Jorden Runt med bil

Liten kärra

Jag har haft tanken själv, en liten kärra bakpå bilen med kanske en pressening som täcker lasten, o som jag nämt tidigare som ni tog upp, sov i tält och spar pengar.

Sen vet man aldrig var man hamnar så en liten lätt vagn är väl bättre än en stor och klumpig husvagn.
 
Många vad i världen ligger på 60 cm djup och det klarar man inte med en liten, låg lätt bil. Den flyter iväg. Därav att Landcruiser och Landrover har stora däck samt rejäl frigång.
När vi körde med Internationals 3, 5 l dieseljeepar låg förbrukningen på ca 3,5- Lilla Suzuiken klarade sig på 1,5 i snitt.
Att tro att du kan få ett museiföremål från 90-talet runt globen, låter mycket spännande, vad avser du behålla? Ramen eller mer?
 
Själv kan jag fortsätta tråden och säga det att en Folkabuss syncro d.v.s. 4x4 skulle kanske passa bra för en sådan här resa, eller kanske en fyrhjkusdriven kombi ca 15 år gammal, vågar man lita på skoda? audi?

Seobserver kunde ha gett några goda råd att han kanske inte rekommenderar låga vanliga bilar utan han skulle föredra bilar som är något höjd, gärna med fyrhjusdrift.

Kingcab modell kombi vore perfekt, då pratar vi Pajero kanske.....
 
Ursäkta om jag gav en av er kicken från denna tråd, vi har väl rett ut det hela via PM och där fick jag även lite mer tips som jag tänkte dela med mig av.

Jag har tipsat om att vägarna inte alltid är vad det är på kartan,
att enkla vad, precis som i fjällen kan bli besvärligare.
Att bensinstationer ute i geografin inte har tre underjordiska tankar med
50 kubikmeter i varje. Att kartor väger, fyller och kostar.
Att gamla bilvrak inte blir bättre med ytterliga tusentals kilometer dåliga vägar.
Vi hade i varje fall en bra verkstad tillgänglig 7 dar i veckan och det behövdes.

Visst kan vägarna vara urusla så jag har väl i princip kravet på att alla bilar ska ha fyrhjudsdrift, ett annat krav är väl att bilarna ska vara något höjda kanske, bensin kan man väl ta med sig, 2 Jeepdunkar på taket på varje bil i reserv, sen ser man till att tanka på alla stationer om det är ett större avstånd mellan dem, då kan man tanka lite och ofta.

En folkabuss elelr volvo från sent 90tal klassar jag inte som gamla bilvrak, ge hellre tips på en bra bil man kunde satsa på.

Ang bilverkstad så får man väl ha med sig ett reservdelsförråd modell mindre och även verktyg, sen får man se att man har med sig resekompisar där alla kan tänkas täcka upp för varann kunskapsmässigt, 2 st är jätteduktiga på att skruva bilar och 2 andra är jätteduktiga på att planera resa och läsa karta.

Det 3e, tänkte tidigare att var man ansvarar för sin egen bil och på så sätt ställer man några krav bilarna ska uppfylla men en annan tanke är kanske att gå ihop och tillsammans köpa de fordon man anses behöva, var nån som nämnde Land Rover via msn, 3 st Land Rover eller liknande som är något höjda och har fyrhjudsdrift och lite av varje, där kanske man rymms 12 st som kan sitta bra iallafall, sen gör man allt tillsammans, ev ombyggnad av bilar förberedelse och serivce av bilar o.s.v. o.s.v. och på så sätt kanske man har bra koll på grejerna

Ang bilar så får ni gärna ge tips på vilka bilar som vore tänkbara för ett sådant här projekt också, dock funderar jag på att korta ner restiden en hel del,
6 månader kanske är att föredra? 3 månader?

Så mitt råd till er, kom med bra ideér och synpunkter, ge positiv kritik och be mig utveckla saker som ni kanske retar er på, men jag hoppas jag slipper höra er kalla 12 år gamla bilar museeföremål och skrothögar o.s.v.

Ang restiden och allt detta, innan man ger sig in på en resa som kanske är över 1000 mil lång kanske man ska göra kortare resor först, jag är nyfiken på England jag, eller pimpelfiske i Norge som jag dock provat 2 gånger, att man gör en 2 veckors resa över till England, kanske via Frankrike, efter den resan vet man vad det innebär att sitta och kuska omkring i 100tal mil hit och dit,. man kanske nöjer sig med en Englandsresa som man kan göra om flera gånger.

Tack för ikväll! MVH Per
 
Jag skrev ett lângt inlägg igâr som försvann pâ vägen.
kontentan av inlägget var dock att du börjar i fel ände, tycker jag.

Hade jag startat ett sânt här projekt hade jag gjort följande, troligen i denna ordningen.

Absoluta platser att passera.
Önskvärda platser att passera.
Rutt
Tillgänglig tid.
Ekonomi.
Logistik, dvs tillstând, transporter, sjukvârd, mm.
Deltagare
Fordon
Detaljplanering
Genomförande.

Befolkningstäthet, varför? Skolatlasen visar var städerna ligger.
Kartor? Japp, skolatlas för att dra upp riktlinjerna, och sedan topografiska för finliret.
Kartor som visar framkomlighet och tillgänglighet finns ju inte ens för Sverige, vad tror du Sibirien har?

Âter igen, läs böcker och se filmer om de som redan gjort detta.

