Scout-rörelsen

Inga äkta friluftsföreningar?

Mats, finns det inga renodlade friluftsföreningar, som Friluftsfrämjandet?
Jag upplever det som om Scouterna fokuserar på så mycket annat än just "skog och mark".

Den enda skillnaden mellan ett modernt scoutläger och Hultsfredsfestivalen är att livemusiken är sämre och uniformen en annan. :)
 
Re: Ytterligare lite svar

monika; sa:
Sedan vill jag bara förtydliga frågan om diktaturer. De totalitära staterna i tex det forna östblocket hade inte scoutorganisationer som var anslutna till scouternas världsorganisationer, Hitlerjugend fick inte heller vara med. Däremot hade man liknande verksamheter, pionjärer var ju den sovjetiska barn och ungdomsverksamheten.

Pionjärerna fanns (finns?) även i länder som inte tillhörde östblocket. Min kära mor blev av min morfar inlurad i den rörelsen i Finland. Friluftsliv och komunism i en salig blandning...

/Jesper
 
Re: Inga äkta friluftsföreningar?

Nordesjo; sa:
Mats, finns det inga renodlade friluftsföreningar, som Friluftsfrämjandet?
Jag upplever det som om Scouterna fokuserar på så mycket annat än just "skog och mark".

I allmänhet är ju Sverige ett kooperativt land, med stora centrala landsomfattande föreningar. Dess motsvarighet finns i allmánhet ej i Spanien, utan här är allt smâtt, lokalt och bygger pà enskilda individers initiativ.

Tyvärr är det svârt att hitta nâgon renodlad förening för kidsen pà dessa breddgrader, dà det alltför ofta finns olika bakomliggande âskâdningsinriktingar.

Här t.ex, är det nu váldigt inne att vara nationalist, dvs. lokalist, dvs. att i fr.a de omràden av Spanien där man talar tvà sprâk, eller det finns historiska gamla kungadömen att se tillbaka pà etc. sà försöker man till varje pris framhäva det lokalas förträfflighet.

Dessa tankebanor, som ju i mànga lánder skulle tildas som konservatvt, bakâtsträvande och "höger", anses här vara progressivt, framstegsvánligt och "vänster".

Som vanligt framställs det egnas förträfflighet som kontrast mot de "andras" förkastlighet (vi mot dem). I detta fall är "de" den spanska staten respektive de stackare som pratar spanska och inte (som i detta fall) katalanska.

Denna nationalism/lokalism är tyvärr väldigt inrotad i de lokala vandringsföreningarna etc.

Tänkte därför att Scouterna kunde vara ett alternativ iom deras mer utpräglade internationalism.

Ett annat alternativ skulle kunna vara den lokala naturskyddsföreningens barn-grupper, men även där ár den progressiva nationalismen starkt inrotad.

Vi fâr se vad det blir!

Mvh / Mats
 
WAGGGS vs. WOSM

Hoppsan!

Har nu upptäckt att det finns ytterligare en mindre Scout-avdelning här pà ön. Dock verkar det ligga till pà följande vis (se bifogad link):

http://webs.ono.com/usr004/sabisti/organigrama.htm

Den lokala katolska Scout-förening jag tidigare hittat (MEGM) ligger under Spanska Katolska Scouförbundet (MSC), som i sin tur ligger jämsides med det icke-kyrkliga (?) Spanska Scoutförbundet ASDE (vilka tyvärr inte verkar ha nâgon klubb pà Mallorca).Bâda dessa ligger i sin tur nàgra hierarkiska snäpp under WOSM (World Scout Movement)

Den nya lokala förening jag hittat (EGM) ligger dock ej under WOSM, utan under WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts).

Vet nâgon om vad det ár för principiella skillnader mellan en förening under WOSM respektive WAGGGS?

Mvh / Mats
 
Kön!

Den principiella skillnaden är att WOSM är pojkorganisationen och WAGGGS är flickorganisationen. I Sverige är ju scoutrörelsen sedan säkert 30 år könsmixad men ute i den stora världen är det fortfarande ofta uppdelat - pojkar för sig och flickor för sig, och aldrig mötas de två.
 
Efter enträget Googlande

hittade jag till slut en hemsida frân en av av de tvâ EGM-grupperna pà ön, dvs de som ligger under WAGGGS.

Läsningen av deras informativa och trevliga hemsida var positiv, och det visar sig bl.a. att:

- det är blandat flickor och pojkar
- det är en icke-katolsk, icke-politisk scout-grupp som är öppen för folk av alla religiösa och politsika àskàdningar sà lánge de inte försöker politisera gruppen och/eller stöta mot deras grundprinciper om att skapa fritt tänkande, ansvarskännande och i övrigt goda medborgare och "team-players"

Sà det làter ju helt OK. Minsta gruppen 6-8 âr pâ tâgstationen pà vág mot nya äventyr:

estacio2.jpg


Mvh / Mats
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.