Tips sökes om Svalbard!

Haha, någon mer som tycker att det spårade ur på slutet? ;)

Nej allvarligt talat, tack för alla svar!
Ska kolla upp boende mer och försöka boka i god tid. Ni som rest till Svalbard, vad landade t-o-r resan på?
 
När jag var på Svalbard och paddlade var jag tvungen att meddela Sysselmannen vår paddelrutt. Dessutom var vi även tvungna att deponera 50,000 NOK på ett bankkonto för eventuella räddningskostnader.

Sysselmannen ville först ha 100,000NOK i deponering för att vi överhuvudtaget skulle få paddla på egen hand. Efter lång beskrivning av våra paddelerfarenheter och prutning fick vi tillstånd och paddla.

Nu behövdes ingen räddning och pengarna återbetalades när vi kom tillbaka till Longyearbyn.
 
När vi var där bodde vi på vandrarhemmet 102. Billigt och bra. Dock någon kilometer att gå ner till byn.
Om du tar med eget vapen, tänk på att du med största säkerhet inte får ta med det om du åker med en guidad tur och klura på hur/var du då förvarar det. Av den anledningen så hyrde vi vapen på plats. Men hyr du så kolla funktionen på dessa. Så att att slagstiftet på slutstycket fungerar och så.. För inte så länge sedan var det en otäck olycka där en insbjörn kom in i ett tältläger med sovande ungdomar. När den angrep så klickade bössan fyra eller fem gånger med konsekvensen att en av ungdomarna avled. Sen vet jag inte varför bössan klickade och jag vet inte om det var en hyrbössa. Men de man hyr är gamla...
 
De vapen man hyr är ofta Mauser från 2:a världskriget försedda med svastika och allt. En klassiker för klickade gevär på Svalbard är kondens som fryser, exempelvis att patronerna fryser ihop i en klump inuti magasinet och helt enkelt inte matas upp när man för slutstycket bakåt.

Att bo i Nyebyen (102) funkar alldeles utmärkt, det är en bit och gå men utsikten under vägen ner till byn är svårslagen.
 
Alla bössor kommer klicka någon gång om den används mer än 1 dag/år , många som inte tänker på det :)

Jag har lite frågor om att åka nu i januari då jag inte hittat en rutt att paddla så har jag börjat dras mer och mer till svalbard.

någon som varit där i januari eller känner någon som har varit där då som kan beskriva lite hur det är? tanken är att spendera minst 3 veckor med att köra snöskoter och utforska lite, tänkte ta med egen bössa istället för att hyra då jag vet att allt är ok på den.

vill helst leva så billigt som möjligt.
 
Jag har bott där, så har aldrig varit där som turist... men

I januari är det fortfarande ganska mörkt, kommer du söderifrån så kommer du tycka det är natt.
Turistsäsongen har inte kommit igång, så det är svårt att hyra grejer, minns inte riktigt när restauranger och hotell kommer igång på riktigt. Men om du förvarnar att du är på väg borde det gå bra. Vandrarhem är billigast.



Kondensen på vapnet gäller så fort du flyttar dig mellan områden med tillräckligt stor temperaturgradient. Ex en hytta, innertältet och utomhus. Många som inte tänker på det.
 
Jag har bott där, så har aldrig varit där som turist... men

I januari är det fortfarande ganska mörkt, kommer du söderifrån så kommer du tycka det är natt.
Turistsäsongen har inte kommit igång, så det är svårt att hyra grejer, minns inte riktigt när restauranger och hotell kommer igång på riktigt. Men om du förvarnar att du är på väg borde det gå bra. Vandrarhem är billigast.



Kondensen på vapnet gäller så fort du flyttar dig mellan områden med tillräckligt stor temperaturgradient. Ex en hytta, innertältet och utomhus. Många som inte tänker på det.

Tack för ett snabbt svar ! har inga problem med att det är mörkt så länge det är några halv ljusa timmar som man kan vara ute på.

Har lite mer frågor då du verkar veta en del.

Hur är det att bo där och hur är det med jobb?
Har alltid tyckt att det skulle vara skönt att spendera 1 år på Svalbard men jobben är väl mest inom turism?
hur går man tillväga för att hitta ett jobb ?
Har utbildning inom mark/anläggning .
 
I början av januari består de ljusa timmarna av en mörkblå rand vid horisonten i söder under någon timme kring lunchtid. Så det är rätt mörkt. Men redan i början av februari är det väl ungefär så ljust som du efterfrågar.

Att bo där är helt underbart!
Det känns verkligen att man bor mitt i den arktiska vildmarken, inga träd eller buskar, bara sten och morän, lite gräs, ljung och blommor. Temperaturer mellan +15 och -40, det blåser och stormar helt oberoende av temperatur. Longyearbyen är lite som ett nybyggarsamhälle, bara folk i arbetsför ålder, en massa barn, och en handfull pensionärer. Alla förnödenheter måste importeras, kombinationen av allt detta ger en viss artificiell känsla.

Det svåra är att få bostad och bostad är ofta direkt kopplat till jobb, har du ett fast jobb så blir du försedd med en bostad. Mycket inom turism ja. Men det byggs en hel del med jämna mellanrum, men skulle tro att du måste få den anställningen på fastlandet och sedan be om att få jobba på Svalbard, eller snarare slåss om det, man tjänar sjukt bra på att jobba på Svalbard. Du skulle kunna höra dig för om jobb i gruva, men det är samma sak där, du söker och får jobbet innan du åker till Svalbard.
 
Jag har varit på Svalbard i början av jan. Jag bodde på ett vandrarhem för 400 NOK/natt. Åt gjorde jag på en rastaurang i centrum av Longyearbyen. Det fanns en hel del för turister att göra. Hundslädsturer, skoterturer osv.
Det var beckmörkt dygnet runt. Det ljusnade inte det minsta mitt på dagen. Temp. låg mellan -5 och + 5 C.
Jag var där 2006.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
Magla Högruta Jotunheim deltagare sökes Expeditioner 0
Jonord88 Kanada fiske/paddling - deltagare sökes Expeditioner 12
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
JakobART Äventyrlig familj sökes Expeditioner 3
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
johanhvik Världsomsegling, besättning sökes! Expeditioner 1
Andersgustav Vildmarkskompis sökes Expeditioner 0
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
AlexT Cordillera Blanca, sommar 2012, partner sökes Expeditioner 3
ThomasTKM Cho Oyu 2013, partners sökes Expeditioner 2
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Martin81 Äventyrligt resesällskap Australien sökes:) Expeditioner 0
NattaZatta Föreläsare sökes som varit på större äventyr Expeditioner 29
segler glad äventyrare sökes - segling Expeditioner 7
skibummer Turförslag runt Bergen i Norge sökes Expeditioner 1
andrea.m Sökes: nya och gamla Grövelsjön - Treriksröset -farare Expeditioner 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.