Sist: Du har missuppfattat forumets funktion lite. Bara för att du startar en trâd äger du den inte. Alla har rätt att skriva vad som helst som ryms i forumets regelverk. Gillar du inte inlägg sâ läs dom inte. Men i ditt läge skulle jag vara rysligt ödmjuk inför alla râd. Jag ser trâden mest som lite tankerekreation och inte sâ helt seriös och är kanske inte ensam om det, dâ blir inläggen kanske därefter.
 
Skolatlasen kommer man nog långt med, tror faktiskt jag har nån liggandes här rentutav....annars har jag 2 andra, en Sverige och en Europa tror jag.

Absoluta platser att passera.
Önskvärda platser att passera.
Rutt
Tillgänglig tid.
Ekonomi.
Logistik, dvs tillstând, transporter, sjukvârd, mm.
Deltagare
Fordon
Detaljplanering
Genomförande.

Precis, dags att fundera på var man vill åka och vad man verkligen vill uppleva, kanske lämpligt att börja med en Englandsresa så man får lite erfarenhet då man inte är allt för långt hemifrån.

Rutten ska läggas upp på ett ungefär i förväg, sen lär man göra ett antal avstickare och se vad som finns utanför denna också, hur lång tid får resan tar jag när måste folk vara hemma igen, kanske man delar ett stort sällskap och vissa åker hem nån dag tidigare, man kanske delar på sig några timmar och möts igen på ny plats.

Ekonomi, jo man bör spara ihop en slant, ev slja bilen och köpa en som är bättre lämpad för detta projekt, sen kan man väl sälja ut diverse hobbyprylar och annat för att lättare få råd eller kanske en extra buffert till resan, var kan man använda kontokort/bensinkort o.s.v.

Genom en studiecirkel där alla erfarenheter läggs fram, likaså frågor kan man få ett hum om tillstånd och sådant, särskilt för längre resor där det är många länder som besöks.

Vilka fordon är lämpliga, ska alla satsa på Land Rover - 4 exakt likadana Land Rovers?

Detaljplanering för packning, resväg beräkning av mat och vätskeåtgång, även bränsle till fordon.

Och till sist genomförande för att sedan ha en rejäl utvärdering med god mat efter hemkomsten.

Men som sagt, man kan utgå från att göra en jorden runt tripp, kanske ge den ett bra kort namn, men att innan denna resa görs ska man göra flera korta resor - bila runt i Sverige, England, Tyskland och Frankrike o.s.v.

Då kan man även få chans att testa olika bilar, man har flera olika bilar med sig och man kan byta med varann, sen kan man utvärdera vilken bil som är mest lämpligast, nån kanske vill ta motorcykel?

Om man kunde göra någon nyttogrej av detta kanske man kunde få nån typ av bidrag till resan, nån som har en tanke på hur detta skulle gå till?

Köpa utrustning av en viss tillverkare i större mängd - typ campingutrustning och därmed få lite rabatt - och några klistermärken på bilarna.
 
Fick ett tips om ABUröken, har ett 15 år gammalt fiskespö från ABU vetja, dock tog jag det ur förpackningen i våras........

ABUröken ska jag kolla mer om senare, tack för det!
 
Ett gammalt ämne som kanske får nytt liv. Eller inte. Men jag kan inte låta bli att svara. Gamla bilar går också att åka långt med .

http://www.dreamtrip.se/

Dessutom behöver kan man nog göra en väldigt kul resa bara att följa Sveriges kust runt om . Det blir ganska många mil, bara det.
 
Har man pengar kan man göra så här: www.earthroamer.com

Eller som inlägget ovan, liknande snigelvarianter finns även för pickisar. Ett pickis alternativ är annars att snickra ett styft lock över flaket och slå upp ett tält ovanpå. Då finns utrymmet för diverse utrustning ändå kvar. Pick-ups har en fin markfrigång som kan vara bra många gånger.

Men en terrorist-folka har sin charm, blir lite mer "äkta".
 
Jag skulle rekommendera alla som ska ut på den här typen av projekt att läsa boken Vehicle dependent expeditions av Tom Sheppard. Den täcker alla tekniska frågor som kan uppstå. Mitt personliga fordonsval hade varit Nissan Patrol med moderat höjningssats. De har fantastisk hjulupphängning som sparar resten av bilen. Att dra på släp tycker jag är att be om problem. Taklasten ska vara så lätt som möjligt, alltså absolut inte bränsle och däck på taket. Tyngst längst ner. Utan gedigen kunskap om sitt fordon ska man inte ge sig iväg. Island är ett bra land att träna på. Budgeten att resa från Småland, sju personer plus fullastad, expeditionsbyggd lastbil var 2007 kring 50000SEK. Som referens.
 
Bilval.

Frågades en del om VW-Buss.Jag och en polare har gjort iordning en VW Caravell Syncro från 1990.
Inredd med kök, sovplatser, garderober m.m.
Ordentligt höjd med hjälp av de extra stora Mudterraindäcken.
Syncron har sk. "snorkel" orginal så tar in insugningsluft vid bilens takhöjd.
Krävs dock en enklare genomgång för att se till att motor är skyddad mot vatten ordenligt.
Bussen tar sig fram otroligt bra på riktig offroadbana med vad etc.
Reservdelar och kunskap att meka folkvagnsbuss av äldre typen finns i alla hörn av världen.
Mycket enkelt att meka själv oxå och ta med reservdelar skall man alltid göra.
Det var lite tips om Syncrobuss=)

Kolla gärna www.xcadventures.com under konstruktion men på god väg=)
Första resan kommer nog bli Sverige - Polen - Svarta havet - Sverige.

/Robban
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.