Sailrite symaskin

Gro, känner igen många av dina slutsatser.

Testat ett par industrimaskiner som "använts" till skinn men varit för andra material...

Å jag tycker det är lika bra att köpa det man verkligen behöver... Så det lär bli en industrimaskin med övermatning. Tänkte åka till några handlare i sthlm snart och provköra lite. Långt till Borås från Uppsala...

Aldrig testat en industrimaskin med trådklipp, funkar det klockrent? Haft det på ett par dyrare hushållsmaskiner och tycker det är en klockren ide men att det funkar sådär i praktiken.

Nyfiken på ditt inköp från Kina. Beställde du direkt? Ebay? Alibaba? Vilken modell är det du har? Sitter och spanar på deras sida nu.
Lät ju sjukt prisvärt med 183usd för en topp...

Det sätter verkligen skruv på världsmarknaden, direkthandeln med Kina. Har du skruvat nått i din? Hur är den konstruerad kontra välkända märken?

Tack igen alla som svarar och bidrar.

Jaq har en GC0318 eller nåt sånt tror jag. Trådklipp funkar klockers. Jag beställde via mailkontakt med dem och betalade via western union. Frakten fixade jag via fraktbolag i Kina, de löste även tullklareringen, och ja, man måste betala tull och moms när man handlar med dessa företag. De är seriösa. De förser en stor del av marknaden i asien och europa med maskiner. Det är liksom inte som dealextreme och liknande. Betänk att Juki och andra stora japanska firmor gör sina maskiner i samma fabriker.

Det enda pillandet jag har gjort är att fylla på olja i oljetråget. Alltid gött att köpa symaskinsolja på dunk, I love att bo nära Borås.

Eyyk: Angående sailrite vs asiatiska varianter, hmm, well I couldn't care less. Skit som dynga. De kinesiska varianterna förbättras säkert också då och då. Artikeln du refererar till är från 2007, lär ju hänt nåt sen dess.

En punkt som jag inte vet om den är relevant eller inte, men som ändå inte nämnts är motorerna. Sailrite och dess varianter verkar ha en motor med varvtalsreglering via en simpel motståndskrets. Matar man en elmotor med mindre spänning så får den usel effekt och vridmoment, och den får därmed svårare att gå igenom flera lager tyg när man kör långsamt, det är därför man måste handjaga i början av sömmen när man syr tunga material med hemmamaskin. Helt värdelöst. Spelar ingen roll hur dyr hemsymaskin man köper, alla hemsymaskiner jag sett fungerar på samma sätt. Nu vet jag inte hur det funkar med sailrite, men jag antar från vad jag sett att det är samma skit, spelar ingen roll hur många watt maskinen är på om den ändå levererar en bråkdel när man kör långsamt.

En kopplingsmotor kan iofs ha probs att köras långsamt men där kan man iaf byta drev så man kan köra långsamt med max effekt. Idealet är ju servomotorer som alltid leverar max vridmoment om man vill, själv syr jag för lite för att motivera uppgraderingen, kanske köper en från tyskland om ett tag, de brukar ligga kring 100 EUR, och har samma standard fästmått som en kopplingsmotor som jag har på mina maskiner nu. Men som sagt, onödigt mycket för den lilla förbättring det ger.

Lycka till med ditt inköp iaf. Eller gl som man sa på nittiotalet.
 
Senast ändrad:
Har följt tråden, men jag syr inte nog mycket för att köpa t ex en Sailrite.

Jag har en Bernina 730 Record. Den är riktigt stark och tålig. Fyra lager konstskinn med fem mm våtdräkts-neopren emellan går fint att sy i.

Jag kom dock nyss på att vi har en skomakarmaskin (Singer som den på bilden tidigare i tråden) på jobbet. Den är iofs skänkt som museum-föremål, men är modifierad med aluminiumbord och modern motor och har använts inom segelmakeri. Den fungerar inte så bra visuellt att ha i utställningar p g a moderniseringarna. Jag ska serva den och ta den i drift för det i grövre material som vi ibland behöver sy på jobbet.

