Äventyrs böcker

Re: Böcker

Freake_86; sa:
Någon som vet fler äventyrsböcker som utspelas i Tibet??

Mvh//Fredrik

Vet inte vad kriteriet för äventyrsböcker är, för det är inte mitt intresse.
Men jag har i mina överfulla bokhyllor:

”Son av Mount Everest” en självbiografi av Tenzing. Svensk översättning av boken ”Tiger of the Snows”. Tenzing behöver ingen närmare presentation.

”Med Himalaya expeditionen till Tirich Mir”. Handlar om en norsk expedition som 1950 nådde toppen av Tirich Mir (7700 m ).

Per Brune
 
Riktiga klassiker

Robinson Crusoe av Daniel Defoe från börja av 1700-talet lär vara den mest lästa boken skriven på engelska. Läste den nyligen som högläsning för min son. Mycket intressant även om den är ganska läbbig avseende kanibalism och rasfördomar.

Läs Fritiof Nansens böcker. De är bland de bästa jag läst i alla kategorier både fiktion och verklighetsskildringar.


Thure
 
Flera av böckerna finns på även på biblioteket, bor du på en liten ort brukar man kunna få dem skickade till ditt bibliotek. De bra böckerna vill man kanske äga men tyvärr brukar inte alla falla i den kategorin.
 
Re: Böcker

Freake_86; sa:
Sju år i Tibet - Heinrich Harrer
Bästa boken jag någonsin läst. Handlar om Heinrich Harrers flykt från ett brittiskt fångläger i Indien där han flyr över Tibet. Den finns även som film som även är en av de bästa filmerna jag har sett.

Eldprovet - Geoffrey Moorhouse
Läser den nu, verkar vara en bok som visar hur psyket fungerar när man ä isolerad en längre tid tillsammans med en enda person.

Jag kan också rekomendera Mikael Strandbergs böcker som ovan. Har bara läst en av dem (från chile till alaska) men den va väldigt bra.

Andra böcker som jag inte kommer ihåg författaren av som ä bra:

La Balsa (flottfärd över stilla havet = ca 8000km)
Kon-Tiki (flottfärd över stilla havet = ca 4000km)
Världsomsegling (får följa med på Magellans världsomsegling)

Någon som vet fler äventyrsböcker som utspelas i Tibet??

Mvh//Fredrik

Jag kan varmt rekommendera "Trespassers on the roof of the world" av Peter Hopkirk. Boken skildrar kapplöpningen mellan statsmakter, äventyrare, dårar och mystiker om att bli första västerlänning i Lhasa -och givetvis alla umbäranden och missöden de råkar ut för på vägen dit. Läs!

Om du sedan tycker att det är intressant med hur det kan gå när CIA blandar sig i den tibetanska frihetskampen kan du alltid läsa "Orphans of the cold war" av Kenneth Knaus. Knaus var agent i denna organisation och hade direktkontakt med motståndsrörelsen, så det handlar om förstahandsuppgifter -inte spekulationer om hur det gick till.

Om du är intresserad av tibetansk historia och kultur kan du alltid maila mig så skickar jag en lista på läsvärda böcker, jag har en del :)

MVH Punkarn
 
Tack.

Får tacka för alla förslag. Det får bli en stor bok beställning på nätet nu. Verkar dock vara lite knepigt att få tag på vissa böcker.
 
Äventyrsbok

Här kommer ett boktips som handlar om en Mc resa runt jorden på 4 år. Titel: Jupiters Travels, författare: Ted Simon

Trevlig läsning h Uffe
 
Re: Tack.

Mattias Åhlin; sa:
Får tacka för alla förslag. Det får bli en stor bok beställning på nätet nu. Verkar dock vara lite knepigt att få tag på vissa böcker.

Utgångna titlar brukar gå att hitta på svenska antikvariatföreningens hemsida, där kan du lägga in bevakning på en viss titel. Så fort något av de anslutna antikvariaten får in boken så får du ett mail. Busenkelt och smart!

Punkarn
 
Joshua Slocum

"Ensamseglare jorden runt"

Klar rekommendation på den.
Slocums egen berättelse om hur det gick till när han som först i världen seglade ensam runt jorden.
 
Re: Böcker

Kom på författarna till de böcker som jag rekomenderade.

La Balsa av Vital Alsar / (Enrique Hank Lopez)(flottfärd över stilla havet = 8600km)

Kon-Tiki av Thor Heyerdahl
(flottfärd över stilla havet = 4300km)

Världsomsegling av James Vance Marshall
(Magellans världsomsegling, all fakta tagna från loggböcker och rapporter från resan)
 
allt av missjö Bonnington

Chris Bonnington gjorde väldigt många coola grejer på 70 talet med sitt lilla järnjäng, allting finnns väldigt bra beskrivet i tex "I choose to climb" samt "the everest years".

Jojje
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.