mt elbrus

titta 7 cm snett uppåt höger...

Tips och råd önskas för en resa till mt elbrus.
Priser, utrustningstips. Bra länkar.

Tacksam för allt

Där finns en knapp som det står sök på. Frågan om Elbrus har diskutterats här otaliga gånger och det finns gott om info här i forumen redan.

/Patrik, som var där 2003 med nya kompisar från just Utsidan
 
Jo, visst det är det högsta berget i Europa. Men att lägga ner tid, pengar och andra resurser för att sen bestiga en utdöd vulkan täckt av snö har jag svårt att gå igång på.

Jag försöker bara få upp intresset för mer tekniska turer. Bättre att lägga nått år på att lära sig grundläggande alpin klättring, isklättring och trad klättring, för att sen exempelvis ge sig på AD-turer i Alperna. Det är så mycket roligare.
 
prisvärt...

Varför verkar alla vilja bestiga denna snökulle i öster?

Många höga höjdmeter per krona...

Inte heller så teknisk komplicerat, men väder och höjd finns såklart där som friktioner...

Tämligen lättorienterat i bra väder, ställ kompassen på nollgrader, dvs rakt norrut, på sadeln efter några dagar sväng vänster och sen är du på toppen. Själv ångrar jag att jag inte även besökte den andra toppen också (den östra).

/Patrik
 
Många höga höjdmeter per krona...

Inte heller så teknisk komplicerat, men väder och höjd finns såklart där som friktioner...

Tämligen lättorienterat i bra väder, ställ kompassen på nollgrader, dvs rakt norrut, på sadeln efter några dagar sväng vänster och sen är du på toppen. Själv ångrar jag att jag inte även besökte den andra toppen också (den östra).

/Patrik

Jo, visst du får en hel del enkla höjdmetrar. Men vad är det för roligt med det? Det är ju så mycket roligare att få borra in isyxorna, förlita sig på egna säkringar, uppleva lite rädsla och ångest, för att sen om man lyckas till sist stå på toppen. Att tröska på uppför en backe utan något krux eller andra hinder ser jag som rätt tråkigt.
 
Jo, visst du får en hel del enkla höjdmetrar. Men vad är det för roligt med det? Det är ju så mycket roligare att få borra in isyxorna, förlita sig på egna säkringar, uppleva lite rädsla och ångest, för att sen om man lyckas till sist stå på toppen. Att tröska på uppför en backe utan något krux eller andra hinder ser jag som rätt tråkigt.

Allt blir ju vad du gör det till.
Du behöver ju inte använda de liftar som finns bara för att de finns där. För att öka utmaningen kan man ta den östra leden istället så slipper man de horder av turister som flockas på normalleden.

Jag var till Elbrus 2007 och jag kommer troligen inte göra om den sortens resa. Det som jag eftersträvar när jag är i naturen är lugn och isolering, inte att köa uppför ett berg med en massa andra. Om man just vill till Kaukasus (som är fantastiskt vackert) så finns det ju andra toppar tex Bezengi eller Ushba.
 
Jag förstår era argument. Håller med om en hel del dessutom. Det som lockar mig är väl möjligtvis det relativt lätta testet att klara av hög höjd. Att vandra längs en Kungsled uppför ett gigantiskt hammarbybacken i sig lockar föga. Sen är det ju inte helt naturliga miljöer i övrigt runt berget. Inbillar mig t. ex. att resan dit är spännande nog. Sen kan man säga vad man vill men nog f** är det lite häftigt att stå på toppen av Europa....

Om det mot förmodan skulle vara så att någon av er ville dela med er lite mer av era erfarenheter så skulle iallafall jag tycka det vore både intressant och glädjefullt. Om man söker på Elbrus bland de tidigare inläggen får man visserligen en rad reseberättelser men jag vill veta mer om era erfarenheter av utrustningen och andra detaljer som ni var nöjda/missnöjda med.

På återhörande.

Tillsist: Trist om detta forum är till för att krossa varandras drömmar och visa vem som tar för sig av naturen på "det riktiga sättet". Alla naturupplevelser är riktiga för mig. Jag blir glad när jag hör om någon som aldrig tidigare varit i svenska fjällen men som planerar att gå E4an mellan Abisko och Nikka. Det är väl för tusan bättre att börja där än att ge sig ut i trakterna norr om träsket.
 
Tillsist: Trist om detta forum är till för att krossa varandras drömmar och visa vem som tar för sig av naturen på "det riktiga sättet". Alla naturupplevelser är riktiga för mig.

Visst är det sà, och det är alltid lika trist och patetiskt när folk ska skriva pà andras näsor att deras projekt inte ár coola nog.

Och: man ska aldrig underskatta ett berg, hur poppis och motorvägsliknande det än kan tyckas. Elbrus kan vara nog sà krávande och riskfyllt, trots att det inte finns nâgra direkta tekniska svârigheter att ta sig upp. Minns t.ex en svensk expedition för nâgra àr sedan som rapporterade hit till Utsidan om sina áventyr, och där tragiskt nog en av deltagarna omkom efter ett fall utan möjlighet till self-arrest (han bar inte sin isyxa just vid tillfállet för fallet). Häftiga väderomslag har ocksà skórdat en del liv kring Elbrus. Etc.

Âker man för att bestiga Elbrus medveten om vad det hela rör sig om tror jag sákert att man kommer att fà en härlig upplevelse för livet. Och vem vet, kanske en dag börjar man leta efter mer tekniskt svâra utmaningar..
 
Tack!

Naturen är i all sin prakt kan vara nyckfull. Respekt ska man alltid bära med sig. Ett sätt att minimera risker kan vara att lyssna till andras erfarenheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.