Däck för långcykling

Hej,

Var och kikade på däck inför den kommande långcyklingen. Är det någon som har koll på hur breda däck man kan tänkas behöva ? Kikade på Continental och väljer mellan 1.75" och 2,5" (har jag för mig att det var). Dom bredare vägde nästan dubbelt så mycket, så går det med dom smalare så är ju det att föredra. Är det möjligt att 1.75" blir för smalt med full packning på pakethållaren ? Någon med erfarenheter där ute ?

...Johan...
 
En fråga som hör ihop

Är det någon vet om det är grusväg eller asfalt mellan Kiruna och Nikkaluokta?
/Olof
 
Konstigt svar på min fråga.

Du Olof, var snäll och skriv ett nytt inlägg när du börjar en ny tråd. Ditt inlägg är ju inte direkt svar på min fråga, eller hur.
Och jag vill minnas att det är asfalterad väg.

...Johan...
 
Frågorna hör visst ihop

Jag kan inte svara på din fråga därför att det beror på hur du tänkt cykla. På svensk asfalt kan man ha hur smala däck som helst, själv har jag cyklat Småland runt på 23 mm däck och 30 kg packning och det var inga problem. På grusväg i ingenstans behöver man större luftkammare för att det inte skall slå igenom, men 1.75" borde räcka till "vägar".
mvh
/Olof
 
Okej då..

DET var svar på frågan. Tack. Jag skall cykla i Europa, så det blir mest asfalt, men även en del grus. 23 mm blir det nog inte, men det lutar åt 1.75"-orna i sådana fall.

...Johan...
 
1,5"?

Mitt förslag är att du tar en närmare titt på 1.5" slick. De är breda nog för grusväg och de rullar lätt och snabbt på asfalt (förutsatt att de är hårdpumpade). Jag har Nokias variant på 1.5" och de är klart prisvärda (ca 150 kr/st för några år sedan) och håller bra. Nackdelen är att de inte är vikbara vilket ger en lite högre vikt.

/Niklas
 
Du kan och bör använda lite bredare däck, det ger en helt annan dimension på din tur.
Du pratar om vikten på däcket, det spelar egentligen ingen roll.
För några gram hit och dit har man alltid möjlighet att tjäna in från kroppsvikten eller packningen.

Satsa på rejäla däck.
 
Däck!

Vill bara säga att vikten spelar en stor roll för hjulen där däcken är en faktor. Ju tyngre hjul desto mer kraft behövs för att sätta fart på hjulen.
Vad som däremot är viktigt när det gäller hjul och tunga laster är att hjulen är välbyggda.
Sedan angående däck räcker dimensionen 1,5" bra till för Europatur, instämmer med Niklas. Cyklade själv 3 veckor i Europa förra sommaren. Både asfalt och taskiga öststatsvägar. Hade inte ens en punktering. Även jag tror på Nokiadäcken.
 
Slicks

Hej!

På de flesta vägar skulle jag köra på slicks. Har kört alla de senaste turerna på Continental Goliath, som fungerat utmärkt på alla underlag (undantag djupare snö och is). Rullar mkt bra, starka (aldrig slut före 9000km bak), kan pumpas relativt hårt. Det finns naturligtvis många andra bra alternativ, men det här är min favorit. Om du vill köra riktigt lätt, är Tom Slick ett bra alternativ. Om du har taskig budget är det koreanska Golden Boy Classic (det med slickspåret i mitten) ett billigt, starkt och lättrullande däck.
En kombination av ett Goliath bak och Tom Slick/Golden Boy fram är kanon!
Enligt mina erfarenheter ger de nobbiga MTB-däcken "traktorkänsla" och jag har aldrig känt något behov av dessa, vikten av packningen ger grepp nog.

Janne Corax.
 
Tack

Hej alla och tack för svaren. Då kan däckproblemet betecknas som löst, bara några hundra frågor kvar. Extra kul att få svar från Corax. Innan jag läste dina reserapporter hade jag aldrig haft en tanke på det här med långcykling, men nu är det nåt jag bara måste prova på. Synd att du fick avbryta cyklingen.
Fler frågor lär dyka upp -håll utkik.

...Johan...
 
Däck!

Hej!
Kolla även in Continentals "Top Touring 2000", dessa är gjorda för seriös cykling och täcker dina behov med råge!Efter 650 mil med full packning och hög fart är det riktigt mycket kvar att rulla på!
Mvh Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
MagArne Nya lättare däck till hybriden Långcykling 15
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
miffokarnevalen Undringar om däck resp fälgslitage Långcykling 7
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
ala Hur smala däck??? Långcykling 17
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.