Släng aldrig fiskekrokar i naturen

Skräp som människan slänger i naturen kan skada djur allvarligt. Se filmen nedan med en gräsand som skadats allvarligt genom att någon slängt en fiskekrok i naturen.

https://www.youtube.com/watch?v=ewiBG4hyRjE
Far too often, we admit patients that are injured by rubbish that is cast aside by people. Litter is very dangerous for wildlife and a lot of deaths could be avoided by just picking it up and binning it. One of the worst cases is fishing hooks stuck in mouths or throats of birds. They usually swallow the tackle all in one; the catch, the lure and the hook. Once the hook is in, it's incredibly difficult to get it out. This female mallard had it tough, with a very big three-prong hook stuck in the middle of her throat... Volunteer vet, Jonathan, came in to help, kindly giving his time during his lunch break. The operation was tricky and what we discovered was shocking...
 
Äh lägg ägg! Jag som trodde naturen var till för att fyllas med skrot.

Hörde nyss av en att man inte ska kasta sönder glas heller - man kan tydligen skära sig.
 
Nu verkar det ju dock varit så att ankan gått på en agnad metkrok så det är väl snarare så att man inte aka fiska i närheten av fåglar som äter under ytan än att svära över att alla fiskare kastar krokar omkring sig...
 
Fastnar kroken i botten där det är grunt vatten åtminstone grundare än en halv meter så tycker jag man borde hoppa i och ta upp kroken. Det lilla extra besväret kan rädda att ett djur slipper plågas till döds av det. Sänken av bly kanske heller inte är så bra och borde ersättas av miljövänliga alternativ som finns.
Bly är ett metalliskt grundämne, som är beständigt mot luft och syror. Bly och alla dess föreningar har en tendens att lagras i människokroppen och kan genom blyförgiftning orsaka fosterskador, njurskador och bestående skador på det centrala nervsystemet. Bly är särskilt giftigt för barn. Förgiftning ger diffusa symtom som trötthet och dålig aptit. Skadar de röda blodkropparna vilket kan ge blodbrist. Skadar nervsystemet. Gränsvärdet för bly i dricksvatten är 0,010 milligram per liter. källa
 
@KimE
Upplever du att det inlägget tillför något till diskussionen?

Du får tycka vad du vill om TS och frågan, men inlägg som anklagar någon för att vara ett troll när denne *inte* verkar göra inlägg bara för att provocera är förbannat onödiga. Snälla sluta, om ni inte gillar våra miljömuppar till nya medlemmar kan ni väl bara ignorera dem?
 

clindh

Forumvärd
Rapportera inlägg om ni har något emot dem istället för att "ropa troll".
Jag har bett dem att isåfall ta upp sådana ämnen till diskussion i Miljö-forumet, inte bara lägga ut videolänkar i våra olika forum i "propagandasyfte".
 
Har faktiskt varit med om att min hund fick tag i en agnad krok. Det slutade med en operation och lång återhämtning. Så det är verkligen inget skämt.
 
Har fått and på bottenmete 2 gånger. Första gången i ett område med flera som fiskade och många som hade picnic med familjen. Ingen hjälpte till att ta in anden och hålla fast den så jag kunde klippa kroken som satt i näbben. Istället stod en hög runt mig och talade om vad för fel jag skulle ha gjort i hanteringen av fågeln! Jo tjena, vet man hur man "skulle" ha gjort då borde man väl hjälpa till???

Andra gången några år senare hade jag fått en liten abborre jag vevade in, den attackerade en årsunge och vägrade släppa innan jag försökte lyfta iland anden och tänkte, nu blir det repris...
Men där släppte den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KaptenKrok Draget som aldrig ger något, vilket är ert? Fiske 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...