Kläder för långcykling

  • Trådstartare johan.petrici@telia.com (johan petrici)
  • Start datum

johan.petrici@telia.com (johan petrici)

Gäst
Jag ska ut på min första långcykling snart och är osäker på vilka kläder som är bra att ta med sig. Cykelbyxor givetvis, men vilken kombination av ytterplagg underplagg är bra, finns det något man absolut ska undvika. Jag har bland annat tittat på craft underställ + en löpardress som heter r90 att användas när det är blåsigt eller lite fuktigt. Jag har provat att cykla en längre tur med mitt regnställ, Tenson MPC. Det funkade inte, jag kunde lika gärna ha cyklat utan och stått ut med duggregnet för jag var dyngsur innanför regnstället.
 
Cykelkläder

Personligen föredrar jag cykelkläder i mer "civilt" utförande när jag cyklar långfärd (i skogen föredrar jag "tights och cykeltröjor). Det finns således "cykelkalsonger" med "blöja" som funkar utmärkt under vanliga shorts och är dessutom billigare.


En vindväst med ventilerande rygg är en välsignad uppfinning. Perfekt utanpå ett kortärmat underställ.


Sportsockor (lycra e.dyl.) är rätt skönt. Touringvarianten av SPD-skor alternativt cykelsandaler rekommenderas varmt. Dessa är helt OK att gå i.


Mer tips finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html


/Niklas
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
re:cykelkläder

Min erfarenhet av att cykla i regn är att man alltid blir blöt, oavsett hur man klär sej. För mej som svettas rätt kraftigt hjälper inte heller gore tex-material. Jag har därför inriktat mej på att hålla mej varm och våt. Vind- eller regnställ, superunderställ utan tröjor emellan. Fördelen är att understället är lätt att skölja ur och torkar snabbt. Nackdelen är att man luktar jim-jim efter en hel dag och det är inte bekvämt om nu någon trodde det. På fötterna har jag haft mooseboots men det finns säkert smidigare lösningar. Handskar bör man också ha för att slippa bli kall om händerna.
 
Regn och cykling

Det saknades väsentliga fakta i de tidigare inläggen. Nämligen temperaturen och ansträngningsgraden!

Ett Tenson MPC-ställ (som är av sorten tunnast möjliga andande regnställ) är lagom för mig i nollgradigt väder, med T-shirt och kalsonger under - om jag ska cykla fort.

På en resa däremot är förhoppningsvis inte hastigheten väsentligast och då ska det gå att ha det trevligt i ett regnställ utan att bli blöt, åtminstone om det är närmare 15 grader än 20. Över 20 grader vill jag inte tänka på, det ger mig mardrömmar...
 
Testa Gor-Tex PacLite

Hej,

Jag kör med ett par Tierra Meili byxori PacLite. De är vattentäta och andas bra. Se min recension av dem i Recensionsbanken. Innanför byxorna kör jag med en vanlig cykelbyxa. Till jacka kör jag med en vattenavstötande vindjacka. Man blir inte speciellt blöt i denna och den andas bra. Jag ägnar mig iofs inte åt långcykling, men turer på upp till åtta mil i regn och blåst fungerar mina kläder utmärkt.

Men det är möjligt att Tierras Meili jacka fungerar om man tar det lite lugnare på cykelturen. Den kostar dock en hel del.

/Jonas U
 
regn regn

Jag tycker det är i princip omöjligt att hålla sej torr i regnet när man cyklar. Gore-tex och motsvarande andas inte alls den utsträckning som behövs. Med denna insikt har jag satsat på att hålla mej varm istället. Regnställ och något underställ för att få en luftspalt som håller värmen. I övrigt flödar svetten bokstavligen utefter armar och ben och rinner ut på backen. Efter en dags cykling får man vara beredd på en obeskrivlig lukt av svett och ammoniak när man knäpper upp
 
Kläder

Vel når det regnar så er det bare och hitta ett tort stelle och venta till det slutter regna. Då min erfarning er att man svettas så mycke att om man tar på seg regnstell så blir man våt i svett, sen kall och det tar imot ( inget kul alls).
Då jag åkte på cykelsemester tog jag med en puncho mot regnet och stanade når det började regna ( for att venta ut det). I övrigt hadde jag vanliga treningsoveråler, inga spesialkläder for att kunna vara mer oberoende.
Då min leksa blev att man tjenar inget på att cykla i regnet snarere tvert om. Om det börjar regna så stana och jör varm mat och venta ut regnet, det vinner man ofte på i det längere sikt.

PS: DET ER JO INGET FLÅKLYPA GRANDPRIX !!!

Meila om du har fler fråger!!!

Trevlig tur!!!!
 
om det slutar regna...

Det var just det om det slutar regna...eller kanske snarare när..före eller efter semesterns slut?

Mina erfarenheter av långfärdscykling består av att jag cyklade från Umeå till Västerås sommaren 2000 och det regnade VARJE dag. Någon dag inte mer än någon eller några timmar men det var konstant blött. Att vänta ut regnet på denna tur hade helt enkelt inte fungerat. Sista dagen trodde jag att jag skulle klara mig men några mil hemifrån började det slagregna.
Till en början hade jag T-shirt och tunna byxor under regnkläderna men övergav det snart eftersom det såklart blev genomblött av svett. Underställ och regnkläder var det som gällde. Understället var naturligtvis genom vått av svett det med men det höll värmen och ett blött underställ gör inte så mycket skada som övriga blöta kläder som blir tunga och illaluktande i packningen.

Regnhälsninagar...

/andreas
 
Regn&klader

Vel du kan jo prova cykla i +5 liten kuling och firtumsspik till regn (som kommer vertikalt), for det har jag fåt hva med om, åven snö i månadsskiftet juni-juli (20 cm). Det i N-Norge.Till sånt här väder fins det inga kläder det er bare och venta ut vädret. Det kan regna i några dager men icke hela tiden.

Men om man får sjangsen och cykla med en storm som sjuter på, så prova det (dagsetape på 34 mil). Det er riktigt kul!!! Veldigt letcyklad...
 
Hmmm..

Cyklade du verkligen 34 mil per dag??? Och i så fall hur länge och i hur många dagar????
Lite nyfiken nämligen... jag ska cykla tilll juli och då blir det ungefär 8- 15 mil per dag.
Jag är imponerad och funderar på om det ska vara semester eller klockan som kommer i första hand.

Cya, dan
 
Cykla långt

Vel jag hadde 24 m/sek vind bakifran inget regn(ovanligt). Det blev en kul grei att cykla i medvinden så man cyklade lite extra (sjelvklart fans det stälen
med motvind men det var bare och knega). Då jag bare vilade dagen efteråt.

Det skal också seias att jag bare har uppleft sådana forhold en gang under ca 18 år på cykel. Det enda som jag har varit med om som har liknade karaktär er kaiking. Det anbefalas att prova.

Men det var f_n så kul.

mrj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emanuele kläder till östeuropa juli- agusti Långcykling 0
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7
sebr0ck Kläder Långcykling 1
8606 Tips om kläder och övrigt för lång cykelfärd. Långcykling 1
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.