Granska Göran Kropp!!! Besök www.svt.se/mediemagasinet

Faktagranskning

I ett inlägg på sid. 2 kan man läsa: "Jag har kan jag tala om "hittat" en australiensare som heter Tim McCarthy-Snipes, som en jämförelse m,ed Kropp som cyklade och gick upp. Tim gick fårn bergets flöde, bar allt själv, gick upp och gick hela vägen tillbaka. Även det fantastiskt."

Vill inte slå ner på just detta inlägg, men bara visa på hur lätt små faktafel smyger sig in i en text när man skriver. Mannen som för egen maskin tog sig alla höjdmetrarna upp till Everests topp heter Tim McCarthy-Snape, inte "Tim McCarthy-Snipes".
När man ser hur lätt det går är det lätt att ha överseende med åtminstone en del av småfelen i Kropps 8000+-bok.
[Ändrat av pecall 2001-12-17 kl 15:02]
 
vadå jante!?!

du suger fett, media suger fett!!
vanlig hederlig jävla svensk jordnära avundsjuka!

tur att en del människor i alla fall rör upp lite
känslor, hur fan skulle det sluta utan lite attidyd
och jävlar anamma!
 
Borde vara dags att dra ett streck nu...

men kanske ändå inte.

Enligt Göran har klätterförbundet fattat beslut i frågan om hans bedrifter i helgen. Jag skulle väl kunna vänta på den officiella bekräftelsen, men jag tror inte jag behöver betvivla Görans ord. Med andra ord kan vi nu sluta betvivla att han varit där han påstår, avsett vad Aftonbladet och andra journalister tycker.

Det innebär också att en hel del av den övriga kritiken är mindre tillförlitlig då den har samma källor. Därmed inte sagt att Göran är ofelbar, men vem har påstått det? Vi kan alltså glömma Göran i den fortsatta diskussionen.

Vad som då kvarstår tycks vara är huruvida enskilda;
- får utnyttja media för att få uppmärksamhet och sponsorpengar
- får kritisera andra
- får sätta högre mål än andra.

Enligt min mening är det självklart att man får sätta högre mål än andra. Om nu andra tolkar det som att man är så jävla mycket bättre än dem är det deras problem.

Media är det också ok att utnyttja på detta sätt. Jag trodde i varje fall inte att Heimersson var neutral.

Kritisera andra skall man också kunna göra, även om jag tycker man kan göra det försiktigt i de flesta fall.
 
Re: Tja

"Du menar att alla har inte cyklat dit eller klättrat ensamma? :) "

Vem har klättrat ensam? Göran? .. nej det har han inte.
(detta är en av hans lögner)

Men du har rätt. Man ska inte dömma personer baserat på andras åsikter. Likaså ska man då inte se upp till människor man inte träffat. Mitt problem avseende Göran Kropp är den bild Göran via media skaffat sig hos allmänheten.

Nu är han dock en offentlig person och då är det faktiskt ok att tycka till om honom.Genom att han använt media på det sätt han gjort, får han acceptera människors uppfattningar, däribland mina. Detta är "baksidan" med offentligheten.

Till sist vill jag bara påpeka en sista liten sak.
Hade Göran inte ljugit, eller inte varit elak mot medklättrare, eller inte varit småaktig, hade jag inte haft skäl att skriva dessa saker.
Kritiken mot Göran är självförvållad.

Ni väljer om ni vill ha Göran som förebild.
Jag väljer det absolut inte.

Lycka till med klättringen och hoppas ni får mycket framgång.

/Ben
 
Du låter som en kärring!

Släpp hörnflaggan och kom in i matche!

Kan det vara avundsjuka som gör att måste kasta skit på en av våra största äventyrare genom tiderna?

Kropp har gjort fantastiska prestationer, och dessutom lyckats med konststycket att tjäna en hacka på kuppen.

Det har krävt att han "prostituerat" sig i media, men det har givit honom chansen att leva ett liv som jag tror att många bara drömmer om.

Kropp är hjälte!
 
haha

"Kan det vara avundsjuka som gör att måste kasta skit på en av våra största äventyrare genom tiderna?"

Patetiskt.. uppenbart att du inte känner till de äventyrare Sverige haft. Är du i så stort behov av en idol att du accepterar vad som helst, även en människa som ljuger om sina bedrifter, påstår att han gjort saker han aldrig gjort, endast för att sådana som du ska se upp till honom och hjälpa honom få mer pengar?


"Kropp är hjälte!"

Du borde läsa lite mer böcker :)
 
Duracellkaninen....

Jag håller med dig i mycket.

Man får uttnyttja media eftersom media bara är en resurs som många andra.

Målsättning är individuellt. Det är upp till var och en att sätta sina mål. Dessa ska aldrig ifrågasättas.

Kritik är bra, så länge den är konstruktiv eller berättigad. Jag håller med om att man bör vara försiktig och ha tillräckligt med fakta i bagaget
innan men ger den.

Dock är det ju även så att om man väljer att nyttja media så har man ett ansvar. Ansvaret ligger i att se till att man förmedlar ett sanningsenligt budskap.
Om man inte gör det riskerar man att nagelfaras och stämplas som lögnare inför hela det Svenska folket.

Nu kan man väl tycka att detta är onödigt hårt.
"Ingen är ju ofelbar" - eller hur? Nja.. vissa personer lever gott på ett högt anseende, på just det faktum att folk ser upp till dem pga deras bedrifter.
När dessa bedrifter baseras på lögner & försköningar är en medveten strategi att nå högre anseende närmast ett bedrägeri. Både gentemot sponsorer som mot det Svenska folket.

Beteendet försämrar möjligheterna för framtida generationer av klättrare som behöver sponsorer för egna expeditioner.

Därför ska vi inte släppa Göran och låta gjort vara gjort. Om Göran ber om ursäkt för sina lögner, och ändrar sig, så kan vi acceptera detta och gå vidare.
Så länge han fortsätter ljuga, får han leva med att bli kallad lögnare. Valet är hans.

/Ben
 
Tjafsare Ben!

Inga som journalister utnyttjar media och förför sina läsare, i sken av att ge hela (ja åtsminstone 1/2 sanningen). Dessutom vet de hur en historia skall presenteras, steg för steg....
Den som dömmer andra bör ha gått i deras mokasiner säger ett berömt indiancitat.
Vad har du Ben vunnit eller förlorat på Kropp eftersom du är så förbannad på honom och hans sätt att föra sig?
Såvitt jag fattar är det egentligen Heimerson som svängt kappan och signalerat halvfalskt enligt vissa...
Själv har jag lärt mig att sålla med en rejäl nypa salt...
Att journalisten, spökskrivaren -även om han nu skrev under eget namn-skarvade lite det räknar väl vuxna människor med.
Själv skulle jag inte välja vare sig klagande Ben eller solisten Kropp som vandringssällskap men det beror på att jag helst går i trevligt sällskap med självvalda vänner.

Er alla önskar jag en Fin friluftshelg och ett Gott Nytt år!

go tur

Johan K
 
Re: haha

nilsd; sa:
"Kan det vara avundsjuka som gör att måste kasta skit på en av våra största äventyrare genom tiderna?"

Är du i så stort behov av en idol att du accepterar vad som helst, även en människa som ljuger om sina bedrifter, påstår att han gjort saker han aldrig gjort, endast för att sådana som du ska se upp till honom och hjälpa honom få mer pengar?

Du borde läsa lite mer böcker :)

Idag nagelfars all information som kommit fram under lupp och SJÄLVKLART kan man då hitta fel och brister.

Att GÅRDAGENS äventyrare skulle varit fria från fel/inte skarvat/ljugit/farit med osanning etc. Säkerligen finns det brister även i F. Nansens eller varför inte Hedins redogörelser om man nu nödvändigtvis MÅSTE granska dem såhär hårt. Idag (liksom då) är det pengarna som styr och ser till vem som får utrymme media. Är man bra på att berätta sin historia och vet spelreglerna så får man självklart större plats.

Vad som är mest märkligt är väl ändå att folk som läser kvällstidningar fortfarande sätter likhetstecken mellan dessa och den rena sanningen :)
 
Vems sanning?

Buda sätter fingret på vår tids svagaste punkt nämligen massmedias brist på korrekta fakta. Men snabba spridning av sin uppfattning..... 11 september är ett bra exempel.
Det trista är att ett gott huvud inte är allom givet....

Den som inte läser böcker, tidningar, ser på Tv, hör på nyheter med en smula distans och skepsis kan rätt snart bli helt avlägsnad från inte bara nutiden utan även från framtiden.....

Världen är inte en plats där alla i vissa länder är sådana utan även där gäller som oftast normalfördelningsreglerna.......

Så istället för att apa med, bli lite mot strömmen, men inte obstinata bara för sakens skull, då blir även det trist.

Jag tänker inte läsa Nansen med rödpennan i högsta hugg vid nästa omläsning, men med modernare "hjältar" så kan man väl bedömma om man vill vara med dem eller bara läsa om deras bedrifter...Själv håller jag Göran Kropp långt bättre än Andy McNabb av många skäl...

Jag tycker fortfarande att Heimersson skriver läsvärt och kommer att läsa även honom framgent, men numera ur ytterligare en belysning....erfarnheterna lär...

Dags att dra mitt streck i den här debatten....Men för övrigt anser jag att vi måste granska granskarna allt som oftast.

Go frilufts Helg

Johan K




[Ändrat av johankse 2001-12-18 kl 12:58]
 
Tidningar...

Som flera andra redan påpekat så kan man inte använda tidningsartiklar som "bevismaterial". En lustig illustration av detta är följande citat från Aftonbladet den 5 augusti 1999:

"För några månader sedan besteg Staffan Heimersson Mount Everest."

No comments...
 
Helt enkelt underbar!

Jag hade egentligen inte tänkt skriva något mer, men när nu datorn inte släpper mig annars...

Kan inte låta bli att konstatera att det tycks vara denna eminenta källa som hör till Görans häftigaste kritiker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.