Flufiske

Har just köpt ett flugspö och undrar om det är något jag bör tänka på som helt färsk nybörjare?
Har fiskat mycket tidigare med met och kastspö.
 
roligt, du har precis påbörjat en omöjlig hobby, man blir galen av flugfiske, på ett bra sätt om du inte frågar flickvänner och fruar..

min rekomendation är att gå någon form av kastkurs eller be någon lära dig att kasta eftersom det är lite svårt att trixa ihop själv om det ska bli bra, bär tekniken sitter så kommer resten som du vet med annat fiske som presentation osv.
 
det där med fru/flickvänn har jag inget problem med för hon tycker det är kul å fiska dock med metspö bara.har iaf lyckats övertala henne till en 2dagars tur med fiske nu till helgen.
Tänkte ta med flugspöt då och testa(om det nu kommer med posten innan fredag)

Men det kanske är bättre att vänta med det tills man fått tekniken visad så det inte blir fel å man härsknar å sen blir det iget ner för det "aldrig fugerar"
Eller?

Finns det någon video som man kan lära sig kasttekniken genom?
 
det finns en massa sidor på nätet men jag vill ändå säga att man behöver någon som hjälper en.. det e lite trixit att få till kast tekniken..
 
Håller med Patric! Det enda jag ångrar när det gäller mitt flugfiske är att jag inte började minst 10 år tidigare!

Håller också med honom om att det allra bästa är om du kan få hjälp av någon att komma igång med kastandet. Talar av egen erfarenhet... men du kanske har bättre motorik och timing än jag hade. Jag försökte lära mig på egen hand, långt innan youtube :), med hjälp av diverse böcker osv. Funkade inte alls, utan jag blev så frustrerad att jag ställde undan grejorna i flera år innan jag så småningom i min bekantskapskrets fick en kille som på ett litet kick lärde mig grunderna. Och på den vägen är det....
 
jepp, lägg hellre ett par hundra spänn och fråga i butiken om nån där kan lära dig.. det är svårt att få till det på egen hand.
 
Om du vill köpa någon bok och film tyckte jag Mel Kriegers bok och filmkombination var bra. Finns i svensk översättning om sådant spelar roll.
Annars stämmer det nog att en kastkurs eller liknande är väldigt värdefult. Fast jag har hittills klarat mig utan, å andra sidan är ju inte tekniken bländande direkt :D
 
Man blir ju inte duktig fiskare bara för att man har en bra teknik.
Det viktigaste är nog att kunna läsa vattnen samt att göra rätt flugval och presentation.
De flesta fiskar fångas på korta kasthåll och då behöver inte kasttekniken vara bländande.

Testa att fiska med sk tjecknymfer, då behöver du ofta inte ens kasta.....
Sätt på en riktigt lång tafs och "doppa" flugan i strömmande vatten, många fiskar står betydligt närmare än man tror.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...