Flufiske

Man blir ju inte duktig fiskare bara för att man har en bra teknik.
Det viktigaste är nog att kunna läsa vattnen samt att göra rätt flugval och presentation.
De flesta fiskar fångas på korta kasthåll och då behöver inte kasttekniken vara bländande.

Testa att fiska med sk tjecknymfer, då behöver du ofta inte ens kasta.....
Sätt på en riktigt lång tafs och "doppa" flugan i strömmande vatten, många fiskar står betydligt närmare än man tror.

ingen har sagt att man behöver en bländande teknik men presentation utan en duglig teknik blir svår, på gränsen till omöjlig.
 
eller...

så kollar du om du har någon fiskeklubb i närheten av där du bor. Med lite tur så har de antingen kurser eller så träffar du någon vänlig själ som kan ge dig lite tips och trix !


Att "textuellt" lära sig att kasta med flugspö är svårt om inte i alla fall väldigt utmanande , och framförallt så kan det bli lätt att få "återfall", dvs att man lägger ned flugfiskekarriären för att hålla sig till harvande med spinn/haspel ;)

/Anders B
 
[trådrift]

jo, har varit in och "lurkat" några gånger men kunde inte hålla mig från posta för att försöka att få (ännu) en till person till skaran av flugfiskare ;)

/Anders

[/TRÅDRIFT]
 
det är en liten sorg att fisketråden här på utsidan dött ut till förmån för edgeflyfishings forum-chatt..
 
Klarar bara inte av edge... jag är väl för gammal ...

Vi försöker skaka liv i fiskeavdelningen här i stället.

Börjar med en liten rapport: Har hittills i år blött linan i en sjö inte så långt från där jag bor. Tre kvällar under vulgatakläckningen hann jag med. En öring på 1,3 kg och en minst lika stor ;) tappad. Dessutom var jag i Sysslebäck i lördagskväll. Fortfarande rätt högt vatten. Har inte varit där på ca 5 år och kunde konstatera att det är sig likt. Tyvärr... Världens vakfest från ca 23 och framåt. Hur mycket småfisk som helst, men inget större. Får nog gärna bli 5 år tills nästa gång också.

Åker förmodligen till Glomma i helgen. Hoppas på riktigt skitfiske därstädes.
 
samma här, jag kollar men det funkar inte..

fisket har legat i träda i stort sätt hela förra säsongen, stort bygge tar tid, fiskade en del i surtan på stationär öring med blandat resultat, danica kläckningen e galet fiske där.. I år har vi startatat bättre med både fiske i surtan och en del i öxabäck, lite trist mijö, tillrättalagt men fiske. kommer eventuelt inte att besöka norra delarna i år för fiske av samma anledning som förra året.. får gnida i p&t sjörna hemma.. allt fiske e nästan bättre än inget fiske..
 
Såg att du funderade på Fulufjället några dagar. Om det bara är fisket du är ute efter och inte själva miljön är så viktig så kanske Glomma kan vara ett alternativ. Inte såå väldigt mycket längre. Inbillar mig att du där kan få bättre fiske...
 
Nja...

min frånvaro från detta fora är att jämföra med (bristen) på mitt flugfiskande generellt, blev i princip bara en tripp förra säsongen (dock en väldigt strapats-artad sådan).

Edge...you say...mnajo, även om jag, i alla fall tidigare, har varit en initierad flugsvingare så är Edge lite väl "hardcore" för min smak...men jag kan ha fel/är för klen för att vistas där ;)

Med lite tur så kanske denna säsong kommer att erbjuda lite mer fiskafängen, har i samband med jobbrelaterade resor uppmärksammat att det kan finnas chans till hyfsat Harr/Öringsfiske inom en 10-mils radie från Luleå....om nu bara vattnet kunde sjunka lite åxå.

Har t.o.m fragmentariskt denna vecka lindat tråd och fjäderfä på krokar, och med stundande semester så finns det kanske hopp om (fiske)liv.

/Anders B
 
På edge finns det bara flugfiske det är bara våtfluga som gäller då det är finare.

Och det forumet är egentligen till för allt fiske med handredskap...

Jag slängde upp den bild jag har här på utsidan på edge för att jag ville ha en uppskattning på vikt men fick banning av tomtarna för att det var taget med haspel.

Vad är det egentligen som är så kul med våtfluga? Jag kommer ihåg när polarna för mer än 10 år sedan frågande när jag skullle bli hooked och bara syssla med flugfiske i rinnande vatten då det bara var en tidsfråga.

Det har inte hänt ännu och jag förstå inte varför man skall göra det svårare än vad det är och föredrar haspeln i stället fär våtfluga. Torrfluga tycker jag är riktigt kul dock.

Och den här fixering med rinnande vatten, vad handlar det om? Handlar inte det om att det då oftats är enklast att använda flugfiskeutrustningen där i stället för sjö.

Jag är väldans nyfiken och såg att det var några "hooked" här i tråden som kanske kan ge några svar.
 
tja, jag upplever mer edge som en chatt, det skrivs inga inlägg utan det chattas.. det är mitt problem, men det finns mycket svår kunskap där.. jag e inte riktigt så hard core, jag sölar med för många grejer för att snöa in fullständigt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...