Vandra genom sverige

Re: Fundering

Lasse Nilsson; sa:
Två frågor:
Vad är det som lockar er med vandringen?
Skulle ni kunna ha en roligare om ni valde ett annat område/mål?

Tack för alla synpunkter!!

De två frågor du ställer tycker jag är mycket bra. Det krävs bra svar på dem för att kunna motivera en expedition av min karraktär.

Svaret på första frågan är enkelt: En rejäl utmaning. Dessa i olika former är det som gör livet värt och leva i min mening. Jag vill göra något som få gjort förut. Jag skulle säkerligen kunna lägga upp en mycket bra tur i fjälltrakterna med kebenekaise som mål eller liknande och det skulle ge en hel del andra erfarenheter och upplevelser, men i dagsläget är det hela sverige som lockar. Det är även lättare för folk att relatera till när de hör talas om vår strapats. Det är många som inte vet vad fjällen kräver, men de flesta vet hur långt sverige är. Kanske kan de på det viset lockas till ett aktivare liv.

Svaret på fråga två blir både ja och nej. Om vi bara talar storslagna vyer och vacker natur är svaret självfallet ja. Detta är något jag gillar väldigt mycket. Det finns dock en annan sida av mig som säger nej. Genom att vandra sverige skulle jag få träffa så många olika männsikor och få se så många olika samhällen och det skulle på ett sätt bli storslaget i sig.

Hoppas ni hänger med på resonemanget. Som sagt: I grund och botten handlar det om en rejäl utmaning! ;)






[Ändrat av nummeråtta 2004-10-19 kl 22:34]
 
Sverige

Det är nog en fantastisk utmaning i sig, få har nog vandrat genom hela sverige och det är ju kul det där när man känner till skumma orter längs vägen, man träffar folk från hela sverige på deras hemort, man blir inbjuden på fika när man passerar trädgåren...

Nej stå på er grabbar Sverige är vackert!
 
Har själv många gånger funderat på detta med att vandra genom Sverige. Och som jag ser det så finns det två olika sätt/vägar att genomföra detta på.

1. Traska asfaltsväg - Fördelen med detta är väl att det går ”fort” att genomföra. Förslaget med någon form av cykelkärra tycker jag låter riktigt bra då man kan ha lite mer med sig. Nackdelen med att traska asfalt ligger väl i att det är förbaskat tråkigt och enformigt. Sen tar kroppen säkert mycket mer stryk på hårt underlag.
2.Vandra på leder och dyligt - För min del låter detta mycket mer lockande. Okej för att det tar mycket längre tid, men jag är helt övertygad om att man får uppleva så mycket mer på detta sättet. Både genom naturmöte och genom möte med folket som bor ute i glesbygden. Men det är ju som någon nämnde helt beroende av vad man vill få ut av det hela.

/g
 
Hei

Jeg vil støtte et av inleggene over, å heller foreslå å forsøke Norge på langs. denen turen er gjort et antal ganger, og det finnes mye informasjon på internet og i anne litteratur.

Jeg er overbevist om at Samme turen i Norge bli en mer interessant tur, nettopp på grunn av det mer varierte landskapet. i Sverige er det laaange strekk med skog, skog, en innsjø, skog og mer skog. Det er nettopp derfor vi nordmenn bruker svenske veier når vi skal nord eller sørover. Platt, rett frem og fine veier.

Om man skal vandre disse distansene tror jeg at dag 1 vil være ganske lik dag 2 og dag 19, for å si det slik.

Uansett hva du velger får du sikkert en utmaning.

Jeg vil anbefale deg å søke på google "norge på langs"
der får du mange tips om folk som har gått tilsvarende turer - g kan høste erfaringer enten du velger Norge, Sverige eller en kombinasjon.

Et utvalg funnet på nettet:
http://www.norgepalangs.com/
http://home.online.no/~odvinje/turer/npl/andre.html
http://www.namiko.no/Hesteturen.htm
http://www.npl2004.com/
http://alge.anart.no/~andersgo/npl/
http://org.ntnu.no/alt/avis5.pdf

Bok av Lars Monsen:
http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8205251347&CatalogName=Books


God tur :)
 
färdväg

varför inte gå från smygehuk till treriksröset,det är betydligt skönare att ha solen i ryggen.dessutom blir avslutning i fjällen toppen
 
nummeråtta; sa:
En rejäl utmaning. ... Det är även lättare för folk att relatera till ... Genom att vandra sverige skulle jag få träffa så många olika männsikor och få se så många olika samhällen och det skulle på ett sätt bli storslaget i sig.

Hoppas ni hänger med på resonemanget.

Jag tycker att du har perfekta argument för en sverigevandring. Att dela språket med alla man möter förenklar och fördjupar mötena med andra människor en hel del.

strand; sa:
... som jag ser det så finns det två olika sätt/vägar att genomföra detta på.

1. Traska asfaltsväg - ...
2. Vandra på leder och dyligt - ...

Bra uppdelning. Ledvandring lockar mig också mest. "Är det värt att göras så är det värt att göras ordentligt."

Jag funderar på en förbättring av vägvandringsalternativet: Det borde fungera ganska bra att lägga packningen i en kajak som man lägger på en bra vagn. Kajakfören får man koppla till någon typ av sele. De extra 20 kg kajak borde inte göra någon större skillnad annat än i uppförsbackarna. I 'södra sverige' borde man kunna hitta en rutt med minst 25% paddling som variation till vägarna. Längre norrut skulle jag föredra att färdas i fjällen så innan dess skulle jag skicka hem kajaken. För att verkligen färdas GENOM sverige skulle jag undvika att paddla i havet.

Är det någon som har provat 'kajak-vandring'?
 
Tack ännu en gång för alla synpunkter! Det är lärorikt att höra vad andra tycker!

Det största problemet just nu är tid. Som student har man ett begränsat sommarlov. Förhoppningsvis går det att lösa ut någon vecka extra, men expeditionen får inte ta alltför lång tid.

För att det ska vara genomförbart måste vi vidta alla åtgärder som går för att kunna genomföra sträckan så snabbt som möjligt. Det blir en utmaning i sig. Är det någon som har tips på ett bra sätt att räkna ihop sträckor där man blandar både vägnät och vandringsleder?

Vi kommer även vara i behov av sponsring av alla dess slag så är det någon som har tips vart jag kan vända mig så är jag ytterst tacksam!
 
nummeråtta; sa:
Det största problemet just nu är tid. Som student har man ett begränsat sommarlov.
Nåja, de flesta som arbetar har ett än mer begränsat "sommarlov". Bra att du passar på nu och inte senare (tentor kan man ju alltid fixa senare).

/Håkan
 
Både och

Re: Fischer


--------------------------------------------------------------------------------
Kilroy (Mattias Niklasson) skrev:
Hans väg genom norra Finland gick väl relativt mycket med kärra innan han kom till sjöarna.

http://www3.utsidan.se/fischer/krs-sajten/

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------
Cyklade han inte med kajaken på släp? Eller blandar jag ihop honom med någon annan?
--------------------------------------------------------------------------------

Han både cyklade och gick med sin kajak.

Läste lite i hans dagbok som finns här på utsidan.

http://www3.utsidan.se/fischer/krs-sajten/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
Lssa Genom Sydamerika i Kajak. Expeditioner 1
Andrew Tutt-Wixner Löpning genom landet Expeditioner 12
JochenO Springa(!) genom Europa? Expeditioner 20
Rubbertramp Söker information för vandring långvandring genom Europa. Expeditioner 5
Newlin Alt. Knata genom sverige Expeditioner 3
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
Social enstöring Fritälta i Sverige och Norge? Expeditioner 5
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
robert.karlstrom.77 13 högsta topparna i Sverige 2017 Expeditioner 3
karimw Cykelprojekt: Här är ditt land Expeditioner 7
skibber Färjekamrater sverige - polen Expeditioner 0
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
pictorviktor Äventyr i Sverige Expeditioner 3
luktafotogen Oländig och hård grottexpedition i Sverige. Expeditioner 25
Cremytos Sverige längs med? Expeditioner 10
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
Zoodiack Sverige runt Expeditioner 6
Hamchan Sverige Resa Expeditioner 9
AlmgrenSebastian Expeditions, Sverige/syd afrika på cykel Expeditioner 4
TordSandell Sverige - Asien Expeditioner 2
frehje Södra sverige -> Nordkap, cykel 2007 Expeditioner 4
Polymeras Hur långt är Sverige? Expeditioner 9
Joakim Ambrosson Paddla Sverige runt Expeditioner 1
sebbe_Huss Sverige-Sydpolen Expeditioner 2
smilfink sverige nerifrån o upp Expeditioner 4
Maria Habermann Sverige Runt Expeditioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...