Resväska/duffel samt storlek handbagage.

Har haft en resväska med stor frontöppning, hjul, teleskophandtag och möjlighet att bära den på ryggen. Köptes för flera år sedan under en Asienresa. Har fungerat bra, men nu är den slut på.

Ska ut och resa under våren ett par veckor och söker därför tips på vettig resväska. Förutom kommande resa blir det rätt mycket flängande inom landet också då jag jagar, åker utför och så, varför jag behöver ny väska även vid de tillfällena som klarar relativt mycket packning.

Förutom att väskan ska rymma rätt mycket, gillar jag möjligheten att kunna dra väskan, strukturera upp innehållet. Har även haft stor vandringsryggsäck men tycker man blir så svettig av att bära dessa när man är ute och reser, och de resor jag varit på brukar jag klara mig mer än tillräckligt med en mindre dagssäck vid utflykter.

Både jag och sambon ska packa gemensamt i väskan, så den bör väl vara ca 100l, tänker jag?

Någon som har tips på bra resväska eller duffel som ni kan tipsa om?

Är öppen för alla förslag.


Fråga nr 2.
Hur kinkiga brukar flygbolag vara vad gäller måtten på handbagage? Har en Fjällräven Friluft Lappland 45l som jag tycker är jättebra på alla sätt och vis, dock är den, om den inte är fullpackad och jag komprimerar ihop det som går 57cm hög. Gränsen för många flygbolag för handbagage verkar vara 55-56cm. https://www.skyscanner.net/news/cabin-luggage-guide-hand-baggage-sizes-and-weight-restrictions

Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Flög för ett par veckor sedan med Norwegian, där jag på förhand tog kontakt ang. min fråga, kundtjänst kunde då inte garantera att det skulle gå bra. Jag tog en chansning och det gick bra. Såg även flera som hade betydligt större väskor som handbagage. Misstänker således att mycket handlar om vem man träffar på i gaten och att man ska ha lite otur där.
 
Hej,
ang att 2 personer delar 1 stor väska på ca 100 liter, eller ha 2 mindre väskor.
Går ni på 1-väska-spåret, kolla hur stor en väska får vara för att inte hamna som specialbagage hos några relevanta flygbolag (vikten kanske också behöver kollas upp). Jag har en Osprey rullväska som är 110 liter och den blev specialbagage vid en resa mellan Shanghai och Sydney, och kom fram 1,5 dygn efter mig... :(

Sen kan jag ibland känna att det är skönare att få packa lite fluffigt och individuellt i 2 st 60-80-litersväskor än i en stor fullknökad, som dessutom blir tung. Hanteringsmässigt, och även för att hålla ordning under resan. Typ efter ett tag, när man har både rent och smutsigt att hålla reda på, är det inte riktigt lika enkelt att ha en snygg och välorganiserad packning. Tycker jag. Och kanske kommer ni vilja ha plats för något ni köper med hem från resan.

Men, ni kanske har någon anledning att ni hellre vill ha 1 stor än 2 mindre. Man kan ju tänka olika. Mina tankar endast i all välmening!

Osprey, Eagle Creek kan vara värda att kika på. Även The North Face och Patagonia. Thule. Gregory.
 
Äsch, jag hade nog bara maximal otur, jag menar förstås inte att det alltid att specialbagaget ska komma fram senare... den blev felbehandlad på flygplatsen, sånt som kan hända ibland. Men suuurt när det händer!

Jag vet inte heller om det variera i maxstorlek för bagage innan det blir specialbagage mellan flygbolag, men kanske värt att dyka ner i.

Ha ett spännande äventyr!
 
Okej, förstår.

Tog och beställde Eagle Creeks, både storlek 90l och den största på 120l för att få jämföra vilken som kommer passa oss bäst. Yttermåtten skiljde inte så mycket 90 liter, 74 x 32 x 37 cm, 120l, 82 x 35 x 40 cm

Enda nackdelen jag kan läsa om är väl att den inte har någon inbyggd ram, vilket innebär att den kan vika sig när man ska dra den om den inte är fylld, men verkar överlag bra.
 
För egen del tycker jag att en duffelbag är nära det ideala man kan ha på långresor. Normalt ska det inre vara några problem om man måste lämna den som specialbaggage.

Tveksam om ni blir mycket gladare med 120l om ni har normala prylar. Redan en välfylld 90l brukar kunna överstiga maxvikt.

Packpåsar ("packing cubes") är extremt bra för att få ordning. Bättre att lägga pengarna där än på en 120l.
 
Ang kinkighet med storlek och vikt på handbagade så ser jag en viss koppling mellan biljettpris och kinkighet -de korrelerar omvänt. Ju lägre biljettpris desto kinkingare med mått/vikt. Jag tror det är en del av lågprisbolagens affärsmodell att tjäna pengar på att sälja övervikt på flygplatsen för relativt dyra pengar. Då jag rest tjänsten med icke-lågprisbolag, dock mest i ekonomiklass tror jag inte jag någonsin fått handbagaget mätt eller vägt. Storleken har jag sällan överskridit men vikten är nog ofta passerad och jag har varit beredd packa över saker som laddare mm i jackfickor om någon skulle haft synpunkter.
Det är oftare billigare att köpa till övervikt i förväg hemifårn jämfört med priset på flygplats. Ibland kan en dyrare biljett (hägre klass) ge mer bagage inkluderat och dessutom kan du få annat trvligt som fasttrack och loungeaccess på köpet.

Nej, det finns inga gemmensamma regler för vikt och storlek på handbagage, Det varierar mellan flygbolag, det enda som är hyfsat gemensamt är saker man inte får ha med sig - även om vissa flygbolag kan avvika ävne här med extra strikta krav, utöver intenrtionella flygmyndigheternas.

Läs det finstilta och sedan, läs det en gång till! :)

/Patrik
 
För egen del tycker jag att en duffelbag är nära det ideala man kan ha på långresor. Normalt ska det inre vara några problem om man måste lämna den som specialbaggage.

Tveksam om ni blir mycket gladare med 120l om ni har normala prylar. Redan en välfylld 90l brukar kunna överstiga maxvikt.

Packpåsar ("packing cubes") är extremt bra för att få ordning. Bättre att lägga pengarna där än på en 120l.

Tack för tips. Mycket möjligt, beställde hem så får man väl jämföra.

Tänkte bara att det är praktiskt vad gäller övrigt behov man har under året, ex. när man åker till fjällen och ska ha med sig både längdskidskor, snowboardboots, ytterkläder etc. blir rätt mycket har jag märkt så det är väl vid de tillfällena som 120l kan vara bra. Sedan när jag läste vilka skillnader det var i mått, kändes det inte som att det egentligen skiljde särskilt mycket. Mycket möjligt att vi nöjer oss med den mindre, vi får se =)
 
Det finns absolut tillfällen då en extra stor duffelbag är användbar, exemplet du nämner är ett sådant. Jag har en men använder den extremt sällan.

Jag hade inte bekymrat mig alltför mycket om handbagaget. Så länge ryggsäcken inte är tokfull låter det relativt normalt för längre flygningar. För kortlinjen kan de vara kinkigare eftersom det finns mindre plats på baggagehyllorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas72 snugpack "duffel bag" Transportera 0
rasmusp Duffel bag Transportera 17
hansoq Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga Transportera 39

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...