Vilken cykel till Vätternrundan?

Hej alla.
Jag tänker cykla Vätternrundan och skulle vilja köpa en ny cykel och vill gärna ha lite tips.
Jag vill gärna ha en "allround"-cykel, alltså ingen sån där tävlingshoj som man inte kan cykla på grusvägar med.
Jag kommer att använda cykeln till Vätternrundan, cykelsemester och så tänkte jag prova på något triathlon- lopp. Jag kommer inte att cykla så mycket i skogen, men kommer att prova några gånger.
Vad ska jag tänka på? Vilken sorts växlar är pålitligast? Jag förmodar att smalare däck är snabbare, men finns det inget mellanläge mellan grova däck och smala, och har någon erfarenheter av sådana?
Hur många växlar är angenämt att ha?
Det är ganska många funderingar, men jag är tacksam om någon har någon åsikt.
/Daniel
 
Vilken hoj

En bra kompromiss kan vara en cyclo-cross. Det är en racerhoj avsedd att vara lika bra på grus som asfalt. De har lite kraftigare ram och gaffel, cantileverbromsar och lite annat smått och gott som gör dem mer stryktåliga. Den kan du sedan komplettera med ett par aerobågar om du ska köra triathlon. Välj då ett par MTB-pedaler så kan du använda MTB skor till hojen. De har fördelen att ha försänkta klossar så du kan gå omkring med skorna obehindrat. Jag kör med ett par (om än lite "raciga") MTB-skor till min landsvägshoj och det är inga problem. Sedan kan du ju laborera lite med kringutrustningen beroende på vad du ska göra, t.ex. däck, sadel, m.m.

EN MTB ska du nog inte skaffa. De är kass för vätternrundan och helt värdelösa för triathlon.

Kolla på Cykel-City. De är grymt bra på racerhojar och har även cylco-cross i sitt sortiment.
 
Själva Vätternrundecyklingen ställer inga speciella krav på en cykel. Det är förstås dumt att cykla med grova däck, navväxel eller dynamo, men annars handlar det bara om en sak: att man använder samma cykel som man cyklat hundra mil under våren med! Rimligtvis trivs man med sin cykel då och det är vad allt handlar om.

Det där med skogen låter lite konstigt - det är inte så kul att cykla över rötter med samma cykel som man cyklar Vätternrundan med. Åtminstone inte med samma däck.

Viktigast för en cykelsemestercykel är pakethållaren. Om man rycker i den i sidled ska det kännas helt stumt. Men bakpakethållare räcker inte - jag tycker så synd om alla som cykelsemestrar med hela packningen där bak. Cykeln får dålig balans och styrsel och det blir otrevligt svajigt att cykla. Lösningen är att montera en fästanordning så man kan ha väskor som på bilden nedan, en s.k. lowrider. Då förvandlas cykeln till ett underbart landsvägslok som visserligen är lite tungstyrt, men stabilt och tryggt.
utsidan-diskforum.jpg


De cyclo-cross-cyklar jag tror Frick tänker på är nog onödigt dyra. Hos t ex http://www.cyclepro.se tror jag det är trekkingcyklarna som är intressanta att titta på.

Då handlar det om cyklar med "mellangrova" däck och backväxel, dvs en tredje krans fram. Det är trevligt att ha när cykeln är lastad och backen antingen är ovanligt seg eller helt enkelt brant. Vill man sätta hastighetsrekord i branta utförsbackar kanske inte tyngsta utväxlingen räcker. I så fall behövs en större största krans fram.

Gällande växelsorten nämner jag överst att man inte ska ha navväxel - det är av samma anledning som snabba motorcyklar inte har kardandrivning - navväxeln snor energi.

I övrigt behöver du inte oroa dig över växelvalet, de flesta är utrustade med Shimanoväxlar och de fungerar. I alla fall när de är nya - det kan vara värt att säga att en cykel inte är gratis i underhållet. Kedjan blir allt längre och kransarna slits. Till slut rullar kedjan över kransarnas tänder och hela drivpaketet måste bytas. Speciellt framkransarna är otrevligt dyra.
 
Jag tackar för era inlägg. Jag hittade idag en begagnad Crescent racer för 800 kronor hos en lite speciell cykelhandlare i Karlshamn... Han prutade ner sig själv. Jag har valt den för prisets skull. Nu kan jag lägga lite pengar på en cykeldator eller nåt. Ska polera upp den imorgon och ta en provtur. DET SKA BLI UNDERBART. Jag var ju inställd på att punga ut en 5- 9 tusen...
 
Tips...

Hej Daniel. Lite tips inför Vättern: En racer kan bli lite av "fakirkänsla". Jag har cyklat med en en racer två gånger på Vättern men har funnit att jag hellre tar min långfärdscykel nästa gång. Jag trampar en Dawes, engelsk långfärdshoj, och sitter på en väl insutten Brooks-sadel. Inför turen byter jag till 23:däck med slicks. Och strippar den på allt onödigt. Jag tycker det är viktigt att det är en hoj man cyklar med till vardags om man ska trivas de 30 milen. Om du vill veta mer om det lilla jag funnit ut av några års långfärdscykling kan du gå in på min hemsida:
http://www.jurgenasp.com. Kanske kan du hitta lite tips där? M.v.h. Jürgen
 
Lyckos dig!!!

Jagar fortfarande cykel till V-rundan...
Önskar dig god tur runt vättern. Det ska jag ha!
 
Hej! Jag har alltid mer eller mindre gillat Crescent. Just nu har jag en Crescent Kebne som är så mycket allround som man bara kan önska sig. Den ligger i kategorin sport/touring - en korsning mellan racer/ MTB och "vanlig cykel"!

En annan ny, snabbare cykel är deras Ehwaz - 18 växlar(racer)och ganska smala däck. Den är "naken" vid köp, men med en pakethållare och ev. skärmar, vore den en dröm för t ex Vätternrundan. Är dock lite dyrare än den förstnämnda, men kolla in den också!

Skulle jag köpa en Kebne idag hade jag bytt ut pedalerna mot s k SPD-pedaler som man klickar i speciella cykelskor - helt suveränt!! Däcken hade jag bytt mot några smalare, starkare från t ex Continental el. Panaracer.

Skickar med två användbara länkar

http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

http://www.cykellabbet.com/lankar/


Lycka till med cykelköpet och cyklingen!!

Hälsningar John.
 
Cykel till Vätternrundan

Jag tror att du gjorde ett bra val! Det är inget som går upp mot känslan att köra en riktig "racer".
Det har ingen betydelse att den är lite till åren - lättare att meka och färre saker som kan bli fel på!
Se bara till att fixa en bra sadel!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
colan Vilken cykel? Långcykling 6
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.