Flufiske

Ska hämta mitt spö i dag för nu har det äntligen kommit.
kul å läsa vad ni skriver men har inte fattat så mycket men det kommer kanske..
undrar vad torr och våt fluga är?
Är torr som flyter och våt en som ligger å halvflyter under ytan?
Ska bli kul å ge sig in på ett helt nytt område.
 
Ska hämta mitt spö i dag för nu har det äntligen kommit.
kul å läsa vad ni skriver men har inte fattat så mycket men det kommer kanske..
undrar vad torr och våt fluga är?
Är torr som flyter och våt en som ligger å halvflyter under ytan?
Ska bli kul å ge sig in på ett helt nytt område.

Ja, torrflugor är såna som flyter och som imiterar t ex en insekt som flyter på ytan. Nattslände- och dagsländeimitationer är vanliga..

Våtflugor är således såna som inte flyter. Finns i olika varianter allt från fiskimitationer (streamers) till olika stadier i sländornas livslopp (larver, nymfer m.m.)

En bra introduktion är Flugbindning på mitt sätt av Lennart Bergvist:
http://www.rackelhanen.com/swe/1011.htm
Även om du inte börjar med flugbindning på en gång så kan det vara bra att få en liten inblick i olika flugor och vad de imiterar.

Kolla även resten på rackelhanen. Finns en hel del flugmönster och annat där.
 
Tack!verkar vara en mycket bra att kolla där.

Har hämtat grejerna på posten nu och sitter å ser ut som en fågelholk i ansiktet.fick ingen beskrivning med hur linorna ska se ut....

har inbillat mig att den tjockare gröna ska på rullen först och den vita tunna ska på efter den,om nu inte detta är helt å skogen hur långa ska de vara och vilken knut är bäst att sätta ihop dem med?
 
Tack!verkar vara en mycket bra att kolla där.

Har hämtat grejerna på posten nu och sitter å ser ut som en fågelholk i ansiktet.fick ingen beskrivning med hur linorna ska se ut....

har inbillat mig att den tjockare gröna ska på rullen först och den vita tunna ska på efter den,om nu inte detta är helt å skogen hur långa ska de vara och vilken knut är bäst att sätta ihop dem med?

Den tunna vita är backingen som ska på först.. sen sätter du samman backingen och fluglinan (den tjockare gröna) med en nålknut.. Kanske enklast och bäst om du ber nån som kan visa dig.. :)
 
Tobias.Åsman;367643 sa:
Tack!verkar vara en mycket bra att kolla där.

Har hämtat grejerna på posten nu och sitter å ser ut som en fågelholk i ansiktet.fick ingen beskrivning med hur linorna ska se ut....

har inbillat mig att den tjockare gröna ska på rullen först och den vita tunna ska på efter den,om nu inte detta är helt å skogen hur långa ska de vara och vilken knut är bäst att sätta ihop dem med?

Oj då, det är alltså inte bara att tillsätta vatten? Då är det ju lite problem iom att det är en rad olika knutar

Denna artikeln lär dig de grundläggande knutarna...
http://www.flymartonline.com/article214.html

För att börja från början så har du rullen. På rullen skall det sitta massvis meter (50-100 kanske) så kallad "backing" (brukar vara flätad "dacron" eller liknande, ungefär som "persienntråd" fast tunnare). På backinglinan skall fluglinan sitta (dvs det gummiförklädda snöret som för övrigt också har en "persienntråd" innuti sig). Jag återkommer till knutarna. Fluglinan är speciell, den är "taperad", dvs den blir gradvis tjockare (eller smalare beroende på hur man ser det). Först är fluglinan smal sedan blir den tjockare för att sedan bli smal igen. Med största sannolikhet har du en WF-lina (Weight Forward, även kallad klumplina). Weight Forward betyder att "klumpen" (oftast) är de första 13 metrarna (ungefär, beror helt på typ av WF-lina, short belly, long belly, osv.). Fluglinan är för övrigt ca 30 meter (27 är vanligt). Den tjocka delen är den du kastar, se därför till att du INTE sätter fast den änden i backinglinan. Råkar du ha en DT-lina (Double Taper) spelar det inte någon roll vilken del du sätter vart eftersom klumpen är i mitten och lika taperad i bägge ändena (men jag tror inte du har en DT-lina). Efter fluglinan skall tafsen sitta följt av så kallad "tippet material". Tafsen är säkert ett taperat monofilsnöre, t.ex 0.50mm i ena änden och kanske 0.20 i andra. "Tippet"-materialet är helt enkelt nån meter monofil-lina oftast i samma diameter som tafsens slut, dvs 0.20 i mitt exempel. Tippets och tafsar går också under betäckningar som 3X, 4X, 5X, osv (3X är kraftigare än 4X t.ex).

