Vandra genom sverige

Hej!

Jag har tänkt mig att tillsammans med två lumparkompisar från K4 vandra genom vårt avlånga land i sommar, från Treriksröset till Smygehuk. Än så länge har vi inte kommit så långt i planeringen, utan jag vill helt enkelt ventilera min idé och genom andras åsikter vidga mina vyer vad gäller genomförandet.

Det skulle bl.a vara intressant att veta ifall någon har genomfört denna strapats tidigare. Vilket jag antar.

Jag har heller ingen bra karta tillgänglig där jag nu befinner mig och har därför inte kunnat uppskatta antalet dagar för denna expedition. Jag har för mig att det blir ungefär 210 mil att averka.

Kommentarer och synpunkter efterfrågas, helst konstruktiva! ;)
 
Ett överslag

I MS Autoroute tar det er 24 dagar om ni går från 9-17 med 30 min rast efter var 4:e timme.
158,37 timmar gångtid i 8 km/h
1259,7 km från Kiruna till Smygehuk, lägg på tid o sträckan ner till Kiruna oxå.

Lycka till!
 
Du lär ju knappast kunna gå fågelvägen tyvärr.

280 km blev sträckan som Röijer cyklade, tvivlar på att man kan gå lika kort sträcka (går man blir det nog längre, för man vill knappast traska asfaltsvägar hela tiden och stigar/vandringsleder slingrar sig ofta rejält).

Det var ju några som försökte nyligen (fast de gick väl åt andra hållet).
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25638
Men där blev det cykel sista biten.
 
Re: Ett överslag

gundj; sa:
158,37 timmar gångtid i 8 km/h

8 km/h? Det är ju löphastighet?

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29167

Om vi utgår från Röijers sträcka, 2800 km, delar det med 4 km/h (rimlig gånghastighet) så får vi 700 timmar. 10 timmar om dagen ger 70 dagar, men man lär inte palla att gå 10 timmar om dagen i 70 dagar. Mer realistiskt är nog ett genomsnitt på 6-7 timmar om dagen, vilket ger 100 dagar.
 
Kan ju komma med några synpunkter:

Ultralätt packning! :)

Hur gör ni med mat? Ni lär knappast bära med er all mat? Handlar ni eller hur har ni tänkt lösa det?

Handla mat lär visserligen vara hyffsat enkelt på sträckan, men det kräver ofta ett mer avancerat kök än om man kan köra med torkad mat som bara behöver kokande vatten över sig (eller bara kokas upp i en gryta).

Amerikanska långvandrare jobbar med "bounce box" och "mail drops".

Mail drops handlar om att nån där hemma skickar iväg grejer (och mat) till poste restante-adresser på vägen.

Bounce box är ett paket (resväska?) som man skickar framför sig med utrustning som man inte behöver på den aktuella etappen. Det skickar man alltså också poste restante, men till sig själv på nån ort lite längre fram. På så vis slipper man bära allt men kan ha varierande utrustning med sig.
 
Tack för alla svaren hittils. 280 mil verkar vara en rimlig beräkning. Vi får försöka ta kortaste möjliga väg om detta ska bli genomförbart och kanske traska lite längs vägar om det hjälper. 6-7 timmar om dagen kanske är realistiskt, men jag tror nog att vi kan pressa ut lite mer utan att förta oss direkt.

Vi kommer jobba på att få packningen så lätt det bara går. Det gör ju att vi inte kan släpa med oss mat än för max 7 dygn framöver. Jag tror att den smartaste lösningen på detta är att handla längs med vägen och ha stationer där vi kan plocka upp frystorkad mat, bars, energidryck m.m. Då blir kosten aningen mer varierad och man har alltid något oavsett om man passerar en butik eller ej.

Som sagt, än så länge har vi bara börjat planeringsfasen. Det visar sig snart om det blir möjligt eller ej.


redigerat: Fann uppgifter på att sträckan skulle vara 2150 km, men då håller man sig till vägar.



[Ändrat av nummeråtta 2004-10-18 kl 17:03]
 
7-8 timmar på en dag kan man nog gå, men hur många dagar i sträck orkar man det? Ni lär inte klara er utan vilodagar tror jag, förr eller senare blir man less på det mesta och behöver en vilodag med en rejäl pizza och en kall öl (det lär vara FRUKTANSVÄRT svårt att låta bli om man går igenom ett samhälle efter att han varit ute och vandrar i ett par veckor).

Ska ni gå mest på vägar kan ni ta packningen i en cykelkärra...
 
Amerikanska thru-hikers knatar LÅNGT, här kan man hitta intressanda dagböcker:

http://www.trailjournals.com/

En sökning på webben på "thru-hike" ger mängder av träffar som kan vara intressanta. Kolla t.ex. in den här sidan
http://bfn.org/~bz729/thruhike.html
Från juli till december, på 6 månader alltså, knatade de 2000 miles (blir 360 mil om jag inte räknat fel).
Många sidor innehåller utrustningslitsor och information om mat och liknande.
 
Fundering

Två frågor:
Vad är det som lockar er med vandringen?
Skulle ni kunna ha en roligare om ni valde ett annat område/mål?

Bakgrund till frågorna:
Själv tycker jag mycket om att vandra i vacker/dramatisk natur men en vandring genom hela Sverige skulle ge mig alldeles för stora andelar jord- och skogsbruksmark. Jag har lätt att förstå att andra uppskattar andra upplevelser så en Sverigevandring kan vara helt rätt för er.

Eftersom du bad om konstruktiva förslag ger jag tre idéer som lockar mig mer:
- Norge på längden, mer fjäll än i Sverige.
- 100 dagar i norra Sverige, mer fjäll än i Syd-Sverige.
- 100 dagar i Nepal, med långsam acklimatisering och kunskaper i glaciärvandring hinner ni se stora områden och träffa massor med människor. Förutsätter att det är tillräckligt lugnt i Nepal.

Hoppas att ni får en bra tur, det skulle vara mycket roligt att få höra vad ni bestämmer er för och hur det går för er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
Lssa Genom Sydamerika i Kajak. Expeditioner 1
Andrew Tutt-Wixner Löpning genom landet Expeditioner 12
JochenO Springa(!) genom Europa? Expeditioner 20
Rubbertramp Söker information för vandring långvandring genom Europa. Expeditioner 5
Newlin Alt. Knata genom sverige Expeditioner 3
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
Social enstöring Fritälta i Sverige och Norge? Expeditioner 5
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
robert.karlstrom.77 13 högsta topparna i Sverige 2017 Expeditioner 3
karimw Cykelprojekt: Här är ditt land Expeditioner 7
skibber Färjekamrater sverige - polen Expeditioner 0
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
pictorviktor Äventyr i Sverige Expeditioner 3
luktafotogen Oländig och hård grottexpedition i Sverige. Expeditioner 25
Cremytos Sverige längs med? Expeditioner 10
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
Zoodiack Sverige runt Expeditioner 6
Hamchan Sverige Resa Expeditioner 9
AlmgrenSebastian Expeditions, Sverige/syd afrika på cykel Expeditioner 4
TordSandell Sverige - Asien Expeditioner 2
frehje Södra sverige -> Nordkap, cykel 2007 Expeditioner 4
Polymeras Hur långt är Sverige? Expeditioner 9
Joakim Ambrosson Paddla Sverige runt Expeditioner 1
sebbe_Huss Sverige-Sydpolen Expeditioner 2
smilfink sverige nerifrån o upp Expeditioner 4
Maria Habermann Sverige Runt Expeditioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...