k 2

Att kritisera en namngiven person som inte deltar i diskussionen eller har möjlighet att inom rimlig tid svar är inte bara dålig hyfs utan ligger även i utkanten för vad forumreglerna tillåter.

Brukar du fråga statsministern vad han tycker innan du diskuterar politik som berör honom med dina vänner?
 
Det är en jämförelse som du får stå för...
Naturligtvis får han står för det men du får medge att det knappast är samma sak om vi diskuterar dig, o dina eventuella missöden på berget,som att diskutera Fredrik Strängs försök att ta sig in i Guiness rekordbok o säkra sin plats i klättringshistorien. På något sätt har han ju gett upp sitt privatliv o rätten att kräva deltagande i alla diskussioner kring sin person. Har man dessutom ringt/gett sitt satelittelenr/svarat Aftonhoran är man inte lägre en anonym människa.
Han har under lång tid varit huvudperson i ett stort projekt med visst massmediealt intresse. Med bakgrund av detta är ju hans uttalanden i svensk media så oerhört märkliga i sin okänslighet. Man kan ju tycka att så mycket mediaträning borde man ha i hans sits att man säger något bra, något neutralt eller inget alls efter en tragedi som den på K2. Att mer eller mindre säga att människor som dött kan skylla sig själva, att de varit "naiva" mindre än två dygn efter dödsfallen måste vara 2008 års största mediablunder.
 
Allvarligt, skulle detta uttalande:

"...Vi kände på oss att det här skulle gå illa och vände. Olyckorna kunde ha förhindrats. De här bergen lockar alltfler oerfarna och naiva människor som förlitar sig helt på resurser som finns där, sherpas, syrgas och väderleksrapporter..."

vara årets största mediablunder?

Inte i min värld i alla fall...
 
Att mer eller mindre säga att människor som dött kan skylla sig själva, att de varit "naiva" mindre än två dygn efter dödsfallen måste vara 2008 års största mediablunder.

Så det är OK någon månad efter händelsen? Är inte det hyckleri av större format?

Han sade sin åsikt, tyvärr så kan man inte alltid (eller ens bör) ta en massa hänsyn utan en åsikt kan för en del personer vara obehaglig. Sorry, men så är livet.

Christian
 
Att jämföra Sträng med statsministern, och att jämföra en diskussion på ett forum med en politisk diskussion med sina vänner känns ju inte särskilt relevant. Jag tror också att det skiljer sig en del i vad vi tycker att man kan utsätta personer för som valt att tala med media, eller t o m kanske skriva pressreleaser.
Jag har ju faktiskt gjort både och, och jag tycker inte det gör mig lovlig för offentliga diskussioner, som jag inte kan delta i.

Naturligtvis hade en kommentar som "mina tankar går till de drabbades anhöriga" varit klockrent steril. Men nu var det som sagt en rätt extrem situation, och vi vet fortfarande mycket lite om omständigheterna.

Jag tycker inte jag kan rescensera vare sig de omkomna klättrarnas beslut och handlingar eller egentligen Strängs kommentarer utifrån vad jag läst i Aftonbladet. Jag tycker det finns ett samband mellan Strängs kommentarer och omständigheterna, även om han naturligtvis också hade kunnat sagt nåt oklanderligt som troligen bara ska tolkas som "ingen kommentar".

Det är ju många som skulle kunna hålla sig till den taktiken tills mer är känt.

Personligen har jag ingen kännedom om vare sig händelserna, Sträng eller de omkomna och kan inte kommentera händelsen i annat än att både media och "allmänheten" springer lite kors och tvärs som vanligt, när fakta är knapphändiga. Sitt i båten, kan ju vara nåt att tänka på, särskilt om man nu själv inte är i ett utsatt läge. Det är möjligt att en del som jag tycker förhastade kommentarer kommer från andra som är i utsatt läge, men det har inte framgått på annat vis i alla fall.
 
De som ger sig upp mot toppen av K2 känner till riskerna. Något som jag tycker är oerhört tragiskt är att sherpas och porters riskerade sina liv för att hjälpa västerländska äventyrare. Åtminstonde 2 st "räddningsarbetare" som lämnade BC för att hjälpa andra kom aldrig ner igen...
 
jag vet inte.. lyssnade precis på Aftonbladets webtv intervju med Sträng, tyckte att han ganska klarsynt och kontruktiv i det han sa, fattar inte riktigt vad som skulle vara den stora mediablundern..
 
Jag saxar fritt ur nagra CV fran de klattrare sm Strang anser vara inkompetenta sedan kan ni sjalva jamfora med Strang och efter det kan ni kanske sjalva se att han kanske inte ska uttala sig om dessa indiviers kompetens.

Wilco van Rooijen. Var hittades mindre an 12 timmar fore Strang forklarat en rad personer doda utan narmare kunskap.

Expedities
K2 expeditie 2008 in voorbereiding!
Aconcagua (6.962m, hoogste berg Z-America) expeditie 2007
Mount Kilimanjaro (5.895m, hoogste berg Afrika) expeditie 2007
Mount Elbrus (5.642m, hoogste berg Europa) expeditie 2007
Mt McKinley (6.194m, hoogste berg N-America) expeditie 2007
Broad Peak (8.047m)/ K2 (8.611m) expeditie 2006 (2x 8000+)
Mera Peak (6.476m) expeditie 2005
Mount Everest (8.850m) expeditie 2004
Mount Everest (8.850m) expeditie 2002
Poolexpeditie naar de geografische Zuidpool (90 S) 2000/2001
Poolexpeditie over de Groenlandse ijskap 2000
Marokko expeditie 2000
Nederlandse Peru expeditie 1999
Australie expeditie 1998/1999
Shisha Pangma (8.013m) expeditie 1998
Pool expeditie naar de geografische Noordpool (90 NB) in 1997
Namibie expeditie 1995
K2 (8.611m) expeditie 1995
Lobuche Peak (6.119m) expeditie 1994
Mount Kenia (5.199m) expeditie 1993
Afrika expeditie: Utrecht-Kaapstad 1991/1992

Cas klattra ner Bottleneck utan fix rep med pemba for att sedan ga upp nasta morgon och hitta Maroc.

Matterhorn-noordwand
Lauterbrunnen Breithorn- noordwand
Eiger-noordwand
Droites-noordwand
Dent Blanche- noordwand
Grandes Jorasses-noordwand

K2 (8.611m), géén top
Shisha Pangma (8.046m), géén top
Bhrigupanth (6772m)
Thalay Sagar (6904m)
Kalanka (6931m), géén top


Marco Confortola fortfarande pa vag ner mot BC.

dal 1994 come istruttore
dal 1995 come tecnico di elisoccorso 118 di base a Caiolo (Sondrio)
dal 1990 al 2003 come vice capo stazione di S. Caterina Valfurva
2001 discesa estrema parete nord pizzo Tresero
2002 concatenamento 5 pareti nord: Tresero, Pedranzini, Dosegu, San Matteo, Cadini (8 ore e 40 minuti salita e discesa)
2003 discesa estrema parete nord San matteo
2003 prima discesa italiana e seconda mondiale parete nord Ortler
2004 prima salita valtellinese m.Everest 8848 mt. versante nord
2005 concatenamento 4 pareti nord: Ortler, G. Zebr, Piccolo Zebr, Tresero - dedicato a tutte le mamme del mondo - (7 ore e 45 minuti salita)
2005 shishsa pangama (cima centrale 8017 mt.)
2006 shsisha panama (cima principale 8027 mt.)
2006 annapurna 8091mt.versante nord
2007 cho oyu 8200 mt. (salita veloce campo base cima-campo base 26 ore)
2007 broad peak mt. 8047
 
Snälla...

Jag saxar fritt ur nagra CV fran de klattrare sm Strang anser vara inkompetenta sedan kan ni sjalva jamfora med Strang och efter det kan ni kanske sjalva se att han kanske inte ska uttala sig om dessa indiviers kompetens.

Snälla 90grader, lugna ner dig tills det att de inblandade personerna i alla fall har fått sova, rehydrera och äta upp sig efter strapatserna innan du dömer dem. Låt dem komma hem och berätta sina versioner av det som hänt. Vi kommer säkert att få flera olika historier, historier som inte stämmer med varandra, och som har olika hjältar. http://www.everestnews.com/ är en av de mer sansade källorna just nu, och de säger just detta:

"Earlier: First to the families: You are going to read many stories, the details are going to vary, sadly much you will never *know*. NO ONE knows the whole story, much will recalled incorrectly, not on purpose but because these climbers were in an extreme environment and in many cases the climbers were not doing well themselves."

För hur kan du veta att det var just de klättrare du nämner som Sträng syftade på?
 
Senast ändrad:
Jag saxar fritt ur nagra CV fran de klattrare sm Strang anser vara inkompetenta sedan kan ni sjalva jamfora med Strang och efter det kan ni kanske sjalva se att han kanske inte ska uttala sig om dessa indiviers kompetens.

Skulle detta uttalande från Sträng nedvärdera de klättrare du nämner?

"...Vi kände på oss att det här skulle gå illa och vände. Olyckorna kunde ha förhindrats. De här bergen lockar alltfler oerfarna och naiva människor som förlitar sig helt på resurser som finns där, sherpas, syrgas och väderleksrapporter..."

... Det tycker inte jag. Jag tycker inte att han drar alla över en kam, tycker att han i ganska allmänna ordalag menar att det är fler och fler oerfarna på K2... och att det då sker olyckor...inget konstigt i det uttalandet.

Thomas
 
Eftersom det på flera håll dras paralleller med Everest -96, så kan man ju bara konstatera att det var flera som omkom och som kritiserats tämligen sakligt, och efter att saker och ting lugnat ned sig - som hade imponerande CV.
Det är inte alltid sådant hjälper, och dessutom är det väl att lägga ord i Strängs mun att påstå att han kritiserat klättrarna vars CV det ovan refereras till.

Jag tror att klättring på K2 är farligt* (dvs man kan förolyckas) även med mycket god kompetens. Det finns ett antal risker man väljer att ta trots normalt sett oacceptabla odds. Att påstå att någon kommer till skada på K2 just för att han till skillnad från nån annan som just på K2 överlever, är så kompetent, är nog också naivt. Själva beslutet att försöka klättra K2 lär vara ett val att ta risker, som möjligen många människor i sig skulle kalla korkat.
Därför blir det förstås en rätt hopplös debatt att utifrån utfallet vid en eller flera olyckor uttala sig om hur rätt eller fel olika personer gjorde.

Möjligen kan den som är på platsen bättre göra den bedömningen, och lika säkert är att det i vissa lägen är ett klokt beslut att vända och ett dåligt beslut att fortsätta - även med en K2-klättrares referenser.

Det jag vänder mig mot är när det sitter folk och rescenserar förloppet på avstånd, och där omdömen levereras redan när informationen är nätt och jämnt knapphändig.

Jag tycker att rivaliteten mellan klättrare är beklaglig. Den är förstås tydligast mellan de klättrare som är beroende av spons och uppmärksamhet, men sen hakar alla möjliga på inkl de som hobbyklättrar t o m på min nivå på. Liksom ickeklättre med för den delen.
Nu är förstås klättring en sysselsättning som innebär att man satsar allt möjligt för att ta troféer, och det anordnas i utomhusklättring i princip inga regelrätta mästerskap, så det ligger väl i sakens natur att de uppstår konkurrens och rivalitét, och inte gör det nånting enklare att prestationerna sker i en hederssport, där inga utomstående domare klargör vad som gjorts osv.
Likafullt är det tråkigt.


*ursäkta övertydligheten
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.