Då skall det alltså se ut ungefär så här:
- Flugrulle
- Backing
- Fluglina
- Tafs ("Leader" på engelska)
- Tippet

Vad man använder till att knyta ihop hela kalaset kan vara olika, men oftast rekommenderas följande knutar (ni får gärna rätta mig om ni tycker annat)...

- Backing till flugrulle: Spolknut eller Arbor-knut
- Fluglina till backing: Nålknuten/Piskknuten eller "Albright"-knuten
- Tafs till fluglina: Nålknuten
- Tippet till tafs: Blodknut eller "kirurgknut"
- Fluga till tippet: Vanlig "betesknut" eller "rapala"-knuten om man vill ha en ögla

Det går dessutom att sätta ihop backing, fluglina och tafs med öglor så att man "snabbt" kan byta lina om man vill. Du kan skippa allt som handlar om öglor för tillfället och satsa på att sätta det vanliga systemet först.

Mycket nöje! :)
 
Senast ändrad:
Glömde att säga att "tippet" har man för att slippa slösa onödigt mycket av sin tafs i och med att man ständigt klipper av tafsen när man byter fluga.
 
Kanske kan rekommendera att antingen offra en tafs eller att knyta på ett par meter 0.3 följt av nån meter 0.2 mono i och med att du säkert kommer att få en del knutar i tafsen innan kasten sitter tyvärr. Överhandsknutar och andra akrobatiska knutar i tafsen gör den svagare och kan brista när du får din första fisk, vilket ju är tråkigt. Övningskasta alltid med en "fluga" inknuten, annars piskar tafsen hårt i luften. En "garntuss" rekommenderar vissa, jag tog en fluga och klippte av kroken vid böjen för att försöka förhindra den att fastna i gräsmattan - eller ännu viktigare - mig själv.

Solbrillor och keps är bra av flera anledningar varav en är att skydda sig mot flugans krok som susar förbi huvudet ;)
 
den gröna linan är jämntjock över hela vad jag kan se.och sen va det även med lite vanlig fiskerev och backlina som ser ut som tunnare persien snöre.

köpte ett nybörjar sett för 400:- ifall jag har sönder eller man lyckas med något annat konsstycke under inlärningen.

Tack för tippsen med övningskast!
Ska försöka fixa ihop det nu å se om man inte kan börja öva under eftermiddagen för jag börjar bli sugen på å komma igång.
 
använder man vanlig taffs som man har på hapelspö eller ska man ha speciella till flugor?
Har tittat runt men inte funnit ngt svar på detta
 
använder man vanlig taffs som man har på hapelspö eller ska man ha speciella till flugor?
Har tittat runt men inte funnit ngt svar på detta

Tafsen är speciell (som sagt, taperad), tafsspetsen (tippet) är vanlig nylon (monofilament). Det är (relativt) viktigt att tafsen är taperad annars vänder den inte flugorna rätt samt att det kan bli trassel utan taperad tafs.

Man kan göra egna taperade tafsar mha att knyta ihop olika tjocklekar nylon, företrädelsevis med blodknuten. Kolla denna sidan...

http://www.rackelhane.se/swe/1149.htm
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...