Vildmarksmässan

Oj så olika upplevelser vi har haft.

Var på mässan igår strax efter öppningsdags, inga köer. Bara att glida in. Strosade runt och njöt. Klämde och kände på minst 20 ryggor. Fick superhjälp på Getout. (Tack Emilia!) Testade sovsäckar inne i ett tält och slapp ligga på "lit de parade" ute i gången. Riktigt mysigt, men varmt.

Visst var det många människor, men trevlig stämning både bland utställare och besökare. Men, som vanligt (fast oj, det är nog 6 år sedan jag var på mässan sist) så hade det varit kul med ännu fler tält uppställda.

Åkte hem med fler svar än frågor, några inköpta saker och framförallt en längtan efter sommaren.
Ha en trevlig dag ute i solen. Nu drar jag till skogs...:)
 
Jag var där nästan hela dan igår (det var egentligen lite för länge, men eftersom vi var ett gäng lättpackare som skulle träffas kl. 13 så kändes det lite dumt att gå hem vid 12:).

Jag kom dit strax efter öppningsdags (kvart i eller nåt sånt). Då var det väldigt lite folk och det var inga problem att komma åt att titta på grejer, men då gjorde jag mest ett snabbt "svep" över mässan för att hitta de intressanta montrarna.

Men oj vilken skillnad det var sen på eftermiddan när vi gick runt med fjäderlättarna och spanade på lätt-prylar.

Tyvärr går ju många på mässan för de ser det som ett kul jippo, ungarna vill testa alla "prova på"-grejer och sånt. Förr var ju mässorna mer fackmässor, det var tillverkare som var där och visade upp sina grejer för att sälja in dem hos återförsäljare. Nu var det mest återförsäljare som vill sälja prylar till mässpris (jag har aldrig förstått vad alla dessa mat- och godisförsäljare alltid gör på mässorna, t.ex. på husdjursmässan brukar det vara en handfull utställare som säljer olika sorters lakritsremmar och sånt...).

Jag brukar bara försöka "blunda" för alla de där "irriterande" grejerna. Men tyvärr innebär det att det blir inte särskilt många utställare som blir intressanta att besöka. Jag tror det var ett dussin av montrarna som jag upplevde som intressanta att besöka, där man kunde prova att klämma på lite grejer som annars är svåra att hitta i butik.
 
Lugnare på förmiddagen

Ja... tiden spelar ju defintivt en roll... jag var ju på plats från12 till 16 tiden i går, dvs den värsta tiden... nästintill omöjligt att hitta p-plats och lååånga köer till det mesta... gick också en sväng med Fjäderlättarna... dock lite sent då jag hade lite svårt att hitta, eller rättare sagt känna igen dem eftersom jag inte träffat dem irl förut...

En annan visa idag... kom dit strax innan tio... parkering längst fram, inga köer och gott om tid att krypa in i både Allak, Soulo och Bergans nya lättvikts kompakt, Testade Virga säcken från Granite gear och Helium från Bergans... snackade lite med Lundhagskillen som var mycket tillmötesgående kring ett litet kängproblem... han skulle fixa det..

Thomas
 
Jag tyckte att mässan var bra. Jag är iofs både allmänt frilufstintresserad och fiskeintresserad så det blir lite mer att kika på då. Lyssnade på ett föredrag om Sarekvandring och hon som skrivit På En Låga + lite på Buzz (som verkar vara kändis i Stockholm på flugfiskeområdet). Kändes klart som att det var värt pengarna. Blev en bok och sylt, både hjortron och blåbär. Tyvärr hade Alewalds hunnit sälja den rea-fleece jag ringde in om så jag stack i onödan i förtid för att hinna till Kungsgatan...
 
Jag skulle ha varit på mässan, men jag köpte en canadensare förra helgen så det blev en premiärtur istället...
Det ångrar jag inte och i påsk blir det en fyra dagars tur på 8,5 mil med sjö och å paddling.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.