Singern lär nog gå att använda till lite privata grejer också. Har funderat på väskor i stil med de på bilden nedan till min Honda Innova. Nu har jag (väl fungerande) 400-kronors väskor från Biltema, men något som är bättre anpassade och stadigare vore bra att få till innan 14/6 när jag ska iväg 28 dagar söderut i Europa:

postie_bike.jpg
 
Recension Pfaff 332

Hej,
Inspirerad av inläggen ovan köpte jag mig en Pfaff 332 som komplement till min skomakarsymaskin. 332an uppfyller mer än väl mina förväntningar och den syr som sagts ovan genom tjocka lager tyg utan några problem. Som väntat är den inte lika stark som skomakarsymaskinen och den tar sig inte heller lika lätt över kraftiga ojämnheter (tex där sömmarna möts vid uppläggning av jeans). Det senare beror nog på att den bara har undermatning vilket gör att pressarfoten har svårt att klättra över kraftiga ojämnheter. Skomakarsymaskinen har övermatning så där lyfts ju pressarfoten över ojämnheterna. En annan detalj med en så gammal maskin är att den nog inte skulle klara dagens elsäkerhetskrav. Tex saknade den skyddsjord och det hade räckt att peta in ett gem några millimeter i pedalens ventilationsspringor för att få en stöt. Barn vill gärna pilla på allt :). Av den anledningen gick jag igenom elen på den och satte in moderna apparatkontakter med skyddsjord (IEC320 C14) på maskinen och pedalen. Dessutom satte jag igen ventilationsspringorna i pedalen. Moderna ersättningspedaler har inga ventilationsspringor trots samma värmeutveckling och trots att de är sämre kylda i övrigt. Vad gäller motorns styrka får man som väntat handjaga vid start i tjocka tyger.

Till slut en fråga till er symaskinskunniga: Jag skulle uppskatta om maskinen gick långsammare och undrar om det finns mer lågvarviga och starkare motorer? Jag antar att motorn är en standardkomponent med i stort sett samma mått i de flesta maskiner.

Mvh, Klas
 
Klas: Man brukar inte låta små barn peta små avlånga av metall tillverkade detaljer långt in i elektriska detaljer överhuvudtaget.
Det är liksom en dålig ide :(
 
Hej alla.

Det är en aspekt ni har missat. Jag skulle mer än gärna köpa en bordsmaskin, men jag har helt enkelt inte plats med en. Däremot har jag inga som helst problem att stuva undan en Sailrite eller liknande när den inte används, och det är ju liksom lite poängen med en sådan maskin. Jag lagar segel och väskor, det bästa skulle vara om det gick att få till en trestegs-sicksack. Som kompromiss så tycker jag att det är jättebra med en "portabel" som kan göra både rak och sicksack.
Jag tänkte köpa en Barracuda istället för en Sailrite, och skulle någon del vara halvdålig så går jag ut verkstan och svarvar en ny. Vem vet, det kanske inte är så svårt att bygga om den till trestegs... :)
 
bra inlägg!

Helt klart en viktig poäng! En som väger tungt i mitt fall och som var orsaken att jag började titta på sailrite.

Bor man trångt är det väldigt svårt att motivera en fullstor maskin!
//Joel

btw, gör gärna en recension av Barracudan om du slår till!
 
Senast ändrad:
Det blir inte en Barracuda utan en annan maskin. Barracuda finns inte med 230 V-motor utan man måste köra med en extra trafo, inte ett stort problem men det blir bökigare och extrakostnader i onödan.

Jag har hittat en tillverkare i Taiwan (jag har flera fina Taiwan-maskiner, litar på dem helt enkelt) som ska skicka mig en Sailrite-klon. Jag har beställt en med alla extra tillbehör de har, extra fötter, belysning, spolar, stödverktyg för automatisk kantning, förvaringslåda etc och det blev ändå billigare än att köpa en Sailrite. Inklusive frakt.

Jag lovar att återkomma med en testrapport när den är provkörd.
Och ett extra tack till gro som övertalade mig att leta lite till. :)
 
Jag i alla fall berättade att jag sen jag sist skrev i denna tråden köpt två servomotorer till mina maskiner och det är fruktansvärt gött!! Har en 550 w på min raksömsmaskin och en 750 w på grovmaskinen. Overlocken har fortfarande kopplingsmotor. Servomotor är verkligen värd investeringen.
 
Ser verkligen fram emot en recension då jag för tillfället inte har plats för en industrimaskin hur gärna jag än vill.

Mvh
//Joel
 
Jag i alla fall berättade att jag sen jag sist skrev i denna tråden köpt två servomotorer till mina maskiner och det är fruktansvärt gött!! Har en 550 w på min raksömsmaskin och en 750 w på grovmaskinen. Overlocken har fortfarande kopplingsmotor. Servomotor är verkligen värd investeringen.

Gro:
Jag tänker på min fråga i recensionen av min Pfaff 332 ovan: Skulle det gå att montera in en långsammare (och starkare) motor i den maskinen? Sitter motorerna i dina maskiner inuti eller utanpå maskinerna? Kan du sätta in en bild eller ge märke, butik och artikelnummer till motorerna?

Mvh, Klas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...