luftgevärskytte med barn

Vilka regler gäller för den som vill plinka på sin bakgård?

Plinkar man på akustisk gitarr så är det godkänt utan skydd, förutsatt att du kan minst tre accord. Plinkar du på elgitarr så är det hörselskydd på som gäller. Huvudregeln är: Plugged=proppar och Unplugged=propplöst. Om du under spelningen blir pissnödig, pissa inte på förstärkaren!
 
Det visades sig att grabben använder hörselskydd när han & hans kompisar lek/skjuter med knall pulver pistoler.

Detta var mycket insiktfullt av grabben - önskar själv att jag var lika insiktsfull i den åldern man höll på med smällar (på den tiden dom faktisk small ordentligt) - örona tog mycket stryk då - som man idag får betala i form av tinnitus...

Vill han ha hörskeskydd så låt honom (och du också, nu) använda och därmed föregå med gott exempel inför andra ungar. - det är bra om det upplevs att det coolt att ha hörselskydd vid högjudda aktiviteter av kamraterna och följer efter - det finns _inget_ i ljudväg som är värt en livstids tinnitus efteråt!!

ibland kan mekaniska ljudet (och inte luftstöten) från själva vapnet vid avfyrande vara nog så högt att det motiverar hörselskydd iom. närheten till örat
 
Nu på lördag ska barnen få prova på luftgevärs skytte för första gången.
Dom kommer att få prova en & en i taget nu första gången.
 
Detta var mycket insiktfullt av grabben - önskar själv att jag var lika insiktsfull i den åldern man höll på med smällar (på den tiden dom faktisk small ordentligt) - örona tog mycket stryk då - som man idag får betala i form av tinnitus...

Vill han ha hörskeskydd så låt honom (och du också, nu) använda och därmed föregå med gott exempel inför andra ungar. - det är bra om det upplevs att det coolt att ha hörselskydd vid högjudda aktiviteter av kamraterna och följer efter - det finns _inget_ i ljudväg som är värt en livstids tinnitus efteråt!!

ibland kan mekaniska ljudet (och inte luftstöten) från själva vapnet vid avfyrande vara nog så högt att det motiverar hörselskydd iom. närheten till örat

Jag tänkte att jag skulle använda öron proppar. Förhoppnings viss har alla barnen också taget med sig hörselskydd.
 
Jag tänkte att jag skulle använda öron proppar. Förhoppnings viss har alla barnen också taget med sig hörselskydd.

Förhoppningsvis?
I det här fallet efetrsom frâgan har kommit upp sâ skulle jag helt enkelt sätta riktlinjer för skyttet.
Det gâr inte att hoppas att barnen tar med sig nâgot.
Skriv upp vad som gäller och det gäller för alla.

Vill ni att barnen har hörselskydd sâ finns det ju ett regelverk att luta sig mot, om än luddigt formulerat.
 
Förhoppningsvis?
I det här fallet efetrsom frâgan har kommit upp sâ skulle jag helt enkelt sätta riktlinjer för skyttet.
Det gâr inte att hoppas att barnen tar med sig nâgot.
Skriv upp vad som gäller och det gäller för alla.

Vill ni att barnen har hörselskydd sâ finns det ju ett regelverk att luta sig mot, om än luddigt formulerat.
Visst vill vi att barnen ska ha hörselskydd. Helst hörselkåpor. Nu första gången när dom provar på skytte kommer jag att utrusta skytten med hörselskydd (kåpor). Dom andra barnen kommer att vänta i ett annat rum på sin tur.
 
Barnen har provat skytte med luftgevär för första gången nu i lördags. Alla barnen hade taget med sig hörselskydd.
 
hörselskyddens vara eller inte vara i skyttelokalen är en mycket enkel fråga...

Paragraf 9.2.1 i nationella regelboken säger:

Hörselskydd skall användas vid allt skytte av skyttar och övriga som befinner sig i
skjuthallen eller vid tavlorna. För luftgevär gäller regeln de som befinner sig i omedelbar
närhet av skytten...
...
Vill ni att barnen har hörselskydd sâ finns det ju ett regelverk att luta sig mot, om än luddigt formulerat.
Skyddsglasögon då? Det borde väl vara betydligt viktigare skyddsutrustning i det här fallet?
Precis, själv har jag upplevt mer problem med rikoschetter än med vådligt höga luftgevärsknallar. Men, eftersom det finns ett regelverk så är det ju klart man ska ha hörselskydd men inte skytteglasögon!

(eller?)

Vad finns det för regelverk för att spela instrument? Har själv suttit i blåsorkestrar sen mellanstadiet, och ljudnivåerna kan ju bli rätt rejäla. Åtminstone rejälare än från all världens luftgevär. Fast, avsaknaden av regelverk innebär väl att ljudet från en trombon är mer safe än det från ett Gamo...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...