Måste man vara superman Eller?

Hej ,

Jag undrar vara vad ni tycker om det här
Men typ alla tror att man måste vara stålmannen
för att bestiga högre berg o så!

Vadå är Göran kropp, Ola skinnarmo , Reinhold messner
m.m födda för att bli såå?!!!!

/ sebbe..
 
Vilka alla är det som tror det?

För att svara på din fråga ur min synvinkel så tror jag att vem som helst kan träna sig tillräckligt för att klara av en sån strapats som att till exempel klättra upp för ett högt berg.

Team DPD, Dream - Plan - Do, är väl ett lysande exempel på vad man kan uppnå med lite träning.

Sen är det klart att vissa helt klart har lättare att klara av en sån sak som kyla eller hög höjd!
 
Man kan väl kanske jämföra lite med hur andra idrotter ser ut.
Alla kan åka längdskidor men alla har olika förutsättningar för att bli bra. Så är det nog inom bergsbestigning också. De allra flesta kan klättra berg men troligtvis måste man väl ha lite talang för att beta av rupal face. Svårare=mer träning ; Ännu svårare= ännu mer träning ; jättesvårt = massa träning och född med lite "superkrafter"
 
Förmågan att klara riktigt hög höjd utan extra syrgas är nog i ganska hög grad medfödd, dvs det är bara en viss andel människor som över huvud taget har möjligheten att bestiga Everest utan syrgas oavsett hur mycket man tränar. Bortsett från det kan man säkert med stark övertygelse och träning klara av det mesta.

Johannes
 
Som någon vis sa ... Talang avgör hur mycket du behöver träna!

Sen gällande att komma upp på höga berg verkar den största talangen vara att veta om man skall vända innan toppen eller inte. Jag antar att du är lika intresserad av att komma ner som upp :)
 
Vad är ett högt berg? 8000+?

Som någon här sa; förmågan att klara av hög höjd utan syrgas är medfödd och kan inte tränas upp. Du har folk som är födda med brist på den förmågan och då kan de inte ta sig upp på Mount Everest utan syrgas. Oavsett hur mycket de tränar.

Sen beror de självklart på vad du menar med "högre berg"? Menar du berg över 8000 meter eller menar du berg så som Elbrus, Denali, Aconcagua och liknande "halvhöga" berg? Och sen blandar du in Ola med Göran och Reinhold. Jag vet inte riktigt hur Ola klarar av extrema höjder.

Sen är det självklart flera faktorer som avgör hurvida du tar dig upp för ett högt berg. Det räcker inte att bara vara vältränad.
Men sen, du kanske kan ta dig upp för ett högt berg även om du inte är särskilt vältränad. Men skulle något gå fel och du hamnar i livsfara då är det nog en fördel att vara en tuff jäkel med mycket vilja och träning bakom sig.

Du kan ta Ed Viesturs som exempel. Han är ju verkligen ett fysiskt monster! Jag tror inte att jag skulle klara av att bara genomföra en av hans träningsveckor. Tänkt då att försöka lägga rygg på han när han kutar uppför Everest utan syrgas. :)

/
 
Okeey! Jag menar typ 8000 meter ungefär :)
Klart man måste ha den medfödda styrkan att
tåla höga höjder! men vart kan man kolla det
då? hos en doktor eller ska man testa på ett berg :)??

Ed Viesturs känner jag igen men jag vet inte så
mkt om han tyvärr! Är han hård eller?
Jag tycker bara Göran kropp var ett fysiskt
monster :)

/ sebbe
 
sebbe_Huss; sa:
Vadå är Göran kropp, Ola skinnarmo , Reinhold messner
m.m födda för att bli såå?!!!!

Vadå? Ola Skinnarmo stålmannen? Titta en gång till på honom. ;)

Sen är det ju så att det inte är särskilt svårt att skaffa sig en riktigt god fysik - det behöver man inga stålmannen-gener för. Bara att nöta för den som känner för det.

Det som krävs är väl kanske snarare rätt tjurighet och rätt färdigheter. Färdigheterna kan man också skaffa sig, så då är det väl tjurigheten som finns kvar på gen-sidan.
 
sebbe_Huss; sa:
Okeey! Jag menar typ 8000 meter ungefär :)
Klart man måste ha den medfödda styrkan att
tåla höga höjder! men vart kan man kolla det
då? hos en doktor eller ska man testa på ett berg :)??

Ed Viesturs känner jag igen men jag vet inte så
mkt om han tyvärr! Är han hård eller?
Jag tycker bara Göran kropp var ett fysiskt
monster :)

/ sebbe

Om Ed Viesturs är hård? Han har gjort 6 bestigningar av Everest tror jag, eller ifall det är 7 nu. 1 bestigning utav dessa med syrgas, resten utan. Kolla in hans hemsida på: http://www.edviesturs.com

Ett förslag är att köpa filmen Everest (IMAX) från CDON.com. De har haft den på rea för 49 spänn. Där får du se lite mer hur det är att vara på Everest och heta Ed Viesturs. Kanonfilm!
 
Var inte göran kropp hård som bodde i tält i ett år
och tränade sjukt mycket o så!? Asså jag vill
ju inte starta ett bråk här eller så :)

Ok det var billigt ska köpa den omgående:)
tack på tipset, men var det inte den som gick på cosmonova eller ?

/sebbe
 
sebbe_Huss; sa:
Var inte göran kropp hård som bodde i tält i ett år
och tränade sjukt mycket o så!? Asså jag vill
ju inte starta ett bråk här eller så :)

...

/sebbe

Jo, Göran var hård, kanske inte för att han bode i tält ett år, men han hade både de fysiska och mentala egenskaperna som är bra om man skall klättra över 8000 meter.

Men nu gällde väl frågan från början huruvida man måste vara en stålman för att t.ex. klättra 8.000 meter. Svaret är nej. Kolla på de svenskar som gjort det. Ingen (med det möjliga undantaget av Kropp) är direkt någon "stålman", men har haft en kombination av tur, skicklighet och rätt mycket träning i botten.

Kan man ta reda på hos en doktor om man kommer att klara det? Well. Kanske. Man kan göra en simulation i en tryckkammare, t.ex., och se om man medicinskt kan klara höjden. Då ser man i och för sig inte hur det går med t.ex. kyla eller när man är trött, hungrig, motivationen tryter och det börjar bli mörkt och man MÅSTE fixa läger för att inte dö...

Så svaret är: Det är nog billigare att genomföra expeditionen "på riktigt" än att simulera alla parametrar för att se om man klarar av det. Dessutom är det roligare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...