Dra en pulka över Grönland 2012

Har länge varit i tankarna att bege mig upp i Arktis. Sist Ritsem besöktes såg jag att det fanns gott om isvallar i Ritsem. Kanske är de förhållandena lika de du ska ge dig ut i? Känner inte till din kroppskonstitution men fett gör mycket till komforten och köldtåligheten. I maten lägger jag kuber av cocosfett som också kan användas till att smörja in huden. Mitt tips är att ägna dig åt mycket mental träning. Saxar ur en reseberättelse jag skrivit till Utsidan:

"En del av den mentala träningen bestod av att bo i tält. Vintern var den hårdaste i mannaminne. Som mest bar jag på 32kg när jobbkläder, matlådor och full vinterutrustning skulle ut till läger. Ibland med snö upp till midjan kämpade jag mig uppför den kuperade terrängen i -20 grader. Mitt mål var alltid okänt. Samma lägerplats fick bara användas en gång i veckan. Lägret revs varje natt förutom när utrustning skulle torkas. Någon natt fick klockan väcka mig halv tre på natten för att det skulle hinnas med att smälta snö, laga lunch och blåbärssoppa innan jobbet. Min energiförbrukning var enorm och matintaget kombinerades med löpning och simning för att lura min kropp att gå upp i vikt. På Vederydssjön hade jag en träningsslinga som var en dryg mil. Runt spåret gjordes åtta cirklar med slumpat avstånd. En sträcka var över två kilometer. Planen var att om en sträcka avslutades på udda minut skulle resan fortsätta ur spår. Vid jämn minut fick jag åka i spår. Pauser fick bara hållas vid en kontrollpunkt. För att göra det extra jobbigt åkte jag på natten. Några morgnar var det fyra nya spår bredvid varandra. Vatten på isen fick mina stighudar att frysa. Pulkan fick också skrapas med jämna mellanrum. Det krävdes diciplin för att inte knäcka kroppen. Dygnsvila hölls på isen."
 
Hej!
Skulle absolut rekommendera att du läser boken Iskallt av Lars Wallgren. Den är från 1988 men borde gå att få tag i på biblioteket,

Där står allt om hur tre personer skidade över till Söndre Strömfjord, förberedelser, packlista, kontakter med myndigheter. Sedan tror jag även att ni glömmer det här med logostiken lite. Går man från öster så krävs helikoptertransport till isen + helikoptertransport från Kulusuk till Ammassalik. Vidare så blir det lätt väntetid för att komma till östkusten pga dåligt flygväder.
Sedan har du ju flygfrakten som ska fungera.

Men som sagt, läs boken så får du säkert idéer och svar på en massa frågor.

Mvh Stefan
 
Kan Messner, så ...

Det verkar som att ingen nämnt Reinhold Messners expedition 1993 med en av sina bröder.

Referenser går säkert att googla fram.

Jag läste om den i ngn bergstidskrift, förmodligen La Rivista del CAI. Bröderna hade tydligen planerat så att de skulle ha medvind stora delar av tiden och hade därför försett sig med ngt slags segel. Minns ej den exakta dagssträckan, men jag minns att den imponerade ...

Jag vet inte hur seriöst detta inlägg är.
 
Det verkar som att ingen nämnt Reinhold Messners expedition 1993 med en av sina bröder.

Referenser går säkert att googla fram.

Jag läste om den i ngn bergstidskrift, förmodligen La Rivista del CAI. Bröderna hade tydligen planerat så att de skulle ha medvind stora delar av tiden och hade därför försett sig med ngt slags segel. Minns ej den exakta dagssträckan, men jag minns att den imponerade ...

Jag vet inte hur seriöst detta inlägg är.

Åka med kite (glidskärm?) lär spara mycket tid och energi de dagar man kan använda den. Kan vara värt att fundera över. Begränsningarna är främst vindstyrka och underlag som jag förstått det.
 
Hej!
Skulle absolut rekommendera att du läser boken Iskallt av Lars Wallgren. Den är från 1988 men borde gå att få tag i på biblioteket,

Mvh Stefan

Tack för tipset. Jag har beställt boken. Skulle i och för sig tro att ett och annat kan ha förändrats på ett kvarts sekel, men det ska bli kul att läsa ändå! Tack!
 
Pirhuk

Jag läser Iskallt av Lars Wallgren och det är det enda som håller lusten till grönland vid liv just nu (å, jag är så dålig på att vara uthållig, har börjat planera en ny sommarcykling bara för att stå ut med väntan).

Lutar hursomhelst mot att åka tillsammans med folk som varit med förr, och har kontaktat www.pirhuk.com . Verkar bestå av ett gäng bergsklättrande schweizare och pigga norrmän som nog är stationerade på grönland större delen av året. De är lite svåra att kommunicera med, eftersom de sällan sitter på kontoret utan alltsomoftast är ute på något äventyr med turister. Nån som känner till företaget? Eller har tips om ett annat? Jag ser i vart fall klara fördelar med att slippa leta rätt radioutrustning, gps:er, slippa frakt av prylar, slippa ansökningar om tillstånd osv....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.