Satellittelefon

Undrar om det stämmer att Iridium inte används vidare mycket i Himalaya, utan mer på polerna och på havet. Någon som har något vettigt att säga i diskussionen om satellittelefon i bergen?
 
Synpunkter på Iridium

Jag har använt Iridium en hel del. Både innan och efter att servicen togs upp igen. Några punkter:

* Iridium är bäst för telefoni, men olämpligt för data (endast 2900 men går att boosta). Att motta SMS fungerar dock väl (gratis tjänst).
* Iridium har svårt om byggnader i närheten har armeringsgärn.
* Det går att ringa med Iridium under solpaneler och tunna tak.
* Iridium föredrar öppna ytor och där bör berg fungera bra men troligen inte perfekt utmed 100 meter lodräta klippväggar.
* Iridium har mycket god teckning. Endast precis i skarven mellan sateliter kan man råka ut för "datascramble", något som mest beror på om man använder den interna eller den externa antennen. Så länge man står still brukar ljudet vara perfekt.
* Om man ringer från Iridium till Iridium är det billigare än att ringa med dyra svenska GSM-abonnemang.

Att notera: Jag har själv inte tagit med mig en Iridium telefon till bergsbestignings expeditioner, men skulle nog ta med en telefon till en sådan expedition.

Viktigast av allt är dock att inte prata från Iridium till Inmarsat allt för länge. Det brukar kosta kring 140 kronor per minut. De konkurrerande systemen "straffar" varandra med extremt höga taxor.

Atlantroddarn,,
 
Irridium

Tjena
Jag var i Nepal i höstas och använde mig då av Irridium. Det funkade helt ok så länge man befann sig på öppna ytor. I dalgångar med höga berg på sidorna funkar det bara så länge du inte är i "Radioskugga".
Men ju högre upp du kommer där mindre skymmer funkar det väldigt bra, en liten fördröjning är det ända du kan anmärka på, annars låter det som vilken mobiltelefon som helst. Skulle jag åka igen så skulle jag garanterat pplocka med mig den igen. Hyrde den från Cordland Marine i Halland och pröjsade 1800 kr + moms. Samtalsavgiften var då 18 kr + moms per minut.
En billig livförsäkring om nåt händer.
Mvh
Johan Andersson
 
4 kr/minut

Lite mer:

Iridiums samtalspriser mäts i US dollar. Om man använder sig av ett svenskt företag som levererar tjänsten, exempelvis Telia eller IDG Europe, blir det moms på priset. Jag råkade ut för att staten lade retroaktiv moms på mina 6-siffriga Iridiumsamtals avgifter. Med en utländsk aktör kan man slippa momsen beroende på hur man gör och i om du är i egenskap av privatperson, företag, vilket land din serviceprovider finns osv.

Priset 18 USD + moms är från Iridium till en fast telefon var som helst i världen (bland annat Sverige).

Från Iridium till Iridium är kostnaden cirka 4 kr/minut.

Mitt råd är därför att tänka till på hur mycket du kommer att ringa. För en expedition med en landbas kan det klart vara värt att köpa två telefoner då detta blir billigare.

Räkna dock med lite abonnemangsavgifter och några andra avgifter på någon tusenlapp.

Atlantroddarn,,
 
Re: 4 kr/minut

Priset för mig var 18 Sek/minut + moms (25%)
På det kom hyran på 1800 Sek (sex veckor)
Helt överkomligt tycker jag.
Mvh
Johan A

mardfelt; sa:
Lite mer:

Iridiums samtalspriser mäts i US dollar. Om man använder sig av ett svenskt företag som levererar tjänsten, exempelvis Telia eller IDG Europe, blir det moms på priset. Jag råkade ut för att staten lade retroaktiv moms på mina 6-siffriga Iridiumsamtals avgifter. Med en utländsk aktör kan man slippa momsen beroende på hur man gör och i om du är i egenskap av privatperson, företag, vilket land din serviceprovider finns osv.

Priset 18 USD + moms är från Iridium till en fast telefon var som helst i världen (bland annat Sverige).

Från Iridium till Iridium är kostnaden cirka 4 kr/minut.

Mitt råd är därför att tänka till på hur mycket du kommer att ringa. För en expedition med en landbas kan det klart vara värt att köpa två telefoner då detta blir billigare.

Räkna dock med lite abonnemangsavgifter och några andra avgifter på någon tusenlapp.

Atlantroddarn,,
 
Synd att det är bara Globalstar som har kombinerat GSM/Satelit, då teckningen av Globalstar i Asien och Södra Afrika saknas.
Däremot Syd-Amerika verkar vara bättre...
 
Kostar inte så mycket, jag har en R290, alltså kombinerat GSM/satelit, väntar på cash-korten till globalstar skall tydligen komma i höst...
 
Globalstar

Dom lovade att dom skulle fixa "cash-kort", men struntade i det. Däremot Thuraya verkar göra framsteg,
både cash-kort och kombi GSM/satelit telefoner.
Verkar som man satsat på fel kort med globalstar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...