Sy anorak

Okej, tack för en bra genomgång av hur ventile upplevs. Hur bra "glider" det på insidan, jämfört med t.ex. en membranjacka? Kan det vara motiverat med mesh för att minska friktionen, eller behövs det extra utrymme?

Ventile glider inte lika bra som syntet nej.

Kör med extra utrymme.

Ventile och EtaProof funkar utmärkt utanpå riktigt tjocka lager på vintern. Till skillnad från membranjackor behöver man inte vara lika orolig för vart kondenspunkten hamnar.
 
Ingen som vet var man få tag i bra herr mönster? Hittar bara de på Shelby, men de verkar vara för tekniska syntetmaterial...
 
Jo, har sett AndersJ. Men där är dåligt med mönster på jackor. Verkar ö.h.t. svårt att få tag i herrmönster...
 
Jag sökte på frasen "mønster til anorakk" istället för "mönster till anorak", då kom det upp en del förslag. :)

Bland annat en artikel som börjar "Slik syr du din eigen anorakk – Anorakk er eit fint nybegynnerprosjekt, seier Vegard Øye frå Det store symesterskapet på NRK."

Bland kommentarerna finner man en länk till en dansk sida "Stof og Stuff" som har ett mönster på en anorak.

Angående mönster till herrkläder vill jag tipsa om att söka efter "mönsterkonstruktion herrkläder inger öberg".
 
Hej mr red, i stort sett alla tillskärningsböcker har uppställningar för anorakar. Metric pattern cutting av aldrich har en hyffsat kass, en nyare bok, pattern cutting for menswear eller något av en engelsman, kommer inte ihåg författarens namn men den är utgiven på fairchild (har jag för mig) har en lite mer modebetonad som skulle kunna anpassas till något användbart. Har du vägarna förbi bohuslän kan jag hjälpa dig göra ett mönster. Jag har en del anorakar som jag tycker är bra som man kan ta detaljer från.

Jag tycker att förböjda ärmar är bra och det kan vara lite trixigt med en ensömsärm med låg ärmkulle som är vedertaget på en anorak.
 
Dessutom vill jag å det bestämdaste avråda från öbergs bok. Den borde samlas in och brännas på bål. Författarna är slöjdlärare inte tillskärare! Det som presenteras i deras böcker är så fullkomligt innehållslöst att det är som att jämföra färdigmat med kokkonst. Undvik som pesten.
 
Tack för svaret gro, blir till att försöka få tag på en bok. Spännande med en ordentlig text om mönsterskärning!
 
Jag är också lite inne på att sy anorak och tycker att Fairbanks Pullover-mönstret ser rätt bra ut som grund även om jag nog kommer tweaka lite. Jag har dock ett par frågor:
1. Det här är en dum fråga men jag förstår inte helt hur jag ska tyda hur mycket tyg som behövs. Hur läser jag tabellen?
2. Gällande tyg. Anoraken kommer antagligen huvudsakligen användas för skidåkning, såväl turande på flacken och uppför som utför, men antagligen även till vandring ibland. Tanken har hela tiden varit att sy i ett tekniskt 2 lagers-tyg fritt från fluorkarboner och jag undrar därför hur EtaProof står sig mot ett sådant? Den ska vara bekväm och andas okej men ändå helst stå emot regn bra.
 
2a sortering

Jag är också lite inne på att sy anorak och tycker att Fairbanks Pullover-mönstret ser rätt bra ut som grund även om jag nog kommer tweaka lite. Jag har dock ett par frågor:
1. Det här är en dum fråga men jag förstår inte helt hur jag ska tyda hur mycket tyg som behövs. Hur läser jag tabellen?
2. Gällande tyg. Anoraken kommer antagligen huvudsakligen användas för skidåkning, såväl turande på flacken och uppför som utför, men antagligen även till vandring ibland. Tanken har hela tiden varit att sy i ett tekniskt 2 lagers-tyg fritt från fluorkarboner och jag undrar därför hur EtaProof står sig mot ett sådant? Den ska vara bekväm och andas okej men ändå helst stå emot regn bra.

Tyget är helt ok och det finns som 2a sortering på någon tysk hemsida.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...