Jävlas med varandra -resa.

Handlar mest om att följa sina drömmar och se till att man överlever. Jag har det obra hemma. Har aldrig trivts med lägenhet och mår bäst i fält. Den här typen av övningar har nog de flesta upplevare, äventyrare och upptäcksresande gjort för att lära känna sig själva under kontrollerade förhållanden.
 
Detta är antagligen en bra mental träning, om man praktiserar det solo. Överlåter man till andra att jäklas med en, kan det säkert lätt spåra ur, vilket inte minst bekräftas av redan givna kommentarer.

Lycka till!
Lars Östlin

Var det inte nån psykologisk test nån gång på sjuttiotalet med överordnade och underordnade och som spårade ut redan andra dagen typ med tortyr och mer eller mindre slumpvis bestraffning.

Du sa inte nej, du sa sluta.
 
Funderar på att vara ute i fält i tre veckor solo. ...
Det skulle till exempel kunna vara att en i teamet bestämmer att det är dåligt väder samt att alla deltagare måste försöka gräva bivack omedelbart, fel på utrustning, osv. ... Man skulle också kunna ägna sig åt denna träningsform helt solo men där någon annan har förbestämt vad som ska ske i förseglade kuvert.

Någon som har andra ideer när det gäller detta tema?

Hmm, om det är svårt att hitta någon som vill vara med på "elakheterna" så kanske du kan automatisera dem?

Med en dator hemma, datorvana och en mobiltelefon med på resan så bör det gå att fixa ganska enkelt.
  1. Förbered en numrerad lista med "elakheter" (1 till 10 eller 100 eller ngt som du väljer själv), typ 1=Lavin, 2=Snöstorm, 3=Bindningen lossnar, 4=... som du tar med dig ut i fält.
  2. Låt din dator hemma skicka ett SMS med ett slumpvist valt nummer av dina "elakheter" till din mobiltelefon vid slumpvisa tidpunkter.
  3. När du får ett SMS, kolla på din lista vad det är som "hänt".

Googla lite på automatisk sändning av SMS, och kanske på "random number generator command line windows" och "windows command line sleep" så kan du hitta några lämpliga program du kan kombinera.
http://www.developershome.com/sms/freeLibForSMS.asp

Men som sagt, det kan kräva en del datorvana för att få till.
 
Det lutar åt væckarklocka (memos i mobil) och tærning. Har inte IT igång och æger ingen dator. Nackdelen ær att man ær mentalt førberedd før man vet vad som kan hænda.
/J
 
om man nu ska vara i sarek så är ju mobiltäckningen dessutom halvbra minst sagt... ta flera tärningar så kan du ha måånga svårigheter att råka ut för, så är du iaf liite mindre förberedd.

Tex, med två tärningar i olika färg, där den ena, med en viss färg, alltid multipliceras med 6, så kan alla tal 7-42 skrivas, dvs, 36 olika värden.
(istället för att ha med sig 7 tärningar..)

Sen kommer du ju säkert att råka ut för andra problem som inte står på din lista, eftersom du är ute i den hårda verkligheten... =)

(med tre tärningar, där en multipliceras med 6, och en med 36, så kan du få 43-258, dvs 216 olika tal, men då börjar det bli jobbigt att räkna i huvet... men man slipper ha med sig 43 tärningar... kanske kan funka om man gör egna tärningar där man skriver sidornas nya värden direkt... lämna några nummer på katastrofbladet tomma också, så vet du inte heller säkert att det händer nåt när det är dags att slå tärningen =)
 
Senast ändrad:
Vore det inte bättre att ha en spelledare till detta friluftsrollspel. Det kan annars bli ganska krystat om slumpen (tärning, sms-meddelande, slumpgenerator) bestämmer att man kommer att få problem med en skidbindning mitt i natten medan man sover.

Sannolikheten är också ganska stor att man stöter på en massa problem som man måste lösa hur som helst, vilka inte är förutbestämda. Det kan vara allt från krånglande utrustning till dåligt väder. Nåja, jag tror ändå på en spelledare som kan komma på lämpliga scenarier vid lämpliga tillfällen.

Mvh /Joel
 
Tärningar kan ju faktiskt ställa till det helt oförutsägbart. Läs The dice man (Tärningsspelaren) av Luke Rhinehart, ta med dig två tärningar och dra. Sen vet ingen hur det slutar... grejen är att du måste ställa upp några alternativ i varje valsituation, åtminstone ett obehagligt och korkat. Dom andra mer normala. Ska du följa leden, vika av i blindo eller vända t ex...
Björn
 
Jag kommer inte att kunna råka ut för trasig skidbindning mitt i natten eftersom mina nattaktiva problem börjar med 200. En ledare är svår att ha med eftersom jag ännu inte har haft råd att prioritera sattelittelefon. Det här är min plan: Något av mina syskon placerar nio problem per vecka i min mobiltelefon. De är placerade på dag eller natt. Dagproblem är från 100-199, nattproblem från 200-299. Till natt räknas tid från och med resning av läger. Till dag räknas tid från och med första skidtaget. I detta tillkommer akuta problem som måste åtgärdas omedelbart med kod 0-99.
 
Jag tycker det låter som en kul grej, skall bli intressant att höra hur det gick. Kanske skall jag själv prova något liknande i skogen till sommaren. Jag vet hur otroligt mycket det tar emot att gå ur sovsäcken när det är kallt o ruggigt. Dessutom tror jag man får en stark upplevelse om man plötsligt måste vandra en mil mitt i natten i skogen, det är nog spännande och garanterat inte något man gör varje år. Jag har aldrig gjort det.

/L
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.