Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen?

Jag har inga problem att hålla mig varm så länge jag är i rörelse (-16 just nu), men när en sitter ned och vilar är det i huvudsak fötterna som snabbt blir kalla. Har ni tips på vettiga pausskor som går att gå med och värmer bra?
Min fundering just nu är typ Normeca overboots. Hyfsad gummisula, plats för lite utskuren cellplast för bättre isolering, isolerad insida och gummi en bit upp för vattentäthet. Väldigt populär här uppe i norra Norge verkar det som. I med tjocka strumpor och det blir varmt och skönt.
Går även att dra över skidskorna om en föredrar det.
Andra tips?
http://www.normeca.no/products/products/Heatpack/Thermal over Boots/images/Heatpac pdf_Page_5.jpg
 
Jag brukar mest vara på kalla och torra miljöer (min sport är egentligen bergsbestigning: tur med skidor är jag nybörjare på, så jag har svårt att tala här för om det eventuellt blir lite blött).

Då fungerar kombinationen down-bootisar och fotpåsar väldigt bra.

Jag har ett par downbootisar från Rab som i princip är sovsäckar för fötterna. De är lite känsliga dock, så om jag vill vandra runt kör jag ner de i ett par fotpåsar från Helsport: de är rätt billiga finns på XXL.

Om det är lite varmare eller man bara vill ut från tältet lite snabbt kan man köra ner fötterna direkt i fotpåsarna utan att ta på sig dunbootisarna.

Fördelen med den här konfigurationen är att båda grejerna är användbara separat och väger inte så mycket. De du länkar till i första inlägget verkar ganska tunga
 
Stämmer att de jag länkar väger 700 gram.
Jag vill dock hålla mig borta från dun och andra animaliska produkter (ylle osv), annars hade dunbootisar varit perfekt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
äventyrssugen Bruna Blixten - Något att ha? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...