Bornholm???

Bornholm

Till nästa sommar tänkte jag åka på en kortare klassisk cykelsemester till Bornholm. Har någon några tips eller erfarenheter att dela med sig vore jag väldigt tacksam för dessa.
 
Vackert!

Nu var det längesen du frågade, men...
Jag har varit och cyklat på Bornholm två gånger. Det är för det första ganska backig terräng, ungefär som på Österlen i östra Skåne, men å andra sidan en underbar natur.
Det går färjor från Ystad och Simrishamn. Man kan hyra cykel (och kärra, tror jag) i Allinge och Rönne. Allemansrätten är ett problem och man får köpa tältkort om man inte vill vara olaglig. Högsta punkten på Bornholm var en höjdare.
Man kan ju välja att cykla runt hela ön...men Gudhjem var en mysig liten by med trevliga människor.
Tja, funderar du över mer så hör av dig.
 
Äntligen någon som svarar!

Det tog tid, men den som väntar......
Några frågor har jag angående det här med tältkort, hur fungerar det? Vad kostar det ca? Var får man tälta? Campingar? Bra karta? Är risken stor för stölder? Ja som du märker är frågorna många? Svara gärna på det du vet, vill du får du gärna maila. stefan.ekwall@spray.se

Ha det!
 
Teltpladser på bornholm

Hej Stefan
Der er rigtig mange mennesker på bornholm om sommeren, så vælg enten juni eller efter 15.aug.
Det kan være et problem at få plads (selv til et lille telt) på campingpladserne. Og det er ret så dyrt!! Der er desværre ikke allemandsret i DK.
Men der findes nogle primitive teltpladser hvor det højest koster 15 kr per overnatning - højst to dage på en plads. De er meget varriende, de fleste har bålplads og bad. Der er 10 pladser på øen. Jeg kan maile dig adresserne, hvis du vil have dem.
Det er ret så dejligt at cykle på bornholm, der findes mange cykelstier/veje. Det er som oftes de gamle veje....så man slipper endda for biler på nogle strækninger. Det er korte afstande, max 25 km. mellem de større byer.
Pia
 

Guest

Gäst
Bornholm en höjdare

Vårt första intryck var att Bornholm är bra mycket backigare än man tror. Därför bör man nog tänka igenom hur många kilon man ska ha på cykeln och hur många växlar.

När det gäller övernattningar så skulle jag rekomendera att sova hos de lantbrukare som brukar utnyttja sina trädgårdar som campingplatser. Åker man i juli kan dessa vara ganska fulla, men i juni är de helt OK.

Det finns en danskt systerförening till Svenska Cykelsällskapet. Jag tror det heter Danska cykelsällskapet. De har bra information och kartor.

Det finaste stället att cykla på ön var Allmänningen, ett skogsområde som man inte trodde fanns i Danmark. Där slipper man alla bilar och oljud.

Bornholm är nog också en av de bästa ställen att cykla med hela familjen. Det finns ofta cykelväg, även om den ibland går alldeles intill större trafikerade vägar.

Hoppas du får en trevlig tur.

Otto
 
Jag blir riktigt GLAD!

Tack Alla!

Men sluta inte skriva för det! Jag är tacksam för all information jag kan få. Ursprungsinlägget skrev jag för väldigt länge sedan, typ september förra året och jag hade nästan börjat ge upp tanken på att få några svar. Sedan så helt plötsligt rasslar det till!
 
Bakker!!!

Ja det er da rigtigt at det er lidt bakket på Bornholm. Men det er da ikke sådan at det kræver speciel udstyr!!!
En alm. cykel med 5-7 gear kan da række. Jeg er kommet øen rundt med barn + opbakning i en anhænger, på en gammel mountainbike.
 
Tältplatser?

Hej Pia!

Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde ge mig adresserna till dessa tältplatser och gärna till några bra campingar!

Ha det bra!

Stefan
 
Missa inte en resa till Christiansö

Jag repeterar ett inlägg som jag gjorde på något annat forum 2000-12-15 + lite saker som jag kommit på sedan dess.

Jag seglade till Bornholm 1989 och innan jag stack iväg hemifrån ”hittade” jag en bok på biblioteket om sevärdheter och rundturer om Bornholm. Men missa framför allt inte en båtresa till Christiansö och Fredriksö, 2 bergknallar med ca 120 bofasta, norr om Bornholm, nästan rakt söder om Karlskrona. Öarna är så små att dom inte ens finns med på alla kartor. Nog det häftigaste stället jag varit på. Du behöver inta ta cykeln med dig då det inte finns några vägar på Christiansö. Det enda fordon jag såg var en motordriven kärra som transporterade ölen från hamnen till puben, en rätt brant backe så det skulle nog behövas en Magnus Samuelsson för att klara av det utan motor. Jag rekommenderar alla att besöka Christiansö, ett minne för livet.

Seglade till Christiansö en gång till i mitten på 90 talet och enligt kartan jag skaffade då gick det båtar från Sandvig, Budheim och Svaneke på Bornholm till Christiansö. Har inga sjökort kvar.

Trevlig resa

/ Per Brune
 
Ännu ett intressant objekt!

Hej!

Faktum är att vi tidigare hade funderingar på att besöka Christiansö men nu har det så att säga avgjorts!Den andra ön du skrev om ligger den i anslutning till Christiansö då eller?

Stefan!!
 
Christiansö= Christiansö och Fredriksö

Det som i dagligt tal kallas Christiansö är Christiansö+ Fredriksö och ett antal obebodda bergknallar. Mellan Christiansö och Fredriksö finns en gångbro på gissningsvis 15 m.

Du vet väl att man kan köpa Danmarkskartan ” Det levande Danmarkskort” på CD, skalan är troligen 1:50000, för 200-300 DKK. Motsvarande yta av Sverige på CD kostar nog 20000-30000 SEK. Mitt råd är att köpa CD:n och planera cykelturen på datorn hemma och köpa papperskartan över Bornholm på plats. Det är mycket möjligt att campingplatserna finns med på CD:n.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sto100jan Bornholm i helgen Långcykling 1
Globetrotter Bornholm... Långcykling 2
Anders V Trevliga platser på Bornholm Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.