Visum till Pakistan

Instämmer i vad som sagts. Var i Pakistan för ett dryg år sedan (i jobb, inget friluftsrelaterat) och först ansökte jag som business-visa och det tog någon vecka utan att inget hände, till slut ringde jag och frågade vad som händer och då sa ambassaden att detta lång tid, Islamabad ska konsulteras etc. De gav dock rådet att ansöka om turistvisa. Gjorde så, skrev att jag skulle besöka en eller två av storstäderna och visumet var utfärdat på tre dagar. Så de var hyfsat hjälpsamma iallafall ;) Tilläggas ska att jag hade ett LOI från organisationer i landet när jag försökte med business visat.
 
hej

Ni som haft turistvisa. Vet ni hur det är med giltigheten?

Alltså är det en- eller tvåmånaders visum? Och minst lika viktigt: Hur lång tid har man på si att åka in i landet efter det att man fått visumet i sitt hemland?


Jon
 
Angående giltighetstid för olika visum, kolla med ambassaden. De svarar på mail och har telefontid: http://www.pakistanembassy.se/pages/consular.htm

Du anger ju vanligtvis i visumansökan -- så även för Pakistan -- när du önskar att visumet ska börja gälla, så det svarar väl på frågan om hur lång tid man har på sig att åka till staten i fråga.
 
Ja det var ett bra svar om det stämmer! Jag har dock aldrig varit med om att man själv får bestämma när ett visum ska börja gälla..

När vi mailade pakistanska ambassaden sa de i stort sett att vi hade på oss hur lång tid vi vill att ta oss in i landet, vilket jag inte tror ett dyft på. Men de kan ju ha menat det så som du sa. Perfekt i så fall!


På tal om alla som säger att ärligheten inte varar längst och att man inte ska berätta allt vad man tänkt göra i landet. finns det inte risk att det straffar sig senare?

Om jag säger att vi ska besöka Lahore och Islamabad men i själva verket reser över land från Iran till Indien. Finns det inte risk att man blir stoppad eller att visumet inte gäller för att korsa landgränser?


Jon
 
Ursäkta om jag svänger av från visumämnet lite grand, men hur har ni Pakistanresenärer gjort med reseförsäkring?

Jag hittar inte ett enda försäkringsbolag som är villigt att teckna försäkring för ett land som har en UD-avrådan på sig...
 
JonP, jag sa inte att att man själv får bestämma när ett visum börjar gälla, utan att man får önska det. Ambassaden har monopol på visering. :)

JonP, vi har ingen speciell försäkring annat än det som råkar ingå i hemförsäkringen. Jag räknar inte med något försäkringsskydd, dumdristigt eller ej.

En liten uppdatering om våra visumansökningar. Vi avbryter ansökan och ber att få tillbaka våra pass på grund av översvämningarna i Pakistan. Vi kommer inte att åka dit nu även om vi skulle få visum och behöver passen till annat. Tyvärr fick vi aldrig se slutet på det här med om besöksvisum funkar eller ej.
 
Ajdå, tråkigt med er resa. Och ännu tråkigare med katastrofen där borta.


Sista frågan då är väl huruvida de följer ens önskan när det gäller visumets start? Kanske svårt för dig att veta eftersom det aldrig blev visum för er del men har du hört något?


Jon
 
Jag har ingen anledning att tro något annat än att de beaktar ens önskemål, såvida de inte är absurt långt in i framtiden. När jag sökt visum tidigare till andra länder har jag fått den önskade tiden, eller faktiskt några dagar extra åt båda håll på ambassadens initiativ.
 
Glädjande uppdatering! Nu ska vi iofs inte åka till Pakistan p.g.a. översvämningarna, men när jag fick tillbaka passet från ambassaden så satt det ett besöksvisum ("visit visa") i. På visumet står "Date of issue 04-8-2010" och "Good for journey upto 03-11-10". Inget om när visumet börjar gälla alltså, annat än date of issue då möjligtvis. Det funkade alltså med letter of invitation från en pakistansk medborgare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tool Nekad visum!? Expeditioner 4
Niclas_skane visum fråga... Expeditioner 9
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8
Nullan Paddla till Gibraltar Expeditioner 6
plaskdaja Sträng till K2 Expeditioner 1
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Finsk / Ryska Gränsen..till Fots? Expeditioner 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...