Måste man vara superman Eller?

Okeey! Tack för alla tipsen :)
Jag är ju bara 18 år idag men ska man börja
bestiga berg så gäller det och börja tidigt ju!

Har ni några bra träningstips just för
bergsbestigningar? ja brukar packa en ryggsäck
och dra ut o vandra eller springa upp för en
skidbacke o så ner igen o upp osv.
Är det bra eller dåligt? :/

Hur tränade göran kropp?

/ sebbe
 
sebbe_Huss; sa:
Ed Viesturs känner jag igen men jag vet inte så
mkt om han tyvärr! Är han hård eller?
Jag tycker bara Göran kropp var ett fysiskt
monster :)

/ sebbe

Alltså, som sagt. Du behöver inte vara en superman för att klara av att bestiga 8000 meters berg utan syrgas. Men du måste ha lätt för höga höjder.
Men sen har du de som har lätt för höga höjder och som är monster vad gäller den fysiska förmågan. Ed är väl den alpinist som är närmast titeln "Superman"! Göran Kropp hade väldigt bra fysisk förmåga och lätt att ta till sig träning. Men Ed är en bit värre. Inget ont om Göran men Ed beskrivs av många som den absolut fysiskt starkaste alpinisten. Då menar jag inte att bo i tält i ett år. Jag menar hård på det sättet att han var lika vältränad som en sann athlet.

/
 
sebbe_Huss; sa:
Var inte göran kropp hård som bodde i tält i ett år
och tränade sjukt mycket o så!? Asså jag vill
ju inte starta ett bråk här eller så :)

/sebbe

Jo, Kropp bode i tält under ungefär ett år. Men det var främst för att spara ihop pengar till äventyr. Men det är väl främst ett tecken på hängivenhet och inte någon sorts hårdhet. För då har du ju rätt många uteliggare i Stockholm som är betydligt hårdare än Kropp.

Hej.
/
 
...

Admir:
det ligger nog nått i det du säger om hemlösa men skillnaden är väl att Göran valde det skälv.. att välja att bo i tält i ett helt år kräver nog lite mer psyke/vilja än att inte ha nått val.. men det ligger nog nått i det du säger.. Har själv gått i tankarna att kanske under en månad bo i tält nån mil från jobbet för få gå upp tidigt pack ihop allt och med tung packning gå till jobbet tidigt på morgonen och sen gå tillbaka efter jobbet och det lockar verkligen inte.. =) blir väl lite av en pannbensträning som nån uttryckte det (för mig iaf)...

Sebbe:

vart bor du?
 
Hej

Coolt om du skulle göra det! tanken har slagit
mig också! man måste ju få diciplinen ju!
jag bor i sthlm dudå? kanske vill börja träna eller?

/ s.h
 
Alltså: Vad hade Göran Kropp gemensamt med långlöparkungen, roddarmonstet etc Rune "kakan" Larsson (bortsett från att bägge var/är f.d. Fallskärmsjägare...)? Den mentala hårdheten. Förmågan att späka sig själv utan att bry sig. Det är det det handlar om. Att ge sig in i "helvetet" med öppna ögon och ett smajl i fejset.

Finns en anekdot om Eddy "kannibalen" Merckx som av en journalist bli tillfrågad om han njuter av vyerna när han är ute och cyklar. Njuter, svarar Eddy, jag cyklar inte för att njuta inte, jag cyklar för att lida!

;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Finns en anekdot om Eddy "kannibalen" Merckx som av en journalist bli tillfrågad om han njuter av vyerna när han är ute och cyklar. Njuter, svarar Eddy, jag cyklar inte för att njuta inte, jag cyklar för att lida!

Påminner om vad killarna som skidade till Nordpolen för ett par år sen sade (fritt citerat):
"Folk frågade om det var vackert där på isen. Ingen aning. Jag åkte skidor, och det var det skittråkigt."
 
Martin: Om du syftar på de där svenskarna som tävlade med Kropp och Skinnarmo, men från kanadasidan (och slog den gamla rekordtiden), tror jag de var gamla FJS-are hela bunten (åtminstone nån av dem vet jag var det)... De också menar jag. ;)

Så måhända måste man vara en "superman" för dessa äventyr trots allt. Eller vad säger du Putte? ;)

/ G
 
Ingen bra låglandstest

Kotten; sa:
Kan man ta reda på hos en doktor om man kommer att klara det? Well. Kanske. Man kan göra en simulation i en tryckkammare, t.ex., och se om man medicinskt kan klara höjden. Då ser man i och för sig inte hur det går med t.ex. kyla eller när man är trött, hungrig, motivationen tryter och det börjar bli mörkt och man MÅSTE fixa läger för att inte dö...

Så svaret är: Det är nog billigare att genomföra expeditionen "på riktigt" än att simulera alla parametrar för att se om man klarar av det. Dessutom är det roligare.

Instämmer.

Det tar ett par dygn att utveckla akut höjdsjuka. Teoretiskt går det att simulera i en tryck/klimatkammare men det verkar tveksamt.

Är man en plusvariant på höjd så är man det hela livet. Det verkar vara genetiskt betingat.

I framtiden kanske man kan göra en enkel DNA-test och få besked från den.

Men det är en ren spekulation.

Thure
 
Läs gärna vad Ulf Johansson, Ola Skinnarmo och Anna Halldén skriver om Olas "konkurrenter" här på Utsidan:

"Ett mycket extremt exempel är Henrik Runell och Magnus Perssons rekordinriktade nordpolsexpedition 2000. De valde bort allt som inte hade med målet att nå Nordpolen på rekordtid att göra. De såg sällan åt sidan och aldrig bakåt. När maten sinade åt de mindre, när tiden blev knapp slutade de sova. De nådde sitt mål, men tog stora risker på vägen. Få är troligen beredda att förverkliga sin expeditionsdröm med så små marginaler."
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.