Jorden runt med bil

Jag lånade en gång en bok från biblioteket,där en kille från expressen reste runt med en bil målad med en stor geting på utsidan.Tyvärr minns jag inte vad den hette .Men den var väldigt inspirerande.
 
Mera mera

Skulle bara säga att mina planer är inte nerlagda, så fortsätt skriv... vill veta allt om era ideer och erfarenheter.

/mathias
 
kjellsson; sa:
Jag lånade en gång en bok från biblioteket,där en kille från expressen reste runt med en bil målad med en stor geting på utsidan.Tyvärr minns jag inte vad den hette .Men den var väldigt inspirerande.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25293&pagenumber=2
Christer Gerlach (Expressen) körde 1989 jorden runt genom 30 länder på 173 dagar i en Toyota Corolla 4WD. Kom med i Guinness Rekordbok för att ha kört runt ensam. Han skriver om resan i boken "Ensam jorden runt med bil" utgiven 1990 på Forum. Jag har inte läst boken än, men enligt kartan verkar han ha fuskat med sjövägen Dubai - Singapore - Tokyo - Los Angeles och gjort korta landtugg i Singapore (till Bangkok och tillbaka) och i Tokyo.
Alternativ till Sibirien kanske kan vara Indien-Kina mfl. Strul med dåliga vägar, tull och poliser får man nog räkna med oavsett om man kör genom södra eller norra asien.

[/QUOTE]

Kanske skulle ta och läsa den? Har just läst klart om Svenskarna som stred som frivilliga i SS och måste välja någon av de olästa nu. Eller läsa om någon favorit?
 
Läst

Nu har jag läst ensam jorden runt med bil. Den var väl inte så bra som jag hade tänkt mig men den var hyfsad... appropå det så åkte ju Christer Gerlach ut på en till jorden runt resa för några dagar sedan. Intressant
 
mutor och bra att ha grejjer...

...och absolut inte ta med grejjer är ju bra att kolla innan...

i kenya där jag bodde som liten..
där åkte en full förare på en stolpe och körde i diket..."jamen det är ju klart han körde på stolpen o i diket han var ju full"...hem o sov ruset av dig...en nykter förare som gjort samma sak hade skakat galler länge "jamen...köra på en stolpe och ner i diket utan att ha druckit...inte riktigt klokt...livsfarlig i trafiken...mikket mikket fängelse"...

i afrika...muta barnen med cigg o pennor...jag föredrar pennor...

i eritrea är det förbjudet med plastpåsar...
böter om du ertappas med sådana..

ja...det är en hel del sånt som jag tror du måste veta om varje land du tänker åka igenom...

dock...som alla skriver...se till att ha alla papper i ordning...och gärna i många extra exemplar och kolla mutor...

lycka till! kraaaaaaaam från en som visserligen inte gillar bilar men önskar dig lycka till ändå :)
ninapenda
 
Största problemet med att bila jorden runt är väl snarast att det krävs Carnet de Passage i många länder, och att försakringen för att erhålla Carnet kan upstiga till tre gånger värdet på fordonet. pga detta rekomenderar jag en Torslandatraktor modell 240, 140, eller Amazonkombi, eller kanske en jäkligt billig TGB/C303.

Ännu bättre och billigare är en MC. 250 till 650 kubiks dualsport hoj är perfekt. Skaffa ej något tufft som KTM, snarare en ful gammal Yamaha XT600. En 250 Honda/Yamaha/ Kawasaki/Suzuki kan man ofta hitta delar till i Nordamerika, Sydamerika, Asien, och Europa. En 600 blir det lite svårare att hitta delar till, men typ Dennis Kirk i USA säljer allt på postorder, så det är bara att beställa ventilfjädrar i Puerto Montt och vänta fyra dagar på internetcafe.

Glöm inte att det är resan som gäller, inte fordonet. Skit i Land Rover. Annu bättre, hojar är skitbilliga i USA och i Argentina, så flyg dit, köp en hoj, och stick iväg. Åk till Buenos Aires, köp bike, vänstersväng till Ushuaia, snav höger till Alaska, tillbaka till LA, flyg till Sydney, ny hoj, runt Australien motsols, sälj skroten. Ny hoj Bangkok eller Delhi också hem.

Som sagt, köp en Yamaha XT250, en plasthjälm, en snusnäsduk, en rygga, några spännband, och en skinnpaj. Gör det idag. I morgon kan man vara död.

Go cheap, go now!

Trevlig resa!
Christian
 
Tack

Hejsan, tack för ditt inspirerande inlägg. Har nog kommit in på den tanken också, fast då tänkte jag mer på att köpa någon billig bil. Känns lite för riskfyllt med en hoj, och så har jag inte körkort heller.

Har du själv varit ute på någon sådan hör resa? det låter som det. Har du några nyttiga erfarenheter?

tack och hej.

/mathias
 
Re: Tack

mhenning; sa:
Har du själv varit ute på någon sådan hör resa? det låter som det. Har du några nyttiga erfarenheter?

Hej Mathias,

Njae, jorden runt har jag inte kört, men jag har irrat runt syd och nordamerika på motorcykel, men just _nyttiga_ erfarenheter vet jag inte.

Då jag var i Chile och Argentina köpte jag hoj i Santiago, Chile. Jag körde söderut mot Puerto Montt, Punta Arenas, Ushuaia, upp Atlantkusten i Argentina, och sen in mot Mendoza och upp över Anderna tillbaka till Chile. Tog lite drygt en månad. I Sydamerika slipper du helt problemen med Carnet, men det finns ett liknande dokument som krävs för Venezuela. Bra erfarenheter... i södra Argentina och Chile krävs nog att du kan lite lite spanska för att trivas. Det är i alla fall bra om du kan beställa en smörgås och ett rum. Ska du tälta så borde du ta med öronproppar då det blåser mycket. Och det är nog bra att ta med lite nyponsoppa och en dunjacka på dom längre sträckorna. Pajar bilen så kan du bli sittande i några timmar innan någon kommer förbi. Två extrahjul kanske vore att rekommendera, men tar man med det så är det väl 100 procentig garanti att man slipper en enda punktering.

I USA hade jag motorcykel i Los Angeles, och reste runt sydvästra USA lite hit och dit, där jag bland annat hittade en 13 mil lång grusväg och tappade bort mig rejält i Coconino National Forest i Arizona och träffade riktiga cowboys med sporrar, hästar, och snus. Enda tipset jag kan tänka mig i USA är att det är svårt att lifta där, speciellt nära storstäderna. Och att det är viktigt att ha bilförsäkring. Kör du på och dödar en fotgängare eller cyklist i USA är det fritt fram, men kör du utan försäkring blir det dryga böter! I USA och Kanada måste du smygtälta om du vill bo i det fria, så köp inte ett rött Himalayatält! För övrigt är friluftsutrustning billig i USA...

Men vitsen med inlägget var väl mest att så länge man har karta, kompass, vilja, och lite tur så går det mesta. Och skiter det sig riktig kan man alltid lifta tillbaka till storstad och hitta på något nytt. Det är klart att det strular lite då och då, men det är inte så farligt.

mvh,
Christian
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...