DIY vattentät kameraväska

Skulle nog rekommendera maskin även om du bara ska göra en enkel sele av remmar. Är väldigt träligt att sy i grova remmar med nål och fingerborg, har testat och det tar en jäkla tid.
 
Min variant på temat då jag tröttnat på regnöverdrag som en alltför bökig lösning.

Kjell
 

Bilagor

  • _1010022.jpg
    _1010022.jpg
    70.9 KB · Visningar: 1,264
  • _1010023.jpg
    _1010023.jpg
    95.1 KB · Visningar: 1,284
Vill bara skriva att min lådda jag har/hade (min Fjällräven Kajka/Kajko gick sönder) gjorde att man hade en rejäl svettfläck på bringan/magen. Jag har kvar den men har inte moderat den för min nya ryggsäck. Har en D90 och måste fundera på bättre ställe att ha den på. För varmt direkt mot bröstet.
 
Vill bara skriva att min lådda jag har/hade (min Fjällräven Kajka/Kajko gick sönder) gjorde att man hade en rejäl svettfläck på bringan/magen. Jag har kvar den men har inte moderat den för min nya ryggsäck. Har en D90 och måste fundera på bättre ställe att ha den på. För varmt direkt mot bröstet.

Min hänger mot axelremmen mestadels och trots konstant +20c i sommras så var det inget problem.

Kjell
 

Bilagor

  • _1090665.jpg
    _1090665.jpg
    142 KB · Visningar: 1,062
Gjorde en egen väska ikväll. Köpte en påse från seatosummit på 5L och hittade ett liggunderlag och en gammal packrem i källaren. Det får nu plats en Fuji xe1 med 35/1,4 i den och kanske lite annat smått och gott om jag vill inreda den ytterligare i framtiden. Vikten på väskan blev 155g.
 

Bilagor

  • 20160703_192943.jpg
    20160703_192943.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,138
  • 20160703_192928.jpg
    20160703_192928.jpg
    34.1 KB · Visningar: 1,115
  • 1467567673548.jpg
    1467567673548.jpg
    30.7 KB · Visningar: 1,179
Tjusigt! Då är det bara att gå ut och prova. Min blev uppgraderat med
ett litet fack för extra batteri för snabb åtkomst.
Kjell
 
Tjusigt! Då är det bara att gå ut och prova. Min blev uppgraderat med
ett litet fack för extra batteri för snabb åtkomst.
Kjell

Den kommer hårdprovas om några veckor - 2v i sarek :) Äntligen slipper man vara rädd för att trilla i en jokk och dränka utrustningen!
Hur löste du det med batterifack? Är batterierna fixerade i stoppningen på något sätt? Lägg gärna upp bilder :)
 
Den kommer hårdprovas om några veckor - 2v i sarek :) Äntligen slipper man vara rädd för att trilla i en jokk och dränka utrustningen!
Hur löste du det med batterifack? Är batterierna fixerade i stoppningen på något sätt? Lägg gärna upp bilder :)

Hej
Så här blev min variant. Inser i samma andetag att min väska inte fixar ett dopp. Tanken med väskan var att snabbt komma åt kameran även om det regnar.
 

Bilagor

  • _DSF8231.jpg
    _DSF8231.jpg
    29.5 KB · Visningar: 765
  • _DSF8232-2.jpg
    _DSF8232-2.jpg
    31.4 KB · Visningar: 810
Gjorde en egen väska ikväll. Köpte en påse från seatosummit på 5L och hittade ett liggunderlag och en gammal packrem i källaren. Det får nu plats en Fuji xe1 med 35/1,4 i den och kanske lite annat smått och gott om jag vill inreda den ytterligare i framtiden. Vikten på väskan blev 155g.

Uppdatering:
Har bytt upp mig till en Fuji xt10. Får plats med kamerahus med extragrepp, 3 objektiv (just nu fx35/1,4, fx18-55, chinon 135/2,8 med adapter) samt ett gäng med batterier (typ 4-5st) i väskan. Xt10an med extragrepp är dock lite för hög för optimal passform, man får nu trycka ner huset medan xe1an låg löst och ledigt.

Problem som jag upptäckt med väskan är att
  • det bildas kondens inuti. Det avhjälps dock hyfsat genom att ha väskan öppen och bara stänga vid vad.
  • tyngdpunkten i väskan var för hög. Jag fick fästa ett band som gick genom bälteshällorna och övre delen av väskan för att påsen skulle hänga stabilt i sin sele.
  • väskan tappade lätt formen och det blev då svårt att få ner kameran smidigt. Jag klippte därför av kortsidorna på en bigpack så att väskan blev klädd med tunn hårdplast på 3 sidor invändigt, vilket har fungerat mycket bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
Kanii Vattentät systemkamerapåse Gör det själv 4
BadCash Hemmabyggd vattentät rygga Gör det själv 3
hannulan 2 lagers vattentät tyg Gör det själv 5
tomekman Vattentät dragkjedja Gör det själv 1
S Johansson Vattentät dragkedja Gör det själv 3
MickeB Vattentät förvaring Gör det själv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...