Vad är inte gjort än?

Fantasy Ridge...

"Fantasy ridge" på Mount Everest torde vara en riktig utmaning. Har gjorts några försök men ingen har lyckats "ännu". Kanske något för en svensk expedition "alpine style"... ;-)
 
på tal om etiopien...

funderar på om någon klättrat uppför vattenfallet i canyonen...det är inte så många som fått vara där om man säger så...mycket krig och gerillor brukar bädda för icke bestigna områden...minns inte var...men jag har jagat vattenfall som ung...det fanns ett snyggt där när jag bodde där i kortare perioder hos pappa på åttiotalet...men...etiopien är stort...och mycket inbördes stridigheter...kram anna
 
Jag föreslår att ta trampbåt (en sådan där badvariant, inte någon specialare i kolfiber) ett varv runt jorden, landstiga på antarktis och åka sparkstötting till den geografiska sydpolen. På vägen tillbaka passar man på att knata upp på högsta berget, glidflyger/basejumpar ner och sedan hem igen per trampbåt. All utrustning skall medbringas från sverige. Garanterat ingen som gjort det förut. Frågan är om man verkligen betraktas som en hjälte efter det.

Ärligt talat tycker jag att det gått inflation i dessa bragder folk försöker sig på. Bara att acceptera att naturen inte låter sig besegras utan i bästa fall bjuder på några fina upplevelser och ibland kan vara en hård och skoningslös läromästare mot den oförsiktige. Kan man inte bara njuta av de fina dagar vi får i naturen och vara tacksam för dem?
 
Ärligt talat tycker jag att det gått inflation i dessa bragder folk försöker sig på...Kan man inte bara njuta av de fina dagar vi får i naturen och vara tacksam för dem?

Tack för den. Här kommer den otrevliga nyheten, "äventyrare": allt är gjort o antagligen för ett halvt sekel eller mer sedan. Visst kan du hitta någon 5000-6000 meters topp ingen har varit på, något hektar jungel ingen vit man sett men i princip... Får Don Quijote-vibbar av det desperata sökandet efter den kombination av aktiviteter, etnicitet o platser som aldrig genomförts. Inse att det är fel tidevarv. Sorgligt nog är det detta som ger sponsorkontrakt i stället för människor som försöker förmedla andra, kanske mer lättillgängliga värden (tittat mycket på Lars Monsen i dagarna förstår ni...).
 
Världens längsta berg - från topp till tå - är fortfarande ogjort från topp till tå.

För vad sägs om 4205m över havet och 5548m under havet?

Expeditionen kunde kanske heta "Mauna Kea - bottoms up" ?

Där har ni en utmaning som heter duga.

Och den som vill piffa upp expeditionen lite kan ju cykla dit. ;)
 
Jag har en liten privat rekordjakt som inte är något märkvärdigt alls men lite kul för mig själv. Jag tar helt enkelt ett fotografi av mig själv vid något slags geografiskt el. dyl rekord.
Och att fara land och rike runt och jaga är inte kul, det skall vara sådant som jag i princip ändå hamnar vid.
Hittills har jag: Sveriges sydligaste punkt, Sveriges lägsta markpunkt, Sveriges största grav och Sveriges högst belägsta restaurang.
Fånigt? Ja, kanske men jag gillar det:)
 
Jag har för mig att det ska finnas ett outforskat och egenomträngligt område, bara kluvet av Overfloden. Det ligger strax utanför Oslo.
Där har ingen människa satt sin fot, bortsett från professor Drövel, och möjligen bröderna Dal.
 
....

Det som återstår att klättra i Himalaya är väl troligtviss tekniskt svåra leder uppför redan bestigna berg, eller?
 
Här har du något att bita i (Franz - Planetmountain) då gubbarna skall averka alla 82 topparna på 82 dagar?

Efter 28 dagar så har de redan averkat 41 toppar....... ;)


Patrick Berhault förolyckades ju tyvärr för ett par àr sedan när han var igàng med sitt "82 4.000-ingarna pà 82 dar". Miha Valic frân Slovenien var tvungen att förlänga till dryga 100 dagar háromàret pà grund av dâligt váder. Han gjorde det dock pà vintern och skidade ganska mycket.

Hur har det gâtt för dina gubbar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Lars Monsen har gjort det igen Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.