funderar på om jag ska köra på den cykel jag har, eller investera i en bättre lämpad typ trekking-hoj. Nu har jag en Marin MTB med aluminiumram. Det som gäckar mig mest är de breda 26 tums hjulen. Större hjul/ram lär ju ge bättre komfort, högre hastighet osv.
 
Lägg hellre pengarna på tältet och byt dina störande breda däck till smalare. Hur mycket 26-tumshjulen (skriv gärna ihop svenska;-) och liten ram påverkar komforten och farten vet jag inte. Tror inte det är mycket.

Det där med cykelmärke ska man inte titta för mycket på. Om cykeln köps av en riktig cykelhandlare är det ingen fara, vad än cykeln heter.
 
Det är inget fel på dina hjul, men sätt på slick eller semislickdäck (kvalitetsdäck, inget billigt skräp) storlek 26x1,5 så kommer din hoj att rulla på mycket bättre. Köp gärna ett med punkteringsskydd och byt styrstammen till en kortare modell så att sittställningen blir mindre liggande. Det sparar rygg och minskar belastning på handleder, använd också barends. Ger dig fler möjligheter att byta handställning. Allt detta för att göra de många timmarna på cykeln så bekväma som möjligt.
 
Cykel !

Hej !

Känn dig absolut inte tveksam till att ge dig ut på en tur med din cykel. Visst den kanske inte är den ultimata touring cykeln men och andra sidan låter det som det kommer va en av dina första turer. Ska man bara på cykel tur i Europas bebodda delar så är det vanligen ganska tätt mellan cykel affärerna vilket gör att man inte behöver oroa sig för haverier lika mycket som om man är ute i obebodda områden. Cyklade själv tre veckor i somras i Skottland på min gamla Miyata och det gick kanon. När det gäller hjulstorleken så anser jag att de skillnader som finns när det gäller lägre rullmotstånd är försumbara. Testar du en opackad touring cykel med stora hjul vs en Mountin bike med slicks kommer du säkert känna en skillnad men så fort du lastar på tjugo kilo så är skillnaden svår att detektera. Själv uppfattar jag det som om komforten blir bättre med 26 eftersom du får en större luftkammare som tar upp vägens stötar bättre.

Är medlem i en diskussions grupp på nätet som ältar denna fråga fram och tillbaka om du vill fördjupa dig mer i ämnet. Är du i grunden intresserad av touring och prylar i synnerhet kan jag varmt rekommendera denna diskussions grupp. Bli medlem på http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring eller ta en titt i deras arkiv.

När det gäller däck kan jag varmt rekommendera Continental Top-Touring 2000 1.95 vilket är en bra kombination om man vill ha möjligheten att ta sig ut lite utan för asfalts vägarna men samtidigt ha hyfsat lågt rullmotsånd. Låt en mekaniker ta en koll ( ekerspäning och riktning ) på dina hjul innan du ger dig av eftersom de tar mest stryk. Det går att ta sig fram med trasiga växlar bromsar men utan fungerande hjul är det svårt att ta sig till nästa mekaniker.

Mvh Åke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Sombrer0 Långfärd med småbarn Långcykling 44
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Henrik.nu regnkläder för riktig långfärd Långcykling 12
Nattkryp Långfärd och rullstol. Alternativ och inspiration sökes! Långcykling 5
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Macc Planera för en långfärd Långcykling 3
bikebug Långfärd för två, billigt Långcykling 15
Lucas.vM Billig stålramshoj för långfärd? Långcykling 9
Enzopojken Ny långfärd och brukscykel Långcykling 1
hmarkstrom Liggcykel för långfärd Långcykling 18
patrikskoog vilket lås vid långfärd? Långcykling 9
patrikskoog budget på långfärd Långcykling 1
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
mothesta Lufttryck för långfärd Långcykling 6
abielk Långfärd med liggcykel Långcykling 3
Mole Skeppshult för långfärd? Långcykling 6
johannab66 Cyclepro Xenon?? Långcykling 0
HaZTuR Cyclepro? Långcykling 1
kallem Crescent Kebne (2011) Långcykling 4
snowchain Crescent fråga Långcykling 5
lowe Ramstorlekar Crescent Långcykling 2
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Långcykling 1
.Nisse. Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL? Långcykling 25
FB Däckdimension på 12 växlad Crescent (80/90-tal) Långcykling 16
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
lowe Crescent sport Långcykling 6
andersh Hur utrusta en Crescent Ewahz med packväskor och annat Långcykling 1
barend Crescent Kebne Långcykling 1
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
jenni888 Crescent Långcykling 5
Daavid Crescent Abisko Långcykling 4
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
Luffarn Crescent Kebnekaise Långcykling 1
Crescent Abisko? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.