Denali expedition?

Jocke: Såg ditt mail ska svara så fort jag kan, har haft fullt upp och kommer ha det nästa vecka också.

Appropå tält, visst är VE25 och de nya EV2/3 tälten grymt bra, men det finns billigare alternativ som fungerar minst lika bra. Den stora nackdelen med VE25 är ju helt klart vikten, och med EV2/3 priset. Finns bättre alternativ, bl.a. Bask (gillar framförallt deras "tunnel" öppningar). En modell från Husky ska jag testa nästa månad, vi får se vad den har att erbjuda? Har inga höga förväntningar för de andra "expeditionstälten" jag testat från denna tillverkare får knappt godkänd från min sida. Mountain Equipment har även en modell som jag gärna skulle vilja testa som HighCamp tält, väger runt 2kg och ser iaf vindstabilt ut. Tror det heter dragonzip eller nåt...

Ingen som testat att bygga Igloo på Denali? Tycker mig sett nån sida från Denali där dom använde sig av Iceboxen när dom byggde ett BC...
 
Senast ändrad:
Elbrus

Elbrus är ju rätt kört att komma till pga av politiska bekymmer och Mt Blanc lockar inte mig värst mycket.

QUOTE] Vill bara göra ett litet inlägg ang. Elbrus. Kom ganska nyligen hem därifrån och tog denna underbara topp den 26/6. Hörde och läste själv mycket om att UD avråder från att åka dit, men det var inte några som helst problem. Bara du har alla papper iordning. Jag rekommenderar verkligen en toppbestigning av Elbrus.
 
Renovering

Tjena, skulle bara tala om att jag fortfarande renoverar huset, och Denali ligger lite nere just nu, men nu när höstmörkret närmar sig så tar det fart, hur går det för er? har ni kollat säck o skor nu?
Kollade på "In to the wild" helt ok,,,, men inte som boken. håller på att skaffa talböcker till Denali.
vilket leder mig till att påminna er att ni som tänker ta med er ipod bör tänka om,, dom går sönder av höjden, inga spelare med hårddisk är att rekomendera. även bärbara datorer har problem, solid state diskar är nog det ända som funkar på hög höjd.

Mvh Jocke
 
Tjena!

Angående skor har jag kollat på La Sportiva Spantik och Olympus Mons.

Vad tror ni, är Spantik tillräckligt varma för Denali? Blir det "klumpigt" med Olympus mons?

/Niklas
 
Detta har jag aldrig hört talas om... vad skulle det bero på?

"The HDD's spindle system relies on air pressure inside the enclosure to support the heads at their proper flying height while the disk rotates. An HDD requires a certain range of air pressures in order to operate properly. The connection to the external environment and pressure occurs through a small hole in the enclosure (about 0.5 mm in diameter), usually with a carbon filter on the inside (the breather filter, see below). If the air pressure is too low, then there is not enough lift for the flying head, so the head gets too close to the disk, and there is a risk of head crashes and data loss. Specially manufactured sealed and pressurized disks are needed for reliable high-altitude operation, above about 3,000 m (10,000 feet). Note that modern commercial aircraft have a pressurized cabin, whose pressure altitude does not normally exceed 2,600 m(8,500 feet) - thus, ordinary hard drives can safely be used in flight. "
 
Tjena!

Angående skor har jag kollat på La Sportiva Spantik och Olympus Mons.

Vad tror ni, är Spantik tillräckligt varma för Denali? Blir det "klumpigt" med Olympus mons?

/Niklas


Hade Spantik på Denali i maj 06, fungerade utmärkt med overboots på toppdan. Olympus Mons skulle jag tycka blir för varmt under de dagarna man spenderar längre ner på berget. När jag var där så var det aldrig ett problem med kyla på dagarna förutom på toppdagen o då räckte spantik med overboots.

Micke
 
"The HDD's spindle system relies on air pressure inside the enclosure to support the heads at their proper flying height while the disk rotates. An HDD requires a certain range of air pressures in order to operate properly. The connection to the external environment and pressure occurs through a small hole in the enclosure (about 0.5 mm in diameter), usually with a carbon filter on the inside (the breather filter, see below). If the air pressure is too low, then there is not enough lift for the flying head, so the head gets too close to the disk, and there is a risk of head crashes and data loss. Specially manufactured sealed and pressurized disks are needed for reliable high-altitude operation, above about 3,000 m (10,000 feet). Note that modern commercial aircraft have a pressurized cabin, whose pressure altitude does not normally exceed 2,600 m(8,500 feet) - thus, ordinary hard drives can safely be used in flight. "


Sedär, altid lär man sig nåt nytt :)
 
Hade Spantik på Denali i maj 06, fungerade utmärkt med overboots på toppdan. Olympus Mons skulle jag tycka blir för varmt under de dagarna man spenderar längre ner på berget. När jag var där så var det aldrig ett problem med kyla på dagarna förutom på toppdagen o då räckte spantik med overboots.

Micke

Tjena Micke!

Hur är det med Taihchii Mastern? hehe, några projekt på gång?

Skulle inte köpa Olympus pga fasta damasker, det varierar ca 60 grader i temperatur på en Denali bestigning, och att använda damasker när det är 30+ grader är inte så optimalt precis, Nej, Mon är för stabil Kyla.
 
Sommaren är äntligen över

Ja då var sommaren över och det är dags att ta tag i saker o ting ang Denali 2009.
vi blir 8 st som kommer klättra, är det fler som vill med så får dom hamna på en reserv lista, skulle det bli många på den listan får vi väll starta en expedition till;)

Det jag skule vilja är att ni som är utagna till Denali 2009 skickade sina telefon nr till mig, då jag vill göra klar listan som ska skickas till er, och jag har inte nummer till alla.

Mvh Joachim Al-kayer
 
I väntans tider

Tänkte rapportera hur det står till med planerna på Expedition Hamilton 2009.

Det slutar med att vi blir 5st som åker den 3/5 från sverige, Henrik från Kastrup. Jag, Benny, Axel och Dmitri reser från Arlanda. vi har även Nicke som jobbar i Usa som möter upp i Ancorage på Hotell Golden lion. så totalt blir vi 6st klättrare. vi tänker spendera natten mellan den 2/5-3/5 genom att ta oss till 5000Hm via tryckkammaren på Karolinska sjukhuset i Solna, detta för att skynda på produktionen av röda blodkroppar och på så vis starta vår aclimatisering redan i Sverige. vi ska även mäta lite värden under natten samt köra en medicinsk "liten" studie på berget då vi har turen med oss att ha en läkare i teamet.
sedan har ju Vulkanen Mount Redoubt vaknat som är ca 30mil från toppen.
Vi ska fotografera allt och skriva en redogörelse här på utsidan så ni inte går miste om något, ska även försöka göra en budget så man ser vad saker kostar, något man saknar många gånger, man kommer ju ingenstans med enbart drömmar!

Så i framtiden håller ni ögonen öppna efter:
Expedition Hamilton 2009

Mvh.
Joachim Al-kayer
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Per.P Denali 2016 Expeditioner 4
Gab83 Hyra utrustning i Anchorage (Denali) Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.