Strang pa Makalu med Syrgas...

Noterar att FS uppmarksammas for att ha "klattrat" Makalu med O2 via normal leden. Notrerar att han ocksa ska forsoka sig pa Lothse via normalvagen. Det ar ju smart med tanke pa att ca 500 pers tramat upp ett bra spar dar och all infrastruktur ar pa plats. Sedan talar hans pappa om nya rekord dvs att han ev kommer uppa pa tva 8000 metare pa ett ar. Vet ej om det ar ett rekord. En Koreansk kvinna gjorde 7st pa 24 manader ocksa med massiv hjalp av Sherpa och O2.

Pa Makalu hade svenskarna 3 sherpa som sparade at dem samt O2 nagot som foga imponerar pa mig. Ska Strang imponera far han allt avvika fran standaredleder och ge sig ut pa bestigningar i Alpin stil pa 8000 metare via nya leder. Eller sanka nivan till nagot han klarar utan O2 och sherpas som banar vag for honom.

Personligen tycker jag Fredrik E verkar vara en alpinist av basta kvallitet. Hoppas han lyckas pa K2 aven om jag ar tveksam sa onskar jag honom all framgang.

Noterar for ovrigt att internationell media rapportera sparsamt om FS ytters mediokra bestigning av MAkalu. Och nej jag ar inte avis och inte bitter bara forundrad over att han soker publicitet for sa ointressanta bestigningar. Ut och upptack lite testa gransern och se var du plattsar. Det ar inget fel med att misslyckas tvart om det fostrar.

Mediehetsen verkar leda till att alla sattsar pa sakra kort eller tar till alla tankbara hjalpmeddel for att kunna sag att de lyckats. Vad ar att lyckas pa ett berg? Well det kan vi snacka om i en annan trad.
 
tja, han kanske hellre klättrar ett "säkert kort" ute i verkligheten än att sitta hemma framför datorn och gnälla...?
 
Mediehetsen verkar leda till att alla sattsar pa sakra kort eller tar till alla tankbara hjalpmeddel for att kunna sag att de lyckats. Vad ar att lyckas pa ett berg? Well det kan vi snacka om i en annan trad.

Ja, det är väl inte såååå intressant att göra det andra har gjort femtioelva gånger tidigare, även om en grund kan läggas genom att till en början gå den vägen för att lära sig. Sedan är det min fasta övertygelse att man åtminstone måste försöka välja sin egen väg, i smått som stort, för att utvecklas som människa. Däri ligger för mig vad det innebär att lyckas på ett berg, eller med annat också, för den delen.

Ang FS, det är märkligt, eller kanske inte: jag fick hans 7-summit-bok i avtackningspresent från mitt senaste arbetsgivare och på förhand kan man ju kanske tycka att den vore intressant...men jag läste kanske en tredjedel av den och sedan har jag inte läst något mer på fyra månader. Spontant? Jag tycker inte att boken säger mig så mycket, som tex "The Naked Mountain" eller "The Crystal Horizon". Sedan kanske detta inte är så konstigt, då jag finner det Moro, Urubko, House, mfl gör intressantare inte bara rent klättermässigt/-tekniskt utan även deras allmängiltiga förhållningssätt.

Sedan önskar jag självfallet också FS lycka till med sina målsättningar!
 
Sträng lever ju på att sälja sig till media så det är klart han gör allt för att uppmärksamma även det som kanske vissa anser mindre prestationer.

Jag läst 7-7-7 rätt nyligen och det som jag reagerade mest över i den boken är att Sträng framstår som en riktigt osympatisk gnällig unge. Allt börjar ungefär med att han får nästan en miljon av sin pappa för att han skall slippa jobba. Sedan i varje expedition så är det alltid någon han tycker är dum i huvudet och skäller på, det kan vara både klättrare samt arrangörer som får en släng av hans dåliga humör. Själv hade jag aldrig tillåtit min spökskrivare att få mig att framstå som en idiot.
 
Jag läst 7-7-7 rätt nyligen och det som jag reagerade mest över i den boken är att Sträng framstår som en riktigt osympatisk gnällig unge. Allt börjar ungefär med att han får nästan en miljon av sin pappa för att han skall slippa jobba. Sedan i varje expedition så är det alltid någon han tycker är dum i huvudet och skäller på, det kan vara både klättrare samt arrangörer som får en släng av hans dåliga humör. Själv hade jag aldrig tillåtit min spökskrivare att få mig att framstå som en idiot.

Detta var också en av anledningarna varför jag lade ifrån mig boken...
 
tja, han kanske hellre klättrar ett "säkert kort" ute i verkligheten än att sitta hemma framför datorn och gnälla...?

Verkligen ratt. Skrivbordsalpinism suger.

Tycker dock att jag kan uttala mig da jag ar ganska aktiv alpinist aven om det fins gott om bade aktivare och battre alpinister. For att vara saklig sa vander jag mig mot FS rapportering tex gar det att lasa i GP att fa har gjort Makalu pa 20 dagar.

Jag citerar: "Och det är väldigt få som har gjort det inom 20 dagar som vi gjorde. " Kanske passande att namna hur och vart aclimaticeringen skedde. For jag gissar att han inte dok upp i BC fran Sverige och toppa ut pa 20 dagar.

Kan ju namnas i detta sammanhang att forsta vinterbestigningen av Makalu gjordes pa i vintras pa 19 dagar utan SYRGAS. Dock ej inkluderat aclimatisering som skedde pa ett annat berg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjorn_osterlind Syrgas i Himalaya Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.