Skinkskav

Fantastiskt, varje dag lär man sig något nytt, visste inte ens om att detta problem existerade... Är det bara hos män detta problem uppstår? Har själv haft problem med skavsår på andra ställen, men aldrig på detta... Lösningen brukar ju vara att bära ett åtsittande plagg med låg friktion på problemområdet, kanske går det att utforma ett plagg om efterfrågan finns?!
 
Problematiken sitter väl ihop meda att vi av det manliga könet generelt har benen litet tätare monterade under kroppen medans kvinnor har dem lite längre ifrån varandra, har hört att det ska bero på att kvinnor av tradition och natur har sturre saker att slussa ut i mellanrummet däremellan.

Sen kan det ha någonting att göra med detta bihang som vi har hängande, garanterat så minskar det luftcirkulationen i området ytterligare, specielt om man har ett stort "pungsegel"...hmm, kanske hålla området kraftigt nerkylt så att de krymper ihop, en fryslåda med isbitar lätttillgänglig i packningen?;)
 
Re: Re: Rakhyvel

Strykarräven; sa:
...men håret tycker jag fungerar som ett anti-skav...

Samma sak för mig i armhålorna. Men faktiskt så var det i ett sista försök i ren desperation under en fjällvandring som jag provade rakhyveln i ... ja, du vet. Det funkade jättebra! Resten av vandringen blev betydligt skönare. Men jag kan tänka mig att det är individuellt.

P.S. Hmm hmm.. tror jag slipper låna ut min rakhyvel nu... D.S.
 
Varför ha ventilerande material...

...när man kan gå i kiltliknande/kjolliknande plagg utan någonting under?

Om det går att frambringa och vädrets makter tillåter det, varför inte, luftcirkulation i skrevet är en lyx som man ska underskatta!
Jag funderar på att slakta (korta av så att den går ovanför knäna iaf) en kjol i nått tunnt material och använda som vandringsplagg i sommar, helt klart att det finns nackdelar (tex är väl passager genom buskar och liknande inte lika kul för benen, och ordentliga skrapsår man kan få med oskyddade ben om man är klantig) men nästan alla av dem kan jag även se med kortbyxor, skulle väl vara att det kanske inte är "socialtacepterat" på väg till fjällen då.

Nu har jag väl sagt så pass mycket att jag kommer att avkrävas foton på min iförd vandingskjol antar jag, att man alldrig kan hålla sin stora trut stängd!
 
Re: klättermusens McKilt Re: Re: Varför ha ventilerande material...

tango; sa:
öringen; sa:
estetdrägg; sa:
Nu har jag väl sagt så pass mycket att jag kommer att avkrävas foton på min iförd vandingskjol antar jag

Hmm få se nu... nä!

klättermsuen har ne unisexkjol redan. Du var inte först med din tanke:
http://www.klattermusen.se/km_produkter/mckilt.asp

/Patrik, utan kopplingar till klättermusen

Nja, deras variant är ett regnplagg som fuller lyckan mellan byxholkar och (idiotiskt)korta jackor. Vad jag menar är typ nått i stil med en vid (max)knälång kjol i typ haglöfs climatikväv eller liknande, linne kanske är lättare att på tag på kjolar i och ska vara väl så luftigt efter många bekantas utsago.
 
Skinkskav...

niking; sa:
Efter att mest ha suttit på på en stol under vintern, så var jag ute på några mätuppdrag, som krävde mycket gående. Detta resulterade i bl.a. ett otrevlivt skinkskav. Hur motverkas skinskav?

/Niklas

Jag som trodde detta var ett inlägg i matlagningsmötet...

Men för att ge lite nyttig info; raka inte bort håren mellan skinkorna. Dom förser dig med friktion, och det vill du ha. Dessutom, när håren växer ut... "I contemplate suicide every day" citerar jag en som prövat.
 
LisaThun; sa:
Fantastiskt, varje dag lär man sig något nytt, visste inte ens om att detta problem existerade... Är det bara hos män detta problem uppstår? Har själv haft problem med skavsår på andra ställen, men aldrig på detta... Lösningen brukar ju vara att bära ett åtsittande plagg med låg friktion på problemområdet, kanske går det att utforma ett plagg om efterfrågan finns?!
Haha, det vore något för Lundhags att sätta i sina kalsonger efter "pungpåsen" FriGo. Skinkflärpen "FriGo2" som pulas in mellan skinkorna innan man börjar gå, och sedan tvättas i kemiskt ren aceton mellan varven...

Det där om könsskillnaden... Även om tjejer har längre mellan låren (min erfarenhet, men beror förstås på hur man är skapt, bl a hur feta lårmuskler man har), så är min erfarenhet att deras skinkor sitter precis lika tätt som våra... ;) Om de har mindre skav beror det väl antagligen på mindre rövsvett, på ren svenska. Eller på mindre hår, även om jag har svårt att tro det.

I bekännelsernas tid kan jag väl bidra med att om man avlägsnar håret från pungen och sedan springer en massa mil, så får man mycket otrevliga skavsår i vecken mellan pungen och låren. På samma vis som man får mellan låren om man har grova löparlår...
 
Jag trodde jag led av "skinkskav" pga alltför ymnigt svettande och gnidande på roddmaskin, i roddbåt, på cykel el vandrandes. När det var som värst gjorde det ont att bara sitta ner. Försökte med olika krämer med varierat resultat.

Hörde sedan att syntetkläder kan orsaka allergier pga att dom fortsätter släppa ifrån sig färgämnen efter första tvättarna. Hmm.. kom fram till att det nog kunde vara orsaken till mina besvär eftersom jag svettas ymnigt och i stort sett helt gått över till syntettröjor och syntetkallingar.

Nu har jag blivit riktigt oldschool och använder bomullskallingar och bomulls-t-shirts och besvären är bortblåsta! Vid ihållande, intensiva aktiviteter brukar jag smörja in med lite vaselin i förebyggande syfte mot skav (vilket man måste pga att kallingarna naturligtvis blir sjöblöta)

RED: Man borde väl iofs kunna använda vita syntetkläder för dom innehåller väl inga färgämnen eller?
 
Jag har hört att en del använder korta tajts under byxorna för att undvika skav. Hört folk som använt det i lumpen.
Själv har jag aldrig testat. Någon med erfarenhet? Minskar det skinkskav eller bara lårskav?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...