Expedition nagon?

Eftersom det är så många som verkar vara intresserade får jag väl försöka göra uppdateringar här :)

Om ett halvår eller så kommer det komma upp en webbsida för expeditionen och då postar vi nog nyheter där istället.

Jag håller på att sammanställa ett första kompendium med idéer i PDF-form så att de som redan nu anmält stort intresse kan vara med i processen för det slutgiltiga upplägget. Ni som inte redan pratar med mig via PM skicka gärna ett så kan vi diskutera mer detaljer där.

2012 är långt bort men olika alternativ på hur vi tar oss dit och förberedande träning gör att man bör bestämma sig i år.
 
Eftersom det är så många som verkar vara intresserade får jag väl försöka göra uppdateringar här :)

Om ett halvår eller så kommer det komma upp en webbsida för expeditionen och då postar vi nog nyheter där istället.

Jag håller på att sammanställa ett första kompendium med idéer i PDF-form så att de som redan nu anmält stort intresse kan vara med i processen för det slutgiltiga upplägget. Ni som inte redan pratar med mig via PM skicka gärna ett så kan vi diskutera mer detaljer där.

2012 är långt bort men olika alternativ på hur vi tar oss dit och förberedande träning gör att man bör bestämma sig i år.

jag har skickat ett meddl till dig, hoppas du kan svara1
 
Håller på att skriva ner mer detaljerat på ett dokument mina planer och funderingar så här långt, hoppas få klart det någon gång under denna veckan med reservationen för att jag har extremt hektiskt just nu och redan är reserverad hela lördagen.
 
guide?

Högst troligen ja. Det realistiska antalet deltagare är 5-8 personer där 3-4 redan har anmält intresse. Jag kommer köra max 5 personer om jag är ensam guide men upp till 8 personer om någon följer med som jag vet kan leda egen grupp som Zzeezz som varit på berget tidigare.

Är du guide? Om inte så är mitt tips att inte titulera sig som det på eran resa. "Fulguider" blir arresterade och saftigt bötfällda i Frankrike. Händer det något, då har du långt fängelsestraff att vänta. PGHM hämtar "svartguider" med helikopter på hög höjd varje sommar för transport till häktet.

Tänk på att den i gruppen som är mest erfaren blir ansvarig vid ev olycka.

Kör hårt!
 
Kilimanjaro 2012

Vi är just nu 3 st som håller på och tar in offerter på resa inkl guide etc till Kilimanjaro någon gång jan-mars 2012. Vi tar gärna med fler då det blir billigare och lättare att få rabatter. Hör av dig om du fortfarande är intresserad. Även andra också såklart.
 
"Fulguider" blir arresterade och saftigt bötfällda i Frankrike. Händer det något, då har du långt fängelsestraff att vänta. PGHM hämtar "svartguider" med helikopter på hög höjd varje sommar för transport till häktet.

Beror högst troligt på att de saknar det som vi i Sverige benämner F-skattesedel, och alltså jobbar olagligt eller "svart" om man föredrar den titeln.

Jag kommer inte ta något som helst betalt och använder ordet guide precis som exempelvis Wikipedia använder benämningen och de flesta andra i samhället; "en person eller beskrivning som leder eller visar andra vägen genom ett område"

Haft lite annat i vägen men kommer troligtvis ikväll bli klar med mina funderingar kring upplägg och kommer skicka ut det till er som hört av sig till mig. Ber om ursäkt för dröjsmålet men med tanke på tidshorisonten kanske ni förstår att det inte haft högsta prioritet.
 
Beror högst troligt på att de saknar det som vi i Sverige benämner F-skattesedel, och alltså jobbar olagligt eller "svart" om man föredrar den titeln.

Jag kommer inte ta något som helst betalt och använder ordet guide precis som exempelvis Wikipedia använder benämningen och de flesta andra i samhället; "en person eller beskrivning som leder eller visar andra vägen genom ett område"

Tobias menar nog att folk som utger sig för att vara guider, men inte är certifierade bergsguider, begår ett brott.
 
MarkusD:
Jag har planer på att gå upp på Aconcagua nu i slutet av året, men inte hittat någon jag känner som vill detsamma. Har inte så mycket erfarenhet av sånt sedan tidigare, men hakar gärna på o om du bestämmer dig för att åka dit. Var och vandrade upp till Everest BC nu i november och ska gå upp på Kilimanjaro nu i slutet av augusti med 3 kompisar.

Niklas:
Är även väldigt intresserad av att gå upp på Mt Blanc, skulle vara kul att få veta lite mer om dina planer!

Tävlat och cyklar mycket MTB förut och har tänkt ta tag i det nu igen i sommar. Har planer på att cykla Yak Attack i Nepal nästa år, brukar gå i mars. Någon som är intresserad?
 
Planerar Mont Blanc _eller_ Monte Rosa-massivet i slutet av maj/början av juni. Med största sannolikhet flyger jag in till Milano (även om Geneve i många avseenden skulle vara smidigare). Enklast möjliga led utan hjälp av linbana och dylikt, kör med 3-mannatält med partner (undviker hyttor). Kan vara intressant att höra om någon är i krokarna samma tidsperiod?
Fasen - vad struligt den kan vara att sy ihop en expedition...
Någon som har en 5-årsplan? Typ: Öka 1000 höjdmeter per år, start på 4 000 m.
 
Kanske för långt bort för dig men jag leder en expedition till Mont Blanc 2012. Genomförde en framgångsrik expedition 2009 där alla som följde med kom upp till toppen, och många lärdomar drogs som kommer underlätta för nästa gång.

Förberedelserna till denna drar igång på allvar framåt sommaren, och ett av de första 'commit' man gör är att boka flygbiljetter för de är grymt mycket billigare så långt i förväg.

hur går förberedelserna? Skickade ett mejl till dig.
 
Kanske för långt bort för dig men jag leder en expedition till Mont Blanc 2012. Genomförde en framgångsrik expedition 2009 där alla som följde med kom upp till toppen, och många lärdomar drogs som kommer underlätta för nästa gång.

Förberedelserna till denna drar igång på allvar framåt sommaren, och ett av de första 'commit' man gör är att boka flygbiljetter för de är grymt mycket billigare så långt i förväg.

Undrar om det finns plats, är intresserad att hänga med!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
Mr_Climb Denali expedition? Expeditioner 73
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
Vittfarne Dokumentär om Expedition Vittfarne i SVT Expeditioner 1
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.