Fyllon på vägarna!

I media har man på sista tiden talat mycket om hur många påtända bilister det numera finns ute på vägarna. Och det tycks bli allt fler potentiella dråpare bland oss. För första gången stod det igår klart för mig att jag kan råka verkligt illa ut på gator och vägar, alldeles oavsett hur medveten och försiktig jag är.

Jag har faktiskt börjat ifrågasätta om jag (och hustrun) har gjort vår sista långfärd! Är det någon annan som börjat fundera i liknande banor?
 
Inte !

Hallå !

Hörde även att det är fler olyckor som sker av att föraren somnar till än att han/hon är berusad/påtänd.
Om man försöker va lite optimistisk så är det nog flest berusad/påtända förare ute på kvällen/natten och då färdas man ju vanligtvis inte under långfärd. Själv känner jag mig ofta säkrare under långturer på landsväg än i stan på väg till jobbet !
Se bara till att välja rätt område för din cykel tur så slipper du ha blicken i backspegeln istället för på
landskapet framför dig !

Cykeln är ju trots allt det bästa transport medlet om man verkligen vill uppleva det området man besöker !

Mvh -Å
 
Läs inte inn deg!

Man skal icke läga ner cyklingen, for att andra inte har tilräkligt med inteligens(mycke droger lite fornuft). Kanskje man skal titta på andra vegar och åka till sommaren, med mindre eller ingen biltrafik.
 
Dålig trafikplanering också ett hot

Faktum är att en stor del av de åtal som avhandlas i våra domstolar är just rattfyllerimål. Så påverkade bilförare är nog inte så ovaliga. Dessutom är det så att även om det säkerligen är flest rattfyllor vid helger o dyl så kör många påverkade under dagtid också.

Vad jag också kan uppleva som ett problem eller hot mot min säkerhet som cyklist är hur trafiken är planerad.

Jag brukade tidigare cykla utmed en landsväg utanför Halmstad, dag som kväll. Fältet jag cyklade i var tämligen brett så jag kände mig säker, till dess att jag körde bil på samma sträcka en kväll. Först då insåg jag hur illa skyddad jag var.

Trafiplaneringen tar helt enkelt inte någon hänsyn till oss cyklister så man är oskyddad även om bilisterna är nyktra. För man är så utsatt som cyklist att om en bilist brister en sekund i uppmärksamhet så riskerar man skadas.
 
Ögonöppnare...

Blev vittne till en dödsolycka i Köpenhamns centrum i höstas. I detta fallet var det föraren som dog efter att ha slungats ut ur sin bil vid en krock med en låg stenmur. Men detta var en verklig ögonöppnare på hur pass oskyddad man är i trafiken, speciellt när det finns fordons förare som kör i 130km/h spritpåverkade i innerstaden. Sådana förare tänker överhuvudtaget inte på andra personer som rör sig på vägen. Tänk bara om där hade varit en cyklist eller fotgängare vid den muren som bilen sladdade in i.
Mitt sätt att cykla på vägar har ändrats sedan dess, full koll på alla bilar och speciellt på ljud som slirljud och höga motorvarv.

Se upp i trafiken, trafikidioter finns det gott om!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.