Ang Mont Blanc

Tack för ditt svar Joel.

Vill helst kunna komma tillbaka och veta att utrustningen finns kvar så man kan fortsätta vidare.
 
Funderar även jag på att göra ett försök på berget i sommar. Har inte hängt med i tråden så undrar om alla har planerna klara för sommaren och expedition till mt Blanc? Jag vet att ett gäng ska ner i sommar men gör det utan guide. Jag vill helst göra det med guide iom att jag är ny på det här. Nån som är intresserad av att göra det med guide kontakta mig snarast! Paketpriset ligger på strax under 9000kr: http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=2&languageId=46.
Finns säkert andra företag som erbjuder guidning.

Ska upp på Kebnekaise mellan 17-26april där vi även ska genomgå kurser i alpin klättring.

/daniel
 
Hej, det du länkar till ovan är Mountain Guides alpina introduktionskurs, var det den du avsåg?

Paketet för Mt Blanc tar de lite mer för:

http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=1&languageId=46

Mvh Christian

Ok lite dyrare där, men tyckte jag såg att även toppförsök på Mt Blanc ingick i introduktionskursen. Kan läst fel får kolla upp det.

Nån som vet fler guidade turer upp till toppen, skriv gärna länk, helst på engelska el svenska?

Ok hittade snabbt: http://www.osez-decouvrir.com/chapitre2_en_33.html 2007 Rates:1140€/pers
Verkar ingå en hel del +toppförsök på berget!
 
Senast ändrad:
Rätt stressat schema dock. Uppskattar att från att ni lämnar Chamonix och är tillbaka igen hinner det gå under 36 timmar. Rätt stor chans till höjdsjuka som jag ser det.

Jag körde nåt liknande tidsschema i somras (dock utan acklimatisering så man blev rätt seg), dock gick vi från tete rousse hyttan till toppen. Verkar ju som att dom acklimatiserar lite dagen innan dom tar sig upp till gouter, så höjdsjuka är nog inget problem (dock är det ju väldigt individuellt) men biten från gouter till toppen är inte så lång så bara man har tur med vädret så är det lugnt..
 
UCPA har också en Mt Blanc kurs.

Japp, jag tänkte lägga till den länken igår, men annat kom i vägen:

http://ucpa.se/index.asp?action=general&id=466&intopenid=-1

Jag tror att det kan vara rätt intressant att titta på det schema som UCPA-kursen för Mt Blanc har...min egen reflektion är att vissa guidade turer är lite korta map acklimatisering, även om det bara är mitt individuella tyckande.

Nu finns det långt mer rutinerade alpinister än jag på detta forum som är mer lämpade att kommentera detta...men att riskera höjdsjuka och ytterligare komplikationer för att spara tid och/eller pengar...

Jag funderar själv på Mt Blanc i sommar och lutar åt ett program av det slag UCPA tillhandahåller, detta för att jag vet att jag vill lägga mer tid för acklimatisering...och sedan är det faktiskt frågan om min semester som jag inte vill stressa eller må dåligt under!:)
 
Jag och tjejen gick UCPAs alpin-kurs i sommras. Helt okej.
Träffade några andra svenskar som hade gjort Mt Blanc-grejen året innan, och var nöjda. Detta året gick dom istället en kurs som innefattade Monte Rosa (stavning?). Förutom som jag förstod det ganska hårda aklimatiseringsturer så klämde dom av flera 4000-meterstoppar i närheten av Monte Rossa. Kursen ska tydligen bara finnas på den franska sidan, och min franska är inget vidare. Men enligt killarna så kunde UCPA i Sverige boka in dem på kursen ändå.
 
Utrustning

Det finns verkligen ett stort intresse att klättra Mont Blanc! med all rätt är det ett kanonberg att börja sin erfarenhet i bergsbestigning! har själv varit där ett otal gånger, men har nu gått vidare till andra berg, så jag har en massa prylar som jag använt på Blancan som jag ska sälja framöver på tradera först ut är mina Damasker, men även stegjärn o isyxor mm ska säljas så att andra kan få ut lika mycket nöja som jag har haft.
Vet inte om detta är i mot gällande regler på utsidan, men det är ju här man hittar folk som behöver dessa prylar.

Sist men inte minst, Lycka till med Mt Blanc
 
Hojdsjuka ar individuellt men jag var uppe en svang i borjan pa Januari for att testa flaset. Jag hade da vistats pa 1500 veckorna fore. Dag 1 upp till Cosmiq (gamla) hyttan och sov. Dag 2 upp till toppen via Tacul och Maudit och hem samma vag och det tog ca 12h. Da var jag oaclimatiserad. Klart jobbigt men inte farligt for halsan. Dag 3 ner till byn och vila. Man har det trevligare om man tar sig tid att vistas pa hojd fore toppen, dvs man njuter nog mer av upplevelsen. Dessutom om MTB ar malet och det ar en utmaning sa tycker jag det ar vettigt att lagg tid pa att vistas pa hojd for att pa sa satt bygga in en sakerhetsbuffert infor toppdagen. Pa sa satt riskerar man mindre om nagot oforutsett hander.

Ha en god tur och har nagon fragor sa kan ni maila.
 
Jag och tjejen gick UCPAs alpin-kurs i sommras. Helt okej.
Träffade några andra svenskar som hade gjort Mt Blanc-grejen året innan, och var nöjda. Detta året gick dom istället en kurs som innefattade Monte Rosa (stavning?). Förutom som jag förstod det ganska hårda aklimatiseringsturer så klämde dom av flera 4000-meterstoppar i närheten av Monte Rossa. Kursen ska tydligen bara finnas på den franska sidan, och min franska är inget vidare. Men enligt killarna så kunde UCPA i Sverige boka in dem på kursen ändå.

Vet du om kursen på Monte Rosa endast gavs på franska?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane 2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap. Expeditioner 4
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...