Jorden runt med bil

Okej, jag tänkte efter och kom på några biltips till slut.

Om du ska till länder med riktigt lågoktan bränsle (Pakistan, Afrika), så kan det vara smart att köpa en tjockare topplockspackning. Det sänker kompressionen lite i motorn, så den blir inte lika känslig för självantändning.

Om du kör tvåförtifemma, så kan du ta bort sitsen i baksätet. Om du sedan fäller baksätsryggen så kan den ligga helt platt, och du kan sova gott där bak. Behöver någon sitta i baksätet sedan är det bara att lägga en filt eller någonting. Och byt kablarna till centrallåset i bakluckan innan du sticker.

Ska du ha en liten släpvagn med, så vore det smart att se till att hjulen på släpvagnen är samma storlek och bulthålsdimension som hjulen på bilen. Vips så har man extra reservhjul.

Att kunna lite om bilar är nog också en fördel. Personligen tycker jag att det bästa med din ide är att du kommer alltid att kunna plocka upp söta norskor som liftar! Min erfarenhet är att så fort man kommer någonstans här i världen där man känner att nu, nu har man verkligen åstakommit något, gått långt, nästan dött av förfrusning och vätskebrist, kommit någonstans dit ingen annan har orkad, så kommer det helt plötsligt runt hörnet två söta, blonda, relativt nyduschade norskor med 60l ryggor, rökt korv, en halvliter Sprite, stickade tröjor och trevliga dialekter. Hälsa gärna från mig.

mvh,
Christian
 
Hälsning

Tackar tackar... ännu lite info.

jag lovar att hälsa om det dyker upp två norskor. FAst det gäller bara utanför norska gränsen.
/mathias
 
För att komma in i Ryssland måste man ha visum, och för att få visum måste man ha en inbjudan. Inbjudan kan ordnas av en rysk kamrat eller av ex. Iventus (som även fixar visum) http://www.iventus.se/index.php?subj=visum&id=24
Så var det iaf. när jag var där...

Axplock: "I vissa länder utanför Europa behövs en Carnet de Passage vilket är en slags tullhandling för bilen. Det tar 2-3 veckor att utfärda en Carnet de Passage via Motormännen. För att få ut tullhandlingen måste vi deponera 40 000 kr hos Motormännen för vår gamla SAAB 900 1992/.../Carnet de Passage är ländernas sätt att försäkra sig om att vi inte lämnar kvar eller säljer bilen i landet. Handlingen ska stämplas vid både in och utresa. Vid hemkomsten till Sverige återlämnas tullhandlingen till Motormännen. Är alla stämplar i sin ordning får vi tillbaka depositionsavgiften på 40 000 kr"

"Bilens registreringsbevis i original och Grönt kort ska också finnas med på resan. Grönt kort utfärdas av försäkringsbolaget. Det visar att man har en giltig trafikförsäkring i hela världen".

"Inom EU räcker det ju med det vanliga svenska körkortet. I andra länder behöver man även ha ett internationellt körkort som utfärdas av Motormännen".

Sen måste man fixa en internationell personförsäkring som kostar typ 8000:- /pers /år

Eller så skiter man i alla utgifter, liftar till närmsta U-land, köper en skrotbil och hoppas på det bästa. Man kan ju lifta jorden runt och åka buss också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...