Indien

Var det bara jag som inte gillade Indien?.. Det fanns inget med Indien jag gillade mer än den storslagna naturen som kan upplevas på vissa ställen.. Men folket var det mest otrevliga, falska skitstövlar jag någonsin råkat ut för.. Jag ångrar inte resan dit, jag åker fan inte dit igen.. usch!
 
Det är verkligen inget jag känner igen. Jag blev tvärtom förvånad att människorna var så¨oerhört trevliga. Även den fattigaste visade så mycket gästfrihet som han eller hon kunde (även om det i vissa fall bara var ett leende). Visst blev jag lurad någon gång men det var nästan som en lek eller ett spel.
 
Nu är jag ingen smittskyddsläkare, men malariarisken i södra indien är låg undantaget vissa platser under monsunperioden. Resenärer till Goa behöver t.ex. inte ta något malariapreparat. Själv reste jag runt under två månader (bl.a) Karnataka och Kerala och hade hörde ingen som ens nämde malaria. Överhuvudtaget är vissa personers nojjor för sjukdom under resor ganska överdriven. Riskmedveten javisst, men med sunt förnuft kommer man långt. Sköter man sin handhygien och äter på fräscha ställen klarar man sig oftast.
Jag har ätit glass köpt på indiska tåg och klarat mig utan bestående men...
 
Ibland får jag för mig att folk bara säger så för att det e politiskt korrekt och det är lite intelektuellt med Indien och dess kultur, inte då kulturen att bränna kvinnor när hemgiften e slut och att hälla batterisyra över dom när dom inte vill ha en.. Men annars, resten av kulturen är ju så spännande!?.. Min bild är att dom bara ler så länge dom vet att dom kan få pengar av dig, det e ett leende med bitter eftersmak.. Jag har aldrig varit i något annat land där alla försöker blåsa en på pengar..
 
Det handlar inte om vad som är politiskt korrekt. Jag var inte i Indien någon fantastiskt lång tid (4 månader). Men hade ändå min högst subjektiva, positiva upplevelse av öppna och vänliga människor varav de flesta inte hade någon ekonomisk vinning i att vara trevliga mot mig. Men som sagt: jag är jag. Ett exempel är att jag aldrig kände något fysiskt hot (från andra människor) vilket jag gjort på många andra platser.
 
mxsr; sa:
Men som sagt: jag är jag. Ett exempel är att jag aldrig kände något fysiskt hot (från andra människor) vilket jag gjort på många andra platser.

Jag kände mig aldrig fysiskt hotad heller, det skall å andra sidan rätt mycket till.. Min plånbok kände sig dock hotad hela tiden..

(Jag var där ungefär lika länge som dig..)
 
Instämmer med övriga skribenter: Köp kläderna där, bra utbud, billigt (kom ihog att pruta... det är ju halva nöjet). Instämmer även med ovanstående inlägg om att titta lite utanför lonely planets guide. Detta kanske inte är helt enkelt om man åker dit för första gången (eftersom det finns an massa ställen som man bara måste se...). Fördelen med lämna LP är att det finns såååååå mycket att se i Indien. Mycket missas eftersom alla åker till samma platser, en annan fördel är att man slipper de skräniga, haschbolmande israelerna på Muck/slutat_skolan/står_inte_ut_med_hemlandet resa.

Ha en bra resa

Muagnus
 
-Patric-; sa:
Ibland får jag för mig att folk bara säger så för att det e politiskt korrekt och det är lite intelektuellt med Indien och dess kultur, inte då kulturen att bränna kvinnor när hemgiften e slut och att hälla batterisyra över dom när dom inte vill ha en.. Men annars, resten av kulturen är ju så spännande!?.. Min bild är att dom bara ler så länge dom vet att dom kan få pengar av dig, det e ett leende med bitter eftersmak.. Jag har aldrig varit i något annat land där alla försöker blåsa en på pengar..

Detta beror helt på var i indien man är. Åker man inom de stora turist/traveller områderna så föröker ju alla blåsa en, kommer man bortom dem är det en helt annan sak
 
Jag skrev ett lång inlägg men datorn hängde sig så det får bli kort.

Jag håller delvis med Patric. Indien är ett facinerande land men kulturen kan vara bedörvlig ibland med korruption och extremt kvinnoförtryck.
 
Mugmez; sa:
Detta beror helt på var i indien man är. Åker man inom de stora turist/traveller områderna så föröker ju alla blåsa en, kommer man bortom dem är det en helt annan sak

meeen... kan du inte fatta att alla inte gillar Indien? Jag var lika fräck resenär som dig, jag backbackade runt i Indien och vandrade i Himalya och var väldigt noga med att inte vara en "vanlig turist".. Jag håller med Mikael om att Indien är på många sätt fascinerande och intressant men det finns fan ingen lag på att man skall gilla det.. Men för att använda din egen retorik så kanske jag inte är lika godtrogen och blåögd som dig?
 
Nej jag tror inte någon av oss är något annat än turister när vi reser. Sedan finns områden som är mer eller mindre frekvent besökta av turister.

Men att dra generella slutsatser om hela befolkningar och kulturer är inte som hör hemma någonstans. Sedan gör väl visserligen jag detsamma när jag säger "Jag blev tvärtom förvånad att människorna var så¨oerhört trevliga". Det finns undebara människor överallt precis som det finns skitstövlar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.