Fotrally 2017

Även om man inte har det minsta ambition eller ens intresse av att delta, så kan nog många ha något att lära av vilken utrustning det fungerar att gå långt med
 
Efter 76 timmar klev trean från förra året av. Två förstagångsvandrare kvar och nu har de varit ute i 79 timmar vid 04 på morgonen. En tjej och en kille som är med i tävlingen för första gången gör upp om segern och 20.000 kr till vinnaren.

Undrar hur det känns att försöka sova när man varit vaken i 4 dygn och kroppen skriker av smärta. Antar jag.
 
Jag mötte de där dårarna på en gata i Irsta i lördags - en grupp komplett med följebilar och allt. Och en tjej som vinglade omkring sådär femton meter efter följebilen var så uppenbar borta att hon nästan tog upp hela mötande trafiks vägbana! Hade jag inte väjt ut åt vänster så hade hon gått rätt in i min bil... Dårar!
 
81 gick de. Imponerande.

Det finns många olika ultra-maraton och långlopp. Den här varianten är ju lite annorlunda. Lite nyfiken blir i vart fall jag. Fast det är nog redan fullt till 2018, startplatserna brukar gå åt fort.

Peter
 
Även om man inte har det minsta ambition eller ens intresse av att delta, så kan nog många ha något att lära av vilken utrustning det fungerar att gå långt med

Absolut. Jag kollade hur de löst olika saker och blev förvånad att flera gick med relativt stora ryggsäckar. Vinnaren från förra året såg ut att ha någon typ av egentillverkade skor. Ganska stor sula och foten i något tunt tyg.

Jag mötte de där dårarna på en gata i Irsta i lördags - en grupp komplett med följebilar och allt. Och en tjej som vinglade omkring sådär femton meter efter följebilen var så uppenbar borta att hon nästan tog upp hela mötande trafiks vägbana! Hade jag inte väjt ut åt vänster så hade hon gått rätt in i min bil... Dårar!

Låter konstigt. Jag gick med gruppen knappt en timma genom Västerås. Alla mådde bra och var trevliga och de försökte hålla till höger på gång/cykelbanorna så att folk kunde passera utan problem. Det var en tjej kvar och hon såg piggast ut och hon har också sett piggast ut på de videos som publicerats efter det. Är du säker på att du var nykter när du skrev det där?

81 gick de. Imponerande.
Det finns många olika ultra-maraton och långlopp. Den här varianten är ju lite annorlunda. Lite nyfiken blir i vart fall jag. Fast det är nog redan fullt till 2018, startplatserna brukar gå åt fort.
Peter

Ja lite annorlunda och väldigt imponerande. De har reservlista till nästa år om det nu skulle vara fullt. Anmäler du dig nu eller så fort man får det ska det inte vara något problem att få plats tror jag.
 
Nåt som jag följde litegrann för några år sedan är RAAM, Race Across America. Ett cykellopp från kust till kust. Vet inte vad det heter, men det är inte etapper utan klockan tickar hela tiden. Den tid man tar för att sova och äta räknas alltså in. Det brukar inte vara jättemånga som slutför.
http://www.raceacrossamerica.org/

Noll sportintresserad som jag är fascineras jag ändå av såna här ultraprestationer, eller vad man ska kalla det. Den jag följde heter Maria Parker. Hon var några år över 50 då och hade inte cyklat för tävling särkilt länge. Hon vann, inte bara sin åldersklass utan kvinnor över lag. Detta trots att hon mot slutet var sjuk med feber och trolig lunginflammation (hennes man är läkare) och bröt loppet då hennes följebil blev påkörd och hennes son som satt i bilen blev skadad. Det visade sig inte vara så allvarligt och hon fick tillstånd att fortsätta och startade igen exakt 24 timmar senare från samma plats där hon bröt. Så hon förlorade ett dygn. Å andra sidan fick hon ju ett dygn på sig att samla krafter. Intressant egentligen om hon vann eller förlorade på den grejen.

Helt vansinnigt och dumdristigt att köra fast hon var sjuk, men ändå kan man inte låta bli att beundra det.
 
Med en nyfödd tjej och en 2,5 års pojk och inte den bästa formen är det nog ingen vidare idé just nu. Någon gång i framtiden kanske.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
 
Låter konstigt. Jag gick med gruppen knappt en timma genom Västerås. Alla mådde bra och var trevliga och de försökte hålla till höger på gång/cykelbanorna så att folk kunde passera utan problem. Det var en tjej kvar och hon såg piggast ut och hon har också sett piggast ut på de videos som publicerats efter det. Är du säker på att du var nykter när du skrev det där?
Jepp, både på lördagen - och även när jag skrev min irriterade kommentar.
Om fruntimret som mötte mig på Ullvigatan strax väster om macken var en deltagare kan jag inte säga säkert, men hon såg rejält tagen ut och vinglade lite hit och dit (ungefär sådär som olympiska gångare ormar sig) där hon knatade ungefär 15 meter efter sista följefordonet bakom gruppen. Jag uppfattade situationen som att det var en avhängd deltagare som vägrade inse sig utslagen och som var på fel sida gatan mitt i mötande körbana! /Odd
 
81 gick de. Imponerande.

Det finns många olika ultra-maraton och långlopp. Den här varianten är ju lite annorlunda. Lite nyfiken blir i vart fall jag. Fast det är nog redan fullt till 2018, startplatserna brukar gå åt fort.

Peter

Vinnaren av Fotrally 2017 är Richard Andersson på 81 tim.
Agne Truss 2:a .
 
Gick fotrallyt 2015, samma sträckning som i år. Vek ner mig efter drygt 12 h och hade ont i varenda muskelfiber i benen i nästan en vecka efteråt. Är djupt imponerad av alla som klarar 20h! Att sen några klarar att gå över 80h är helt ofattbart!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MiaMariaBjorn Höstglöd 2017 Övriga aktiviteter